AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #1 Skrevet 28. januar 2015 Har et barn på 17 år som om jeg venter på skal bli utredet for en evt diagnose hos bup. Jeg har lest at voksne med samme diagnose ofte står utenfor arbeislivet. Fra 17-åringen kom til verden har h"n vært ulykke-/uføreforsikret gjennom farens fagforeningstilbud om barneforsikring. Maks g for 100 prosent uførhet er visstnok 7 g. H"n er jo nå snart 18, og vi har vel da ikke tilbud om denne barneforsikringen. Har man da rett til å få "videreført" ulykkes/uførhetsforsikringen i samme selskap (bare ikke som barneforsikring)? Er det noe vi må være obs på nå før h"n evt får en diagnose og før barneforsikringstilbudet utgår? Vi håper jo selvsagt for alt i verden at h"n aldri vil bli erklært ufør, men vi ønsker å være føre var ikke oppleve at ingen forsikringsselskap vil ha en 18-åring med diagnose forsikret.Anonymous poster hash: 58a5b...888 Anonymous poster hash: 017ba...e95
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #2 Skrevet 28. januar 2015 Hvis barneforsikringen bare varer til fylte 18 år må han deretter tegne ny "voksenforsikring". Da må det fylles ut ny helseerklæring og forsikringsselskapet avgjør om han har mulighet til å få tegnet ny forsikring. I verste fall får han ikke forsikringen. Jeg ville sjekket om han har mulighet til å få dekket noe fra barneforsikringen siden han fikk diagnosen mens han var dekket av denne. Meld fra til forsikringsselskapet om diagnosen så snart som mulig. Anonymous poster hash: 0950e...865 1
TrickyCicci Skrevet 28. januar 2015 #3 Skrevet 28. januar 2015 Sjekk vilkårene for forsikringen. Vår barneforsikring (riktignok ikke gjennom jobb) gjelder til hun er 26 år, og da kan hun gå videre på egen forsikrig uten ny erklæring.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #4 Skrevet 28. januar 2015 Hvis barneforsikringen bare varer til fylte 18 år må han deretter tegne ny "voksenforsikring". Da må det fylles ut ny helseerklæring og forsikringsselskapet avgjør om han har mulighet til å få tegnet ny forsikring. I verste fall får han ikke forsikringen. Jeg ville sjekket om han har mulighet til å få dekket noe fra barneforsikringen siden han fikk diagnosen mens han var dekket av denne. Meld fra til forsikringsselskapet om diagnosen så snart som mulig.Anonymous poster hash: 0950e...865 H*n har enda ikke fått noen diagnose. Vi har vært hos lege og venter på henvisning til bup. Det er mange symptomer som stemmer, så jeg vil bli overrasket dersom h*n ikke . Det er dermed ikke sagt at h*n blir erklært ufør, så jeg ser ikke for meg at h*n har krav på noen utbetaling. Sjekk vilkårene for forsikringen. Vår barneforsikring (riktignok ikke gjennom jobb) gjelder til hun er 26 år, og da kan hun gå videre på egen forsikrig uten ny erklæring. Jeg har nå fått sjekket litt av vilkårene. Barneforsikringen gjelder visst nok til h*n er 20 år. Forsikringsselskapet sa videre at etter det må man over videre på annen forsikring ("voksenforsikring"). Jeg turte ikke spørre om h*n da hadde rett til forsikring i samme selskap uten ny erklæring (redd for å gi for mange opplysninger). Det jeg er redd for er jo at h*n skal få en diagnose før h*n fyller 20, som igjen fører til at ingen vil gi h*n forsikring som voksen. Marerittet blir jo da at h*n som voksen ikke har uførhetsforsikring, og at h*n som for eksempel 30 åring blir erklært ufør. Anonymous poster hash: 8f09a...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #5 Skrevet 28. januar 2015 H*n har enda ikke fått noen diagnose. Vi har vært hos lege og venter på henvisning til bup. Det er mange symptomer som stemmer, så jeg vil bli overrasket dersom h*n ikke . Det er dermed ikke sagt at h*n blir erklært ufør, så jeg ser ikke for meg at h*n har krav på noen utbetaling. Jeg har nå fått sjekket litt av vilkårene. Barneforsikringen gjelder visst nok til h*n er 20 år. Forsikringsselskapet sa videre at etter det må man over videre på annen forsikring ("voksenforsikring"). Jeg turte ikke spørre om h*n da hadde rett til forsikring i samme selskap uten ny erklæring (redd for å gi for mange opplysninger). Det jeg er redd for er jo at h*n skal få en diagnose før h*n fyller 20, som igjen fører til at ingen vil gi h*n forsikring som voksen. Marerittet blir jo da at h*n som voksen ikke har uførhetsforsikring, og at h*n som for eksempel 30 åring blir erklært ufør.Anonymous poster hash: 8f09a...a4e Er det gjennom LO favør, og sparebank1?Anonymous poster hash: a3cb2...94b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #6 Skrevet 28. januar 2015 Er det gjennom LO favør, og sparebank1?Anonymous poster hash: a3cb2...94b Ja! Anonymous poster hash: 8f09a...a4e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #7 Skrevet 28. januar 2015 Ja! Anonymous poster hash: 8f09a...a4e Det står i mine vilkår. Forsikringen blir automatisk videreført med egne vilkår. Dersom barne- og undomsforsikringen har hatt inkluderte uføredekninger fortsetter disse automatisk med barnet inn i voksenlivet - UTEN ny egenerklæring om helse. Anonymous poster hash: a3cb2...94b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #8 Skrevet 28. januar 2015 Det står i mine vilkår. Forsikringen blir automatisk videreført med egne vilkår. Dersom barne- og undomsforsikringen har hatt inkluderte uføredekninger fortsetter disse automatisk med barnet inn i voksenlivet - UTEN ny egenerklæring om helse.Anonymous poster hash: a3cb2...94b ÅÅÅÅÅÅ, så glad jeg blir. Jeg må få sjekket dette nøye. Tusen takk for at dere hjelper meg å finne det ut. Anonymous poster hash: 8f09a...a4e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #9 Skrevet 28. januar 2015 ÅÅÅÅÅÅ, så glad jeg blir. Jeg må få sjekket dette nøye. Tusen takk for at dere hjelper meg å finne det ut. Anonymous poster hash: 8f09a...a4e Gratulerer. Anonymous poster hash: 78c68...c72
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #10 Skrevet 28. januar 2015 Jeg vet bare hvor forferdelig vanskelig det kan være å få en god uføreforsikring dersom man stiller med en "dårlig" diagnose. Få forsikringsselskap som da ønsker å ha deg som ny kunde. ts Anonymous poster hash: 8f09a...a4e 1
angara Skrevet 28. januar 2015 #11 Skrevet 28. januar 2015 TS, ser ut som dette ordner seg! Så bra for dere. Jeg har et barn som har hatt kreft, og hun kommer aldri til å få noen forsikring mer, verken som barn eller voksen (bortsett fra rene ulykkesforsikringen av typen bli påkjørt av bil el.l., med meget begrenset dekning). Har vært gjennom mange runder med ulike forsikringsselskap. Kjempefint at dere allerede hadde barneforsikring. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #12 Skrevet 28. januar 2015 TS, ser ut som dette ordner seg! Så bra for dere. Jeg har et barn som har hatt kreft, og hun kommer aldri til å få noen forsikring mer, verken som barn eller voksen (bortsett fra rene ulykkesforsikringen av typen bli påkjørt av bil el.l., med meget begrenset dekning). Har vært gjennom mange runder med ulike forsikringsselskap. Kjempefint at dere allerede hadde barneforsikring. Kjempeleit å lese det du skriver. Skulle ønske dere fikk det. Selv har jeg kranglet mye etter at jeg selv fikk en diagnose og skulle over til nytt forsikringsselskap. Skulle ønske det ble fokusert mer på hvor viktig det er å forsikre ungene mot uførhet før de står der med en diagnose. Anonymous poster hash: 8f09a...a4e 1
angara Skrevet 28. januar 2015 #13 Skrevet 28. januar 2015 Kjempeleit å lese det du skriver. Skulle ønske dere fikk det. Selv har jeg kranglet mye etter at jeg selv fikk en diagnose og skulle over til nytt forsikringsselskap. Skulle ønske det ble fokusert mer på hvor viktig det er å forsikre ungene mot uførhet før de står der med en diagnose. Anonymous poster hash: 8f09a...a4e Ja, nettopp det du skriver her, at får de en eller annen diagnose så er løpet kjørt for helseforsikring i fremtiden, er noe jeg skulle ønske jeg visste før! Konstnader forbundet med behandling og slikt av sykdom hos barn er mindre relevant å få forsikret, for det blir jo dekt av folketrygden, i allefall i vårt tilfelle. Vi ble veldig godt tatt vare på mens det sto på. Men det er kjipt at man ikke får forsikret seg senere, mot helt andre ting, helt andre sykdommer i livet som kan inntreffe etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #14 Skrevet 28. januar 2015 Ja, nettopp det du skriver her, at får de en eller annen diagnose så er løpet kjørt for helseforsikring i fremtiden, er noe jeg skulle ønske jeg visste før! Konstnader forbundet med behandling og slikt av sykdom hos barn er mindre relevant å få forsikret, for det blir jo dekt av folketrygden, i allefall i vårt tilfelle. Vi ble veldig godt tatt vare på mens det sto på. Men det er kjipt at man ikke får forsikret seg senere, mot helt andre ting, helt andre sykdommer i livet som kan inntreffe etter hvert. ts Anonymous poster hash: 8f09a...a4e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå