Gå til innhold

Hvilke type rødvinsglass?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

HAr snart knust alt vi hadde av slike billige ikea-vinglass. HAr lyst til å kjøpe noen nye, litt stilige, men vet ikke helt hva som fins på markedet. Liker ikke krystall og inskripsjoner, er mer glad i det enke, kanskje litt tøffe. Noen som vet om noen merker evt. nettsider til slike steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

Jeg liker aller best enkle vinglass, gjerne av den store typen. Her i Tromsø har jeg kjøpt noen fine hos Duka/Glassmagasinet. De var billige, men fine; 100 kr for to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også den litt enklere, litt røffe stilen, og vi skal begynne å samle på Essence fra Iittala.

De er jo litt dyrere enn Ikea (ca 100,- kr pr. glass), men heller ikke så dyre som mange av de andre samleseriene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi samler på biri bristol, jeg har prøvd og finne bilde, men uten resultat. de er helt enkle. og ikke så altfor dyre. Glassmagasinet selger de,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire fine rødvinsglass. Sikkert kjøpt på en krimskramsbutikk. Ganske kort stett og en 'svung' innover før det går ut igjen på toppen. Knotete forklart :oops:

Poenget er; jeg vil ha flere. Men giveren er død, og hadde han levd så hadde han ikke kunnet fortelle meg hvor de er kjøpt uansett.

Verdien i penger er ikke stor når det gjelder disse glassene, men affeksjonsverdien er der :wink:

Men.. det var en real avsporing.. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Jeg synes det er fint med laaange stett på vinglass. Du finner helt garantert noen på glassmagasinet, eller liknende butikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en kjempestor knapp på Rosendahls Grand Cru! *perfekte-vinglass* :hjerter:

Til rødvin bør man satse på 45 cl-utgaven. De er ganske høye, men de går veldig greit inn i vår oppvaskmaskin (den øverste kan stilles på to nivåer - vi har senket den på det nederste nivået).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøveå se på www.tilbords.no og klikke på varesortiment og glass. Der er det mange å velge mellom. Vi har Presence, som jeg synes er stilige og enkle på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samler på Tangen fra Hadeland. De er dyre, men sinnsylt tøffe synes jeg! Får litt sånn vikingtid følelse av dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Tangen, og angrer veldig. Visst ser de fine ut, men de er jo håpløse til øl (altfor små) og er heller ikke bra til vinen pga fasongen. Vinen smaker bedre i et tulipanformet glass. (Vi har øl/rødvin-varianten). Dessuten er de dyre. (Selv om jeg har kjøpt på salg hele veien). Nei, anbefaler aldri de glassene lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie

Jeg har TAC02 burgund rødvinsglass fra Rosenthal. De er nr to fra høyre på det øverste bildet her, og har høy, tynn stett og stoooor romslig klokke. Akkurat slik mitt perfekte rødvinsglass skal være. Koster rundt 200/stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riedel vinglass er de beste vinglassene du kan få tak i. De har glass beregnet på å fremheve den vinen du skal drikke av dem, og er de glassene vinkjenner velger.

De finnes i flere prisklasser, og er veldig enkle og pene synes jeg.

Bjørn Lyng i Dagbladet sier forresten dette:

Hva skal man legge vekt på ved valg av vinglass til rødvin? Hva vil du anbefale/hvilke type vinglass bruker du selv?

Svar: Glasset må ha en stett som er såpass høy at den er god å holde i, klokken på glasset må være tulipanformet, et passende volum er 35 cl. Det skal ikke skjenkes mer vin i glasset enn til der glasset er videst, slik at det er rom for å la vinen rotere litt i glasset for å få opp duften uten å slå vin over kanten. Sprøsmål:Hva vil du anbefale/hvilke type vinglass bruker du selv? Svar: Riedel-glass er flotte, men ganske dyre, 3-400 kroner pr stk. Mine fineste glass heter Oenologue 35 cl fra Cristal d'Arques. De koster 60 kroner pr stk. Samme produsent har veldig bra champagneglass. Ikke bruk smale glass til champagne og hvitvin, «Gemyt» som koster under 10 kroner pr stk hos IKEA er helt OK til hvtvin. Stort utvalg i glass finner du hos G.G.Storkjøkken i Torggata i Oslo, nesten borte ved Ankertorget. De selger både til restauranter og privatpersoner.

Her kan du se på glassene fra Riedel:

http://www.smallislandtrader.com/cgi-bin/S...1.htm?E+trader2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glaciera ulogget

Vi har Orrefors Merlot. Fullt sett faktisk, tolv hver av rødvin, hvitvin, chapagne og farris. Er veldig glad i dem - de er vakre og klassiske, og vi bruker dem gjerne til hverdags i tosomhet like vel som til fint og fest!

Jeg liker ikke pyntegjenstander, men vil gjerne ha pene bruksting av høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...