Gå til innhold

Selvangivelse: hva betyr dette? Fikk det per mail

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte for litt siden en x-boks til min sønn på nettet. Jeg har ikke så god økonomi, og hadde desverre ikke noe backup. Vet at det er unødvendig å kjøpe en slik sak når man ikke har backup, men siden alle kameratene til sønnen min hadde dette, så ville jeg heller nedbetale ca 299 kroner i måneden inntil jeg har nok penger til å betale ned hele summen. Jeg har ingen lån på noe ellers.

Men jeg fikk denne meldingen av firmaet Les under : Hva betyr dette? Må jeg føre inn opplysninger om dette i selvangivelsen? Er jeg pliktig til det, og hvorfor skal jeg det? Angrer på at jeg tok dette lånet nå for jeg er ikke vant med å måtte fylle ut selvangivelser ;). Det pleier å gå autmatisk

--- Meldingen:

Årsoppgaven viser benyttet kreditt og evt. betalte renter og gebyrer.

Bare betalte renter og gebyrer gir rett til fradrag i inntekten. For mer detaljert informasjon om hvilke renter og gebyrer som er fradragsberettiget, se rettledningen til selvangivelsen som du finner hos Skatteetaten.

Klarna sender ikke opplysningene til Skatteetaten. Beløpet i rubrikk 1 fører du i selvangivelsen som fradrag i inntekt - post 3.3.1.

Anonymous poster hash: 0dc97...3fe
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Betalte renter og gjeld ved nyttår skal alltid inn i selvangivelsen.

I de aller fleste tilfeller er dette på plass i den ferdigutfylte versjonen du mottar i mars. Din jobb er bare å passe på at det står der, og eventuelt føre på det som måtte mangle. Merkelig at Klarna ikke sender slik melding til Skatteetaten.

Dette handler om skattefradrag. så det er i din interesse at det er på plass. Men å endre dette selv ved innlogging på Skatteetatens sider er noe alle uansett må kunne. Du får ta det som en del av "voksenopplæringen" :)

Vi som bruker kredittkort vil oppdage at all bruk i desember (som forfaller i januar) havner på selvangivelsen som "Gjeld", selv om vi alltid betaler på forfall og ikke betaler renter. For alle kredittkortselskapene jeg har vært borti sender melding til Skatteetaten.

Endret av nojac
  • Liker 3
Skrevet

Det er neppe krise om du ikke fører det opp, det eneste som skjer er at du ikke får skattefradrag på rentene du har betalt. Du får jo tilbake 27% av rentebeløpet,i form av redusert skatt å betale. Så det er jo absolutt i din interesse å føre det opp vil jeg si.

Enig, rart at Klarna ikke innrapporterer.

Er ingen stor jobb å logge inn å endre litt akkurat da. Har jo blitt veldig enkelt og greit.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...