AnonymBruker Skrevet 27. januar 2015 #1 Skrevet 27. januar 2015 Hvordan regner nav ut livsopphold og hva mener dem en person i 20 årene skal sitte med i mnd etter husleien er betalt ? Jeg har ikke helt skjønt dette med livsopphold, da ei bekjent av meg får dette og det virker som hu får like mye som di som går på aap (som jeg leser om her inne) så lurer jeg på om noen kanskje vet dette ? Anonymous poster hash: 7b8f9...c36
Meridian Skrevet 27. januar 2015 #2 Skrevet 27. januar 2015 Hva man får i AAP varierer, jo. De regner 60% ifra inntekten de siste 3 årene før man ble syk. Det er en minstesats som er på 6500 brutto hver 14.dag slik at de som ikke har tjent så mye er sikret en sum, så to utbetalinger i mnd på 6500 blir 13 000 i mnd, Om man har tjent bra før man gikk over på AAP, får man jo mye mer. Jeg vet ikke hva den høyeste satsen er, men iallfall 10 000 hver 14.dag, altså to utbetalinger i mnd på 10 000 brutto blir jo 20 000. Livsopphold er den minste summen et menneske skal kunne klare seg på. Dvs at man har akkurat penger til mat, klær, sosialt, strøm, regniner og husleie. Eller husleie er vel utenom, så man får dekket det, tror jeg... Om man har barn får man penger til å ta seg av de også, men det er ikke mye. Kun det livsviktige. Iallfall, så er det ikke plass til store utskeielser som reising, festing, shopping. Det er snakk om det man trenger for å leve. 1
Tøytigern Skrevet 27. januar 2015 #3 Skrevet 27. januar 2015 (endret) Hvordan regner nav ut livsopphold og hva mener dem en person i 20 årene skal sitte med i mnd etter husleien er betalt ? Jeg har ikke helt skjønt dette med livsopphold, da ei bekjent av meg får dette og det virker som hu får like mye som di som går på aap (som jeg leser om her inne) så lurer jeg på om noen kanskje vet dette ? Anonymous poster hash: 7b8f9...c36 Livsopphold er ikke noe som regnes ut. Det er noe hver kommune har avsatt som betales ut i mnd til dem som ikke har krav på andre ytelser. Beløpet er ikke det samme over hele landet. De som får utbetalt livsopphold søker om sosialhjelp og bostøtte til husleie og strøm og de får ingenting ut over dette. Poenget er å sulte folk ut i jobb. Endret 27. januar 2015 av Tøytigern 1
Cowboy Lotte Skrevet 28. januar 2015 #4 Skrevet 28. januar 2015 Ei venninne får ca 10 000 i sosialhjelp+bostøtte. Ganske bra betalt for å gjøre ingenting og være frisk...
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #5 Skrevet 28. januar 2015 Livsopphold er ikke noe som regnes ut. Det er noe hver kommune har avsatt som betales ut i mnd til dem som ikke har krav på andre ytelser. Beløpet er ikke det samme over hele landet. De som får utbetalt livsopphold søker om sosialhjelp og bostøtte til husleie og strøm og de får ingenting ut over dette. Poenget er å sulte folk ut i jobb. Dette bestemmes av politikerne i kommunen. (Bystyre/heradsstyre) Derfor varierer beløpene fra kommune til kommune. I 2013 hadde Norge 428 kommuner, dermed er det 428 ulike satser og beregninger på dette. Du kan se på Sifo sine satser hvordan noen beregner.Anonymous poster hash: f03c0...4ef
Meridian Skrevet 28. januar 2015 #6 Skrevet 28. januar 2015 Ei venninne får ca 10 000 i sosialhjelp+bostøtte. Ganske bra betalt for å gjøre ingenting og være frisk... Om venninnen din mottar ca.10 000 i sosialhjelp + bostøtte, så har hun vel sine problem. Hadde alt vært bra hadde hun vel klart å få seg en jobb?
Cowboy Lotte Skrevet 28. januar 2015 #7 Skrevet 28. januar 2015 (endret) Om venninnen din mottar ca.10 000 i sosialhjelp + bostøtte, så har hun vel sine problem. Hadde alt vært bra hadde hun vel klart å få seg en jobb? Ja jeg forstår jo at man har perioder man ikke får jobb da... Frisk som en fisk er hun, men bruker ofte å spille syk. Det som er trist er at minstesats aap/ufør ikke er langt unna sossen, er vel en 11 000 i mnd... Endret 28. januar 2015 av Cowboy Lotte
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #8 Skrevet 28. januar 2015 Hvordan regner nav ut livsopphold og hva mener dem en person i 20 årene skal sitte med i mnd etter husleien er betalt ? Jeg har ikke helt skjønt dette med livsopphold, da ei bekjent av meg får dette og det virker som hu får like mye som di som går på aap (som jeg leser om her inne) så lurer jeg på om noen kanskje vet dette ? Anonymous poster hash: 7b8f9...c36 I Oslo er livsoppholdet på 6.435 per mnd. for en enslig. Dette er det vedkommende skal sitte igjen med etter at husleien og strøm er dekket. Anonymous poster hash: 31f25...bab
Rotemor Skrevet 28. januar 2015 #9 Skrevet 28. januar 2015 (endret) Livsopphold er ikke noe som regnes ut. Det er noe hver kommune har avsatt som betales ut i mnd til dem som ikke har krav på andre ytelser. Beløpet er ikke det samme over hele landet. De som får utbetalt livsopphold søker om sosialhjelp og bostøtte til husleie og strøm og de får ingenting ut over dette. Poenget er å sulte folk ut i jobb. Du har rett mht at det er kommunen som fastsetter dette og at det derfor vil variere. Du har krav på bolig, mat, og annet som regnes som livsnødvendig. I andre land, uten velferd, får de ingenting. Endret 28. januar 2015 av Rotemor 1
Tøytigern Skrevet 29. januar 2015 #10 Skrevet 29. januar 2015 Dette bestemmes av politikerne i kommunen. (Bystyre/heradsstyre) Derfor varierer beløpene fra kommune til kommune. I 2013 hadde Norge 428 kommuner, dermed er det 428 ulike satser og beregninger på dette. Du kan se på Sifo sine satser hvordan noen beregner.Anonymous poster hash: f03c0...4ef De fleste får langt under SIFO-satsen. Det er et velkjent faktum.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #11 Skrevet 29. januar 2015 Takk for alle svar. Da er jeg et hodet klokere Ts. Anonymous poster hash: 7b8f9...c36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå