AnonymBruker Skrevet 27. januar 2015 #21 Skrevet 27. januar 2015 Hva/hvordan er deres hunder oppdratt som ikke kan hilse på /sosialisere med andre hunder som hunden møter ute på tur? Jeg synes det høres helt rart ut, hvorfor skal ikke hunder få hilse på /sosialisere med sin egen rase? Ikke hver gang selvfølgelig, men hunder er akkurat som mennesker, noen har vi bedre kjemi med enn andre, slik er det for hunder også, hvorfor skal de ikke få muligheten til å hilse på / leke med? Anonymous poster hash: 45dd5...3a6 Jeg har en liten hund. Det vil si at de fleste hunder er større enn min. Det å la de hilse i bånd skaper for oss ofte større frustrasjon enn glede. Selv om folk ofte syns deres hund er snill, har det vist seg altfor mange ganger at den ikke er snill. Og når en hund biter, er det min lille hund som er taperen i den situasjonen. Min hund har sine faste "venner", hun trenger ikke flere. Vi går på playdates og lar hun leke med jevnstore (små) hunder. Jeg prøver også å øve på forbipassering, noe som ikke er lett da de fleste jeg møter på tur slipper bikja si rett bort uten å spørre. Det forsyrrer både meg og hunden. Det lyser også av meg lang vei at jeg ikke er interessert. Jeg har ett og slett begynt å løfte opp hunden selv om dette er veldig fy-fy og burde vært unødvendig. Jeg vet ikke at din hund er snill. Og du vet ikke om min hund er snill. Samtidig så har jeg en tispe, så løpetid forekommer faktisk. Anonymous poster hash: 12cb8...7f2 2
MissPierce Skrevet 27. januar 2015 #22 Skrevet 27. januar 2015 Hvem er vi? Aldri hørt om denne kampanjen. Anonymous poster hash: 45dd5...3a6 Vi som startet kampanjen Den gule hunden. Som står for plakatene som er laget, facebook sidene og nettsiden.http://gulahund.se/norsk/
Gjest Haaploes Skrevet 27. januar 2015 #23 Skrevet 27. januar 2015 Folk må jo ikke slutte å bruke den gule sløyfen - da blir det aldri noe ordning! Neste gang går det kanskje an å ta seg tid til å på en hyggelig og høflig måte forklare hva den gule sløyften på båndet er. Når dere går fra den samtalen, så er det én hundeeier til som vet om den, og på den måten spres det glade budskap.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2015 #24 Skrevet 27. januar 2015 Hvis noen går tur med en hund som har gul sløyfe på båndet, vet dere hva det betyr? Har hatt mange ekle hendelser hvor hundeeiere lar hundene sine løpe bort til meg og min uten forvarsel, vi har gul sløyfe. Her om dagen ble vi tilogmed angrepet, og det er ikke første gangen. Spørsmålet er jo om det egentlig er noe vits med den gule sløyfa hvis det ikke er så kjent enda? Sparer meg jo ikke selv for lekne, kåte eller aggressive hunder uansett så kan likesågodt kanskje spare noen penger på å ikke kjøpe så mange gule bånd. Dessverre så er det ikke alle som eier respekt for andre enn seg selv. Jeg var med på å trene førerhund i dag, og selv med førerhundsele, hvor jeg gikk og holdt i selen og hunden TYDELIG var på jobb, måtte en og annen tulling la bikkja si komme bort og hilse på. Ikke bare lar de bikkja gå ut båndet, de fire båndet mer og mer ut for at hunden skal slippe til.. Hva feiler det folk liksom? Opplever også dette ofte md min hund. Bare å glefse til de som er så frekke. En gang må de lære....Anonymous poster hash: c05aa...8e8 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2015 #25 Skrevet 27. januar 2015 Ja, hold avstand. Det har jeg visst lenge og var mye snakk om dette lenge. Har selv prøvd det ut og det funker her. Jeg liker ikke at min hund hilser på andre hunder i bånd. De må gjerne slippes løs for å leke, men i bånd blir han stressa og urolig når han kommer for nærme fremmede hunder. De han kjenner går det helt fint med, bånd eller ikke. Han har også vært syk og da foretrekker jeg at folk og hunder holder seg unna. Anonymous poster hash: 3b465...b8d 1
Tabris Skrevet 27. januar 2015 #26 Skrevet 27. januar 2015 Hva/hvordan er deres hunder oppdratt som ikke kan hilse på /sosialisere med andre hunder som hunden møter ute på tur? Jeg synes det høres helt rart ut, hvorfor skal ikke hunder få hilse på /sosialisere med sin egen rase? Ikke hver gang selvfølgelig, men hunder er akkurat som mennesker, noen har vi bedre kjemi med enn andre, slik er det for hunder også, hvorfor skal de ikke få muligheten til å hilse på / leke med? Anonymous poster hash: 45dd5...3a6 Fordi hilsing i bånd er en dårlig form for sosialisering. Hunder får ikke brukt språket sitt ordentlig i bånd, og det er større sjanse for at det kan skape frustrasjon og/eller anspent stemning, noe som i verste fall kan føre til utagering som ellers ikke ville skjedd. I tillegg kan ofte hilsing i bånd føre til at hunden på tur får store forventninger når den ser passerende hunder. Høy forventning kan føre til høyt stress som igjen kan føre til frustrasjon og ende med utagering. Hvis det er god sosialisering man ønsker, så er det mye bedre om man slipper egen hund løs med stabile og trygge hunder man vet fungerer bra med andre hunder og har et godt språk. 3
Sommersalg Skrevet 27. januar 2015 #27 Skrevet 27. januar 2015 Jeg er i mot hele den gule sløyfen. Barn, voksene og mennesker med hunder må lære seg at man går ikke bort til andre hunder uten å spørre eieren først. Og dette gjelder alle hunder! Selv har jeg en hund som burde (hvis jeg hadde vært for denne kampanjen) ha sløyfe og et lysende advarsel-skilt i pannen. Kommer andre hunder bort til han så biter han først og spør etterpå. (Når det er sagt har jeg hatt engstelig hund, liten hund og sosial og snill hund også, og mente det samme da) Jeg synes heller at man burde ha en omfattende kampanje for hvordan man skal møte andre hunder, at man skal spørre først og at man ikke slipper hunden sin bort uten å spørre først. Har merket meg at veldig mange barn er flinke til å spørre om å få klappe, og det gleder meg. 2
Gjest Aella Skrevet 27. januar 2015 #28 Skrevet 27. januar 2015 (endret) Hva/hvordan er deres hunder oppdratt som ikke kan hilse på /sosialisere med andre hunder som hunden møter ute på tur? Jeg synes det høres helt rart ut, hvorfor skal ikke hunder få hilse på /sosialisere med sin egen rase? Ikke hver gang selvfølgelig, men hunder er akkurat som mennesker, noen har vi bedre kjemi med enn andre, slik er det for hunder også, hvorfor skal de ikke få muligheten til å hilse på / leke med?Anonymous poster hash: 45dd5...3a6 Glemte du "hvorfor ikke få muligheten til å slåss?" ... For det er jo også noe som kan skje om de møter andre hunder de ikke liker, ikke alt er hils og moro <- samme som oss mennesker. Det er ikke bare oppdragelse det går ut på, men også tidligere hendelser. Vel, min hund har blitt angrepet, jeg med da jeg slang meg inni for å prøve å stoppe slåsskampen. Hunden min var ikke så gammel, og hun ble etter angrepet veldig redd for hunder som kom i altfor stor fart mot henne (løse hunder som regel) ... Det er noe jeg ikke har lyst til å utsette hunden min for, vet jeg ikke alltid kan det, men prøver å forhindre det, for om min hund føler seg truet så kan jo det gå utover den andre hunden også. Om de får hilst rolig og ordentlig først så går det veldig bra, men det er de som kommer i 110 da vettu som ødelegger roen litt. Endret 27. januar 2015 av Aella 2
Gjest Aella Skrevet 27. januar 2015 #29 Skrevet 27. januar 2015 Vi hadde en stor kampanje som var både på God Morgen Norge, i flere store aviser og flere lokal aviser. Men det er desverre lenge siden, og det burde kanskje komme en igjen. Hvor i lander bor du TS? Bor 50/50 i Vestfold og Østfold
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2015 #30 Skrevet 27. januar 2015 Enig med Sommersalg. Anonymous poster hash: de27d...4f0
Gjest Aella Skrevet 27. januar 2015 #31 Skrevet 27. januar 2015 Folk må jo ikke slutte å bruke den gule sløyfen - da blir det aldri noe ordning! Neste gang går det kanskje an å ta seg tid til å på en hyggelig og høflig måte forklare hva den gule sløyften på båndet er. Når dere går fra den samtalen, så er det én hundeeier til som vet om den, og på den måten spres det glade budskap. Jeg var litt sarkastisk da jeg skrev at jeg kan heller spare penger isteden for å sløse de på gule bånd som ikke "betyr" noe, var mest pga en hendelse jeg nettopp hadde med en eier og bikkja hans som var virkelig ekkel ... Det verste var jo at eieren bare sto å så på å sa bikkja hans bare ville leke og spurte hvorfor de ikke kunne leke sånn ca 10 ganger før han ga seg (fikk samme svar hver gang). Noen mennesker klarer kanskje ikke/vil ikke ta til seg sånn informasjon!?
Gjest Eurodice Skrevet 27. januar 2015 #32 Skrevet 27. januar 2015 Det har blitt spredt en del på internett/facebook og andre medier, så jeg mener at folk burde ha fått det med seg nå etterhvert... Men nå er ikke alle like oppdaterte da. En genial regel, hvis folk hadde visst om det Irriterer meg stadig over hundeeiere som lar hunden sin gå i lang flexi når vi TYDELIG viser at vi ikke er interessert i å hilse.... Jeg er nok en sinke, for jeg har hverken sett eller hørt om dette. Det foresvever meg noe om rosa sløyfe, men i farten husker jeg ikke hva det betyr, heller.
SjiraffenLaffen Skrevet 27. januar 2015 #33 Skrevet 27. januar 2015 Jeg er nok en sinke, for jeg har hverken sett eller hørt om dette. Det foresvever meg noe om rosa sløyfe, men i farten husker jeg ikke hva det betyr, heller. Rosa sløyfe er for å støtte kampen mot brystkreft, arrangeres over hele verden hver oktober.
Gjest Eurodice Skrevet 27. januar 2015 #34 Skrevet 27. januar 2015 Rosa sløyfe er for å støtte kampen mot brystkreft, arrangeres over hele verden hver oktober. Jeg kom på det etterhvert .
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #35 Skrevet 28. januar 2015 Jeg tenker at grunnen til at det ikke har slått an med gul sløyfe er fordi hundeeiere ikke vil bli eksponert for sin manglende oppdragelse på hunden sin. For det er det som er problemet, dere har ikke klart å skape trygge, avbalanserte hunder. Jeg har hatt hunder i 25 år, aldri hatt noe problem. Jeg forstår problemstillingen, og ser problemstillingen hos enkelte andre hunder som møtes både i bånd og løse, men jeg har aldri hatt noe problem med mine hunder. Anonymous poster hash: 45dd5...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #36 Skrevet 28. januar 2015 Jeg tenker at grunnen til at det ikke har slått an med gul sløyfe er fordi hundeeiere ikke vil bli eksponert for sin manglende oppdragelse på hunden sin. For det er det som er problemet, dere har ikke klart å skape trygge, avbalanserte hunder. Jeg har hatt hunder i 25 år, aldri hatt noe problem. Jeg forstår problemstillingen, og ser problemstillingen hos enkelte andre hunder som møtes både i bånd og løse, men jeg har aldri hatt noe problem med mine hunder.Anonymous poster hash: 45dd5...3a6 Er du en som bare slipper hunden din bort til fremmede hunder uten å spørre først? Det er også andre grunner enn "mangel" på oppdragelse at man ikke ønsker at hunder skal komme bort til sin hund.Anonymous poster hash: e11d3...235 2
MissPierce Skrevet 28. januar 2015 #37 Skrevet 28. januar 2015 Jeg tenker at grunnen til at det ikke har slått an med gul sløyfe er fordi hundeeiere ikke vil bli eksponert for sin manglende oppdragelse på hunden sin. For det er det som er problemet, dere har ikke klart å skape trygge, avbalanserte hunder. Jeg har hatt hunder i 25 år, aldri hatt noe problem. Jeg forstår problemstillingen, og ser problemstillingen hos enkelte andre hunder som møtes både i bånd og løse, men jeg har aldri hatt noe problem med mine hunder. Anonymous poster hash: 45dd5...3a6 Kan godt hende noen tenker sånn, men det er ikke poenget med Den gule hunden og sløyfen. Den er ment for å være ett hjelpemidel i trening og rehabilitering. Det er absolutt ikke ment som en unnskyldning for å trene hunden sin. Som jeg har forklart før er det mange grunne til å bruke den som ikke har med oppdragelse og gjøre. Hunder kan være syke og smitsomme. De kan være gamle, og dermed ikke orke mas fra andre hunder eller folk. Tisper kan ha løpetid, og bli redd av alle hannhundene som kommer å er plagsomme. Hunden kan ha blitt angrepet for, og usikker på fremmede hunder. Da er det fint å slippe fremmede hunder som kommer å renner ned hunden. Det setter treningen tilbake gang på gang. Hunden kan være redd fremmede folk etter å ha blitt mishandlet. Å at fremmede da kaster seg over hunden for å hilse er ikke en god situasjon for hunden. Den vil ikke bli tryggere på folk på den måten. Det er selvfølgelig alltid eierens ansvar at hunden er trygg, men det er jammen ikke lett til tider. Har opplevd både folk og hunder som pluttselig kaster seg over min hund da man går forbi. Har selv hatt flere hunder, og alle har vært trygge og stabile. Å jeg måtte aldri tenke over noe sånt. Men så fikk jeg en liten omplasserings hund som hadde blitt mishandlet. Han hadde ett arr over øye, dårlig syn på det øye og ett dårlig grodd ribben. Han elsket alt av hunder, men var redd fremmede voksene. Å det var kjempe frustrerende å trene han til å bli tryggere, og man så fremgangen. For så å få den satt tilbake, av en eller annen som bare måtte kaste seg over han. 2
Gjest Aella Skrevet 28. januar 2015 #38 Skrevet 28. januar 2015 (endret) Jeg tenker at grunnen til at det ikke har slått an med gul sløyfe er fordi hundeeiere ikke vil bli eksponert for sin manglende oppdragelse på hunden sin. For det er det som er problemet, dere har ikke klart å skape trygge, avbalanserte hunder. Jeg har hatt hunder i 25 år, aldri hatt noe problem. Jeg forstår problemstillingen, og ser problemstillingen hos enkelte andre hunder som møtes både i bånd og løse, men jeg har aldri hatt noe problem med mine hunder.Anonymous poster hash: 45dd5...3a6 Jeg har hatt hund i 10 år, 5 år på siste hund nå, har aldri hatt problemer selv ... Fram til hun ble "tygget opp" av en schæfer. Hvis de får hilse i rolige omstendigheter så går det alltid bra, men som jeg har sagt i et innlegg tidligere her så er det de løse hundene som kommer i 100&helvete som skaper problemer for oss. Dette blir for dumt. Å komme å si det er "vår" feil (eiere til hunder som har blitt angrepet osv). Våre hunder hadde hatt det helt fantastisk, trygt og godt hadde de ikke vært for naive og arrogante hundeeiere som mener at alle skal vike og forholde seg til dem med løse bikkjer de ikke har kontroll på!? Endret 28. januar 2015 av Aella 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #39 Skrevet 28. januar 2015 Alle hunder skulle helst ha blitt behandlet som om de har gul sløyfe på seg. Det er normal folkeskikk å spørre eier før man sender ungene bort for å klappe, og dette fokuset på gul sløyfe kan fort føre til en tankegang som dette: "Den hunden der har ikke gul sløyfe, så da kan jeg uten å spørre eier la fillebikkja mi hilse, og så kan jeg klappe den etterpå. Fritt frem!" Anonymous poster hash: de27d...4f0 2
Frk.K Skrevet 28. januar 2015 #40 Skrevet 28. januar 2015 Hvis noen går tur med en hund som har gul sløyfe på båndet, vet dere hva det betyr? Har hatt mange ekle hendelser hvor hundeeiere lar hundene sine løpe bort til meg og min uten forvarsel, vi har gul sløyfe. Her om dagen ble vi tilogmed angrepet, og det er ikke første gangen. Spørsmålet er jo om det egentlig er noe vits med den gule sløyfa hvis det ikke er så kjent enda? Sparer meg jo ikke selv for lekne, kåte eller aggressive hunder uansett så kan likesågodt kanskje spare noen penger på å ikke kjøpe så mange gule bånd. Ja, det er veldig få som vet om disse forskjellige sløyfe-fargene. Det beste du kan gjøre er å kjøpe en sele på eBay der det står forskjellige ting på som denne. Eller en liten sak som dette kanskje kan hjelpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå