Gå til innhold

Er dette bra treningsprogram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er nybegynner og lurer på om dette er bra treningsprogram:

Arm og skulder (Sett på 3x8 på alle øvelsene)

Lat Pulldown

Arnolds Press

Bicep Curl

Push Down med tau

Rygghev

Flyes med manualer

Chest Press

Mage og bein (Sett på 3x8 på alle øvelsene)

Utfall med manualer

Torso rotation (Maskin)

Sit ups

Glute (maskin)

Planke 3 x 1 min

Fullkropp (Sett på 3x8 på alle øvelsene)

Legg Press

Row

Rygghev

Utfall

Torso Rotation

Chest Press

Glute

Sit ups

Er det noen som kan si om dette er et treningsprogram som fungerer, evt. hva som kunne vært bedre? :)

Takk på forhånd!

Anonymous poster hash: ca6e9...86e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil du oppnå da? Det er det viktigste å vite før man kan si noe om et program er bra eller ikke. Det er nødvendigvis ikke bare å tenke alle musklene man vil trene og sette opp en øvelse for hver av dem. Hvilken progresjon skal du kjøre, hvor ofte skal du kjøre det, og hvor mye tid har du til rådighet?

Det du skriver over kommer etterhvert til å ta lang tid.

Skrevet

Hva vil du oppnå da? Det er det viktigste å vite før man kan si noe om et program er bra eller ikke. Det er nødvendigvis ikke bare å tenke alle musklene man vil trene og sette opp en øvelse for hver av dem. Hvilken progresjon skal du kjøre, hvor ofte skal du kjøre det, og hvor mye tid har du til rådighet?

Det du skriver over kommer etterhvert til å ta lang tid.

Vil oppnå bedre helse, strammere kropp og et par kilo ned. Skal ikke ha markerte muskler, men vil bli generelt sterkere.

Tenkte å kjøre 4-5 styrketreninger i uka + et par løpeøkter. Aldri samme muskelgruppe to dager etter hverandre. Så blir varierende fra uke til uke, men prøver å kjøre alle programmene like mye, men ikke nødvendigvis like mange ganger på en uke.

Har vel god tid? Mener du fra dag til dag, eller for fremtiden? Vil helst se en god del resultater før sommeren, som de fleste andre :P

Tar veldig gjerne i mot tips og øvelser som er bedre. Vil ikke prøve meg på markløft og knebøy enda siden jeg er nybegynner bare :)

Skrevet

Vil oppnå bedre helse, strammere kropp og et par kilo ned. Skal ikke ha markerte muskler, men vil bli generelt sterkere.

Tenkte å kjøre 4-5 styrketreninger i uka + et par løpeøkter. Aldri samme muskelgruppe to dager etter hverandre. Så blir varierende fra uke til uke, men prøver å kjøre alle programmene like mye, men ikke nødvendigvis like mange ganger på en uke.

Har vel god tid? Mener du fra dag til dag, eller for fremtiden? Vil helst se en god del resultater før sommeren, som de fleste andre :P

Tar veldig gjerne i mot tips og øvelser som er bedre. Vil ikke prøve meg på markløft og knebøy enda siden jeg er nybegynner bare :)

Hvis målet ikke er å få større, men sterkere muskler, så bør du kanskje velge et treningsprogram som er noe mer rettet mot det. Ditt treningsprogram faller mer i bodybuilder/fitnesskategorien.

Det er heller ingen grunn til å hvile X timer mellom trening av en muskelgruppe. Det vil si: restitusjon er viktig, men det er ingen fasit på hvor mye du må hvile. Og det går fint an å trene igjen selv om du ikke er fullt restituert. En viss overtrening skal til for å få fremgang.

Når jeg spurte om tid mente jeg per økt. Du hadde mange øvelser der, og med litt hvile mellom settene blir det fort lang tid. Med oppvarming så går det sikkert for 1,5-2 timer på den fullkroppsdelen.

Siden styrke er et mål bør du fokusere på et program som er laget for det. Siden du er nybegynner ville jeg anbefalt et styrkeprogram som heter "starting strength" som opprinnelig ble laget av en kjent styrkeløfttrener ved navn Mark Rippetoe. Fitnessbloggen skrev for en stund tilbake en artikkel som forklarte programmet. Ta en titt på det og si om dette kunne vært noe for deg.

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Ikke vær redd for markløft og knebøy som nybegynner. Det er ikke vanskelig å lære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...