Gå til innhold

Hva skjer når jeg ikke får trent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år som pleier å trene 3-5 dager i uka. Nå har jeg fått skade, og kan derfor ikke trene ordentlig på 3 mnd (!!)

Det jeg lurer på er om jeg kan holde vekten stabil om jeg holder meg til kcalunderskudd og noen ganger skeier ut, selv uten trening?

Anonymous poster hash: 10e60...9f7

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Om du har pleid å spise f.eks 1500 kcal de dagene du har hatt fri og 2000 kcal de dagene du har trent så kan du holde vekta ved å holde deg til samme kcalinntak som de dagene du ikke har trent ja.

Du vil nok også miste en del muskelmasse, men det vil komme fort tilbake når du starter å trene igjen.

Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år som pleier å trene 3-5 dager i uka. Nå har jeg fått skade, og kan derfor ikke trene ordentlig på 3 mnd (!!)

Det jeg lurer på er om jeg kan holde vekten stabil om jeg holder meg til kcalunderskudd og noen ganger skeier ut, selv uten trening?Anonymous poster hash: 10e60...9f7

Så klart kan du det! Du kan ligge i sengen hele dagen uten å røre en muskel og likevel ikke legge på deg fett så lenge du ikke går i kalorioverskudd :) ikke at det er anbefalt akkurat!

Jeg ble veldig syk for et år siden omtrent, og har ikke klart å gjøre stort, blir utmattet av alt jeg gjør... Men har ikke lagt på meg! Har gått ned noen kg dog, regner med at det er i hovedsak muskelmasse, da jeg trente mye styrke før jeg ble syk.

Lett forklart! Maten du spiser er energi, kroppen bruker energi til alt den gjør, holder deg varme, alle funksjoner i kroppen (fordøyelse, bevegelse, nyre, celler osv. Alt), om du spiser for mye mat/energi, mer enn det kroppen trenger for å gjøre alle oppgavene sine, vil energien bli lagret som fett. Om du får i deg for lite energi vil kroppen ta fra energilagrene dine (lagret fett). Ved trening vil kroppen bruke mer energi, grunnet alt kroppen gjør bruker den energi på, og hvor mer du beveger kroppen, hvor mer energi bruker den og kroppen trenger derfor mer energi inn. Kalorier/energi kommer i hovedsak fra fett, karbohydrater og proteiner.

Anonymous poster hash: 92941...a6f

Skrevet

Ok, så bra å høre. Ble litt nysgjerrig når jeg er vant med å være så mye i aktivitet og plutselig ikke kan trene. Har jo også gått ned i vekt, så derfor jeg var litt skeptisk om jeg klarte å holde meg stabil :)

Skrevet

For å si det sånn: Hvis du ligger i energiunderskudd vil du gå ned i vekt, det er jo definisjonen på energiunderskudd.

Hvis du går ned i vekt mens du ikke trener, vil du nok miste en del muskelmasse. Det vil du miste uansett når du går fra å være aktiv til inaktiv, men enda mer hvis du går ned i vekt.

Er det overhodet ingen aktivitetsform du kan bedrive? Hva slags skade er det? Hvilken del av kroppen er rammet?

Skrevet

Du trenger ikke energiunderskudd for å holde vekten, da vil du gå ned i vekt selv om du ikke trener. Mulig du må redusere inntaket litt i forhold til når du trente, men 1500 kcal som noen foreslår her er lite med mindre du er veldig liten og spinkel. De fleste trenger rundt 2000 kcal for å holde vekten, selv med liten fysisk aktivitet.

Men hva slags skade er det som gjør at du ikke kan trene? Syns det er sjelden man får skader som gjør at man ikke kan trene noen ting. Hva med sykling, svømming, gå turer? All aktivitet hjelper for å holde kroppen i form og evt hindre at du legger på deg mye.

Anonymous poster hash: 8f6c1...679
Skrevet

Jeg har operert kneet etter fotball skade. Menisken er ødelagt og en scene. Jeg kan ikke trene på 3 mnd. Jeg har prøvd å legge meg på 1400. Men dette er kanskje for lite?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...