Gå til innhold

Løfte tunge eller lettere vekter- Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Jeg trener mest cardio da jeg ønsker å gå ned i vekt, men har også et styrkeprogram jeg følger ettersom en kombinasjon visst skal være det beste.

Det jeg lurer på er hva som er best, å løfte tyngre og tyngre vekter eller heller gjøre mange repetisjoner med middels tunge vekter, når målet mitt er å gå ned, og ikke det med å bli sterkere eller muskelbygging?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skal prøve å forklare så godt jeg kan.

For å gå ned i vekt må du øke din egen forbrenning og det gjør du ved å øke muskelmassen. Sterkere blir du uansett, men det vet du :)

Når du løfter tungt med få (maks 5) repetisjoner øker muskelmassen din. Når du løfter mindre tungt med mange repetisjoner øker du utholdenheten til den muskelen du allerede har. Det vil si at når muskelen vokser vil den bruke mer energi og forbrenne kcal deretter.

Jeg trener styrke med tunge vekter og fokuserer på de store muskelgruppene. Hvileforbrenningen min har økt fra ca. 1200 kcal til 1400kcal.

Ikke tenk på muskelbygging som noe negativt, det hjelper deg på flere måter enn å bare gå ned i vekt. Kan du poste styrkeprogrammet ditt, vekt og høyde? :)

Endret av Vannflaska
  • Liker 1
Skrevet

For å gå ned i vekt må du øke din egen forbrenning og det gjør du ved å øke muskelmassen. Sterkere blir du uansett, men det vet du :)

Når du løfter tungt med få (maks 5) repetisjoner øker muskelmassen din. Når du løfter mindre tungt med mange repetisjoner øker du utholdenheten til den muskelen du allerede har. Det vil si at når muskelen vokser vil den bruke mer energi og forbrenne kcal deretter.

Jeg trener styrke med tunge vekter og fokuserer på de store muskelgruppene. Hvileforbrenningen min har økt fra ca. 1200 kcal til 1400kcal.

Ikke tenk på muskelbygging som noe negativt, det hjelper deg på flere måter enn å bare gå ned i vekt. Kan du poste styrkeprogrammet ditt, vekt og høyde? :)

Takk for svar! :)

Visste ikke at det hadde SÅ utrolig mye å si for forbrenningen.

Jeg er 23, 170 cm høy og veier 68 kg.

Av styrke trener jeg underkropp: Utfall og knebøy. Armer: Nedtrekk og noen øvelser med løse vekter, type skråbenk, skulderpress og flys. Ellers gjør jeg mageøvelser. Dette gjør jeg som regel i tillegg til løpingen 3-4 ganger i uken.

Skrevet (endret)

Ble positivt overrasket selv da jeg var på årlig helsesjekk ☺️

Jeg ville lagt til noen øvelser for ryggen også. Markløft og rygghev på gulvet, planke også hvis du ikke har født. Markløft krever god teknikk for å ikke løfte feil, så søk på youtube og prøv foran speilet hjemme. Løftet feil én gang og fikk jævlig vondt i ryggen i flere dager.

Én regel jeg har er at jeg trener med vekten av kroppen min foran vekter når det går ann. Men kjempefint at du trener med frivekter da maskiner låser deg fast i en posisjon og ikke gir mulighet til å la kroppen stabilisere selv ☺️

Elsker når folk trener eller tar skrittet inn i studio 😄

Og forresten, jeg ville løpt maks 3 ggr i uken og tatt en ekstra styrkeøkt i stedet for.

Endret av Vannflaska
Skrevet

Jeg har problemer med en vondt skulder og problemfylt korsrygg noe som gjør at enkelte øvelse kan jeg ta kjempetunge vekter mens andre øvelser tar jeg lettere og flere rep.

Merker jo at musklene i armene og låra vokser selvom jeg ikke perser på max, men hvis du vil bli sånn fitness babe så må du nok maxe mer.

Skrevet

Du tar nok feil her. Det er omvendt. Få reps med tunge vekter øker styrke, mens mange reps med lettere vekter bygger størrelse.

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

http://www.afpt.no/?page=3&title=fagstoff&post=668

Er bare å lese litt rundt :)

• Liker 1
Skrevet

Du tar nok feil her. Det er omvendt. Få reps med tunge vekter øker styrke, mens mange reps med lettere vekter bygger størrelse.

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

http://www.afpt.no/?page=3&title=fagstoff&post=668

Er bare å lese litt rundt :)

Ja du blir sterkere, men muskelen blir ikke større. Dog bruker den likevel mer energi enn en utrent muskel 😊 Alt er ikke svart-hvitt.

Kjøp styrkebibelen for jenter, det er en veldig god bok med fine øvelser og illustrasjoner, ikke minst lettlest. Der står det bla. om rep og muskelvekst 👍😄

Skrevet

Tungt! Alltid tungt!

Man blir sterkere, så lenge du spiser nok vil muskelmassen øke (er du på diett vil du beholde muskelmasse). Og- treningsøkten går fortere, og det er mye kjekkere å utfordre seg selv ved å løfte tungt!

Jeg trener uansett etter dagsformen. Er jeg litt trøtt og lei, løfter jeg lettere og flere repetisjoner. Så lenge du trener, beveger deg og spiser sunt, gjør du det godt! :)

Anonymous poster hash: d8a3e...6a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...