Gå til innhold

Bør jenter neie?

dreamy

Anbefalte innlegg

Jenter kan fint bukke de også!! :):Nikke:

For meg er det vel mere naturlig å bukke/nikke litt skjevt på hodet... :wink: :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg en liten gutt, men nei hadde ikke lært min datter noe slikt.

Jeg ble det da jeg var mindre, måtte alltid huske å neie og smile pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg mottok vitnemål etter 7 års studier føltes det svært bekvemt å kunne neie, mens mennene bukket, for det var en så veldig høytidelig situasjon for meg. Mange av kvinnene neiet.

Lærer man gutter å bukke, bør man også lære jenter å neie. Men det er ikke noe man gjør i hytt og pine synes jeg.

Enig! Å vite litt om god, gammeldags skikk og bruk har vel aldri skadet noen!

Jeg kommer garantert til å lære mine barn både hvordan man neier/bukker og hvordan spise en fem retters middag. Ingen av delene er "nødvendig" i det daglige, men kjekt å kunne den dagen situasjonen oppstår!

Jeg er veldig enig i min gamle mors teori om at barn (Og voksne) som har lært "spillereglene" i formelle sammenhenger, slipper mye usikkerhet, rødming og stotring og dermed blir mer selvsikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

En ting er å kunne det, vite hva som er pointet osv, men jeg kommer aldri til å stresse med at "når du takker, skal du neie".

Jeg neier ikke, men jeg klarer da å kommunisere at jeg er både høflig og takknemlig likevel.

Jeg synes det blir litt ironisk når man neier/bukker dypt. Litt spotsk, på en måte - "jeg neier/bukker for deg fordi du ser på meg som underlegen, og det er jeg IKKE", eller "Jeg neier/bukker fordi jeg ble såååååååååååå glad for strikkegenseren som er to størrelser for liten".

Jeg liker ikke at folk gjør sånt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer altså ikke å forstå hva som er så nedverdigende med en smule oppdragelse og høflighet... Skal man ikke si "takk" når man får servert mat på restaurant heller da? Det er jo skikkelig dumt i og med at man faktisk betaler i dyre dommer både for maten og tjenesten!

Skjønner godt at mange utlendinger ser på nordmenn som uhøflige når det å utvise vanlig høflighet (Som ofte signaliserer imøtekommenhet og ydmykhet) oppfattes som nedverdigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jeg neier ikke, men jeg klarer da å kommunisere at jeg er både høflig og takknemlig likevel.

Jeg siterer meg selv jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mine barn neier og bukker ' date=' når de takker for gaver fra familien og venner.[/quote']

Flott!

Jeg har faktisk aldri tenkt på dette før jeg leste innlegget. Lærte å neie selv som liten. Men da var jeg også LITEN. Syntes også det er flott når gutter/jenter bukker/neier når de takker for maten hos gjester jeg. Men hva jeg vil lære datteren min vet jeg ikke enda.

En ting jeg må nevne, er at jeg syntes det er alt for dårlig oppdragelse blant barn i dag. Ikke takker de for maten, ikke har de respekt for lærere, ikke har de respekt for de som er eldre enn seg, språket kan til tider være helt forferdelig.

Likte tiden da jeg var ung (jeg er faktisk "bare" 28 år nå... :ler: ), da vi måtte stille opp i gangen før vi gikk inn i klasserommet, da vi måtte stille opp ved siden av pulten hilse pent på "Frøken/Lærer" og synge før undervisningen startet.

Mange ting som er gammeldagse, men tror ikke vi skal avfeie alt av den grunn nei :-(

Helt enig med Leo som skrev: (Skjønner godt at mange utlendinger ser på nordmenn som uhøflige når det å utvise vanlig høflighet (Som ofte signaliserer imøtekommenhet og ydmykhet) oppfattes som nedverdigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
da vi måtte stille opp i gangen før vi gikk inn i klasserommet, da vi måtte stille opp ved siden av pulten hilse pent på "Frøken/Lærer" og synge før undervisningen startet.

Slik er det på mange skoler enda, noen sted i enda større grad enn før. På min gamle barneskole starter alle med å håndhilse goddag på læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje litt "gammeldags"' date=' men synes det er søtt når jeg ser gutter og jenter gjør det.[/quote']

Har glemt å lære dem det jeg. Men syns det er fint når jentene neier og gutta bukker. Men det er klart, jo mindre de er når de gjør det jo søtere er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neie og bukke er ikke underdanig. Men selv neier jeg aldri, nikker vel heller, når jeg hilser på mindre kjente på en måte.

Sønnen min bukker ikke!

Jeg har "lært" han å håndhilse, og se den personen i øynene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sammenhenger BØR kvinner neie i synes dere?

Siden jeg aldri neier selv (etter at jeg ble voksen), virker det tåpelig å skulle lære en eventuell datter det. Det meste man lærer barn er jo noe de skal praktisere som voksne også.

Selv føler jeg meg faktisk barnslig hvis jeg skulle få trang til å neie i en formell setting.

Er ikke neiing og bukking historisk sett noe man kun gjør for personer med "høyere rang" enn en selv?

Som barn vil det si alle voksne, men hva vil det si når man er blitt voksen og lever i et "klasseløst samfunn"?

Så når passer det seg for en dame å neie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg finner det sjelden naturlig å neie. Det måtte være hvis jeg hilste på kongelige i en formell setting.

Men jeg fant det helt naturlig da jeg fikk vitnemål, for det å ta i hånden ble liksom for liten måte å takke på, og man kunne jo ikke gi klem til dekanus.

Slike situasjoner kan jo oppstå en annen gang i livet også, og da kan det være kjekt å neie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

Jeg tror dette med å neie og bukke kan være med på å opprettholde et kjønnsrollemønster som ikke passer i dag.

Samtidig synes jeg det er fint å opprettholde noen av de feminine og maskuline sidene som skiller oss (jeg vet at de fleste menn synes det er fint å se på damer og deres feminine trekk samtidig som jeg antar at damer synes det er fint å se menns maskuline trekk).

Det er med andre ord et vanskelig tema hvor vi på den ene siden skal beholde de positive "verdiene" ved en sedvane samtidig som vi skal bryte ned de negative sidene ved den samme sedvanen.

Som Poirot og andre har nevnt vil det ofte ikke være snakk om "enten - eller" men kansje "både -og".

Hvordan vi skal få til det må jeg ha hjelp til å finne ut :) .

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...