dreamy Skrevet 6. august 2004 #1 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg synes ikke det er en fin skikk. Synes det virker underdanig å neie og jeg har aldri lært opp min datter til å gjøre det. Hun er høflig av seg, men uten å neie. Jeg synes det er en uting.. Neier deres barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 6. august 2004 #2 Del Skrevet 6. august 2004 Hvis jenter neier og gutter bukker, hva er underdanig med det? Jeg lærte å neie da jeg var barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 6. august 2004 #3 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg syns ikke det er underdandig, men kanskje litt gammeldags? Vet ikke om jeg kommer til å lære datteren min det, sønnen min har ikke lært å bukke... får se når det blir en problem silling. Husker at det var veldig viktig å neie pent da jeg var liten, i hvertfall i noen selskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 6. august 2004 #4 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg syns ikke det er underdandig, men kanskje litt gammeldags? Vet ikke om jeg kommer til å lære datteren min det, sønnen min har ikke lært å bukke... får se når det blir en problem silling. Husker at det var veldig viktig å neie pent da jeg var liten, i hvertfall i noen selskaper. Du vet mari....for noen jenter er det er mindre underdanig og herme etter gutter, dvs at ei jente bukker er liksom mindre underdanig enn at hun neier... Waco Forstå seg på jenter den som kan.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 6. august 2004 #5 Del Skrevet 6. august 2004 nei forstå oss de som kan... Jeg er jente og skjønner meg ikke på oss selv engang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 6. august 2004 #6 Del Skrevet 6. august 2004 Er enig i at det høres litt gammeldags ut. Jeg kommer nok ikke til å lære mine eventuelle jentebarn å neie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 6. august 2004 #7 Del Skrevet 6. august 2004 Er enig i at det høres litt gammeldags ut. Jeg kommer nok ikke til å lære mine eventuelle jentebarn å neie. Lær dem heller og bukke.... eller kanskje vi skal slutte å vise jenter åssen jenter oppfører seg..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 6. august 2004 #8 Del Skrevet 6. august 2004 Lær dem heller og bukke.... eller kanskje vi skal slutte å vise jenter åssen jenter oppfører seg..? Kommer ikke til å lære dem å bukke heller bare så det er sagt. Jeg er jente og innbiller meg at jeg kan oppføre meg selv om jeg ikke neier og aldri har gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2004 #9 Del Skrevet 6. august 2004 Fryktelig gammelmodig, og med mindre det er snakk om skikkelig kongekniks, så tror jeg ikke det er nødvendig å lære det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heksa Skrevet 6. august 2004 #10 Del Skrevet 6. august 2004 mine barn neier og bukker , når de takker for gaver fra familien og venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 6. august 2004 #11 Del Skrevet 6. august 2004 Mine gutter bukker ikke. Er vel kanskje litt "gammeldags", men synes det er søtt når jeg ser gutter og jenter gjør det. At det skulle være underdanig eller noe i den duren har aldri fallt meg inn... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 6. august 2004 #12 Del Skrevet 6. august 2004 Min datter neier ikke, fordi jeg ikke syns så veldig om det.... Passer på helt små jenter kanskje, men ikke på de større. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2004 #13 Del Skrevet 6. august 2004 synes den skikken der er litt gammel jeg. så jeg har ike lært jentene mine å neie,synes ikke det er naturlig i det hele tatt. de er høflige,veloppdragne og takknemlige så det ljomer for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2004 #14 Del Skrevet 6. august 2004 Kvinner nikker på lik line med menn på hue da de hilser det er vel bare de kongelige som gjør det nå? neier for dronnongen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koldbruna Skrevet 6. august 2004 #15 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg kommer heller ikke til og lære mine barn og neie og bukke.Og ikke synes jeg de trenger og lære det heller. Koldbruna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 6. august 2004 #16 Del Skrevet 6. august 2004 Vi voksne hverken neier eller bukker! Men vanlig høflighet viser vi da... Så vår datter kommer jeg IKKE til å lære å neie... synes det ser tåpelig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heksa Skrevet 6. august 2004 #17 Del Skrevet 6. august 2004 jeg neier når jeg takker for en gave, eller når jeg hilser på nye mennesker(.Men det er en jeg aldri kommer til å neie for da.) så det har jeg lært min datter, hun er 14 år og hun neier også og guttene bukker når de sier takk og treffer familie (tanter/onkler besteforeldre og våres tanter og onkler) som de ikke har sett på en stund.Synes det ikke er noe galt i å ha lært barna mine det.Og jeg ser at de eldre setter stor pris på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 7. august 2004 #18 Del Skrevet 7. august 2004 Da jeg ble konfirmert (borgelig) var det stor tilstelning med alle foreldrene til stede. En del av seremonien var at vi konfirmantene ble ropt opp en og en, og fikk overrakt vitnesbyrd og en rød rose. Alle guttene takket pent i handa og bukket dypt. Jentene tok bare i handa, og det så rett og slett litt stusselig ut sammenlignet med de dype flotte bukkene. Jeg hadde lært å neie av bestemor da jeg var lita, og heldigvis dukket dette opp i hodet mitt der og da selv om jeg ikke hadde gjort det på mange år. Fikk i etterkant utrolig mange kommentarer på hvor mye flottere det var enn de jentene som bare sto der som stive tømmerstokker. Jeg synes jenter bør lære å neie og gutter bør lære å bukke. Det er selvfølgelig ikke noe man gjør til hverdag, men i enkelte høytidelige anledninger er det godt å kunne vise at man har en skikkelig oppdragelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenogtredve Skrevet 7. august 2004 #19 Del Skrevet 7. august 2004 Jeg både neier og bukker, jeg. Mest på jobb. Ikke fordi det er underdannig, men fordi det er en måte å takke på. Nå har jeg en noe spesiell jobb (dirigent), men jeg har sett nytten av å kunne både bukke og neie. Mine framtidige barn kommer også til å lære dette. Det kommer nok av situasjoner hvor det tar seg ut å bukke/neie. Ved utdeling av vitnemål, første skoledag, etter konserter (for musikkinteresserte) eller når man tar i mot medaljer/deltakerpremier (for sportsinteresserte) Jeg har lært mange barn/ungdom å bukke - og det kommer jeg til å fortsette med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 7. august 2004 #20 Del Skrevet 7. august 2004 Det kommer nok av situasjoner hvor det tar seg ut å bukke/neie. Ved utdeling av vitnemål, første skoledag, etter konserter (for musikkinteresserte) eller når man tar i mot medaljer/deltakerpremier (for sportsinteresserte) . Da jeg mottok vitnemål etter 7 års studier føltes det svært bekvemt å kunne neie, mens mennene bukket, for det var en så veldig høytidelig situasjon for meg. Mange av kvinnene neiet. Lærer man gutter å bukke, bør man også lære jenter å neie. Men det er ikke noe man gjør i hytt og pine synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå