mijaa Skrevet 27. januar 2015 #1 Skrevet 27. januar 2015 Hei! Jeg mistenker at jeg allerede har gått i slankefella og herpa forbrenninga mi totalt. Jeg har alltid hatt et komplisert forhold til mat, og de to siste årene har jeg spist rundt 1000 kcal om dagen og trent hardt minst 3 ganger i uka, og gått ned omkring 20kg på den måten, men for halvannet år siden stoppet det seg helt. Jeg regner med at det er fordi forbrenninga er på bærtur (samt at kroppen får altfor lite kalorier å jobbe med, såklart), men hvis jeg nå begynner å spise f.eks. 1500kcal på dager uten trening og 1800 de dagene jeg trener, hva skjer da? Eller, jeg vet jo at jeg kommer til å legge på meg, men kommer jeg til å fortsette å legge på meg av å spise "så mye", eller vil det ha motsatt effekt etterhvert? Ellers noen som har tips?
grrwaffmjau Skrevet 27. januar 2015 #2 Skrevet 27. januar 2015 Du kommer nok til å gå opp litt, men mesteparten er nok vannvekt. Du kan jo prøve og øke kaloriene med feks 100 i uka så forbrenninga får henge med, men det mest gunstige mtp helsa di er helt klart å øke til minst 1500 med en gang:)
mijaa Skrevet 27. januar 2015 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2015 Du kommer nok til å gå opp litt, men mesteparten er nok vannvekt. Du kan jo prøve og øke kaloriene med feks 100 i uka så forbrenninga får henge med, men det mest gunstige mtp helsa di er helt klart å øke til minst 1500 med en gang:) Okay Men litt mer de dagene jeg trener, da eller? Forbrenner minst 500kcal hver treningsøkt. Men jeg skjønner ikke helt den der, kjenner jeg. Hvis jeg trener bort 600 kcal da, skal jeg liksom spise de "tilbake" i tillegg til de 1500 jeg spiser hver dag?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #5 Skrevet 28. januar 2015 http://fitnessbloggen.no/5-myter-ned-i-vekt/ Anonymous poster hash: e916d...bf8
mijaa Skrevet 28. januar 2015 Forfatter #6 Skrevet 28. januar 2015 http://fitnessbloggen.no/5-myter-ned-i-vekt/ Anonymous poster hash: e916d...bf8 Okay. Ikke det jeg lurte på
Lizliz Skrevet 28. januar 2015 #7 Skrevet 28. januar 2015 Jeg ville økt kaloriene med ca 50 kcal i uken til å begynne med. Du vil nok gå litt opp i vekt, men dette er kun vann, og du vil merke betydelig forskjell på egen bmr når du er ferdig med å gå ned i vekt. Å ligge på 1000 kalorier er aaalt for lite, men for å få kroppen til å henge med, så ville jeg justert opp litt og litt. Etterhvert som du ser at kroppen tåler det kan du øke med 100. Ikke vær redd for de kiloene som eventuelt kommer på, vann og atter mer vann. Du vil få en mye sunnere kropp og kroppen din vil takke deg i lengden. Du skal aldri ligge under egen bmr . 1
mijaa Skrevet 28. januar 2015 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2015 (endret) Jeg ville økt kaloriene med ca 50 kcal i uken til å begynne med. Du vil nok gå litt opp i vekt, men dette er kun vann, og du vil merke betydelig forskjell på egen bmr når du er ferdig med å gå ned i vekt. Å ligge på 1000 kalorier er aaalt for lite, men for å få kroppen til å henge med, så ville jeg justert opp litt og litt. Etterhvert som du ser at kroppen tåler det kan du øke med 100. Ikke vær redd for de kiloene som eventuelt kommer på, vann og atter mer vann. Du vil få en mye sunnere kropp og kroppen din vil takke deg i lengden. Du skal aldri ligge under egen bmr . Men hva skjer hvis jeg går rett til 1500 da? Og er BMR det samme som hvilestoffskiftet? Hvordan merker jeg i så fall forskjell på det? Det avhenger vel stort sett av høyde, vekt og alder, og jo mindre man veier, jo lavere blir det vel? Og hva med den såkalte vannvekten da, når kommer den liksom til å slippe taket?.. Merker jeg er veldig skeptisk til å skulle gå opp i kalorier, men det er fordi jeg er livredd for å legge på meg. 4kg kom snikende på i jula, så er ganske nervøs.. Endret 28. januar 2015 av mijaa
Lizliz Skrevet 28. januar 2015 #9 Skrevet 28. januar 2015 Men hva skjer hvis jeg går rett til 1500 da? Og er BMR det samme som hvilestoffskiftet? Hvordan merker jeg i så fall forskjell på det? Det avhenger vel stort sett av høyde, vekt og alder, og jo mindre man veier, jo lavere blir det vel? Nå er jeg ikke ekspert innen dette da jeg aldri har klart å fucke til egen forbrenning selv, men sånn jeg ser det så er en gradvis økning bedre enn å gå rett på. Dette for at bmr sakte men sikkert justerer seg selv opp igjen ( for det er jo det som har skjedd ved en fucka forbrenning, bmr har justert seg ned) så for å unngå å legge på deg fett så justerer du opp gradvis samtidig som du følger med på vekt og mål . Merker du at vekten øker kraftig så holder du deg kanskje på det inntaket litt lenger før du sakte øker igjen. ( noe vekt må du imidlertidig tåle å legge på deg, men dette vil da ikke være fett, og det vil justeres ned igjen raskt når du får ting på stell ) Layne norton sin video om metabolic damage på YouTube forklarer dette ganske godt føler jeg, Bmr er hvileforbrenningen din.. Altså det kroppen din bruker kun på å eksistere ( puste, pumpe blod etc etc ) når man begynner å tukle med denne så ender man plutselig opp med å ikke kunne spise mer enn feks 1200 kalorier fordi man legger på seg av mer ( noe som er ekstremt, og vil være skadelig i lengden. Og ikke spesielt kult )
mijaa Skrevet 28. januar 2015 Forfatter #10 Skrevet 28. januar 2015 Nå er jeg ikke ekspert innen dette da jeg aldri har klart å fucke til egen forbrenning selv, men sånn jeg ser det så er en gradvis økning bedre enn å gå rett på. Dette for at bmr sakte men sikkert justerer seg selv opp igjen ( for det er jo det som har skjedd ved en fucka forbrenning, bmr har justert seg ned) så for å unngå å legge på deg fett så justerer du opp gradvis samtidig som du følger med på vekt og mål . Merker du at vekten øker kraftig så holder du deg kanskje på det inntaket litt lenger før du sakte øker igjen. ( noe vekt må du imidlertidig tåle å legge på deg, men dette vil da ikke være fett, og det vil justeres ned igjen raskt når du får ting på stell ) Layne norton sin video om metabolic damage på YouTube forklarer dette ganske godt føler jeg, Bmr er hvileforbrenningen din.. Altså det kroppen din bruker kun på å eksistere ( puste, pumpe blod etc etc ) når man begynner å tukle med denne så ender man plutselig opp med å ikke kunne spise mer enn feks 1200 kalorier fordi man legger på seg av mer ( noe som er ekstremt, og vil være skadelig i lengden. Og ikke spesielt kult ) Okay, takk Bare kjenner jeg har litt vansker for å tro på at vekta jeg eventuelt legger på meg nesten bare plutselig blir borte, derfor jeg er litt skeptisk. Men skal se videoen du snakker om, og se om jeg blir noe overbevist! Og forresten, angående trening og sånn. Hvis jeg ligger 500 kcal i underskudd, også trener bort la oss si 600. Skal jeg da spise inn igjen de 600?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #11 Skrevet 28. januar 2015 Okay. Ikke det jeg lurte på Tenkte bare siden du tror du har "herpa forbrenningen" din. Anonymous poster hash: e916d...bf8 1
Lizliz Skrevet 28. januar 2015 #12 Skrevet 28. januar 2015 Okay, takk Bare kjenner jeg har litt vansker for å tro på at vekta jeg eventuelt legger på meg nesten bare plutselig blir borte, derfor jeg er litt skeptisk. Men skal se videoen du snakker om, og se om jeg blir noe overbevist! Og forresten, angående trening og sånn. Hvis jeg ligger 500 kcal i underskudd, også trener bort la oss si 600. Skal jeg da spise inn igjen de 600? Når du regner underskudd basert på en kalkulator som estimerer på aktivitet høyde og vekt skal du ikke det. Får du beskjed om å spise feks 1800 kalorier og da ligger ca 500 kalorier i underskudd så er dette basert på den treningen du gjør( skal gjøre ) Vekt som kommer på kan være mye forskjellig, vann feks.. Dette kan droppe vekk bare på en dag. Vekt svinger no helt sinnsykt hos enkelte.. Hos meg veier jeg typisk en kg mer uken før jeg har mensen feks. Jeg har og opplevd å legge på meg av å spise i underskudd fordi jeg spiste for lite karbohydrater. Med en gang jeg tilførte karbohydrater igjen forsvant denne vekten som rett og slett var vann kroppen samlet pga stress. ( min kropp har respondert godt på lavkarbo før, men plutselig nå liker den det ikke i det heletatt ) Veldig mange variabler bestemmer vekten, så hadde jeg vært deg hadde jeg også dokumentert endringer med målebånd da dette er en litt mer nøyaktig pekepinn på hva som skjer med kroppen Tanken bak å reparere forbrenningen er jo at du skal kunne spise normalt til slutt uten å legge på deg ( bli en typisk jojo slanker ) samt at det å gå ned i vekt skal være mulig. Om du legger på deg en kg eller to i prosessen mot å få en normal bmr igjen, så gjør jo ikke det noe? Du kan da når kroppen har reparert seg selv gå ned disse kiloene igjen på en mnd men da med mye mer mat i magen og med mye bedre energi, og på en sunn og langsiktig måte.. Skjønner?
mijaa Skrevet 28. januar 2015 Forfatter #13 Skrevet 28. januar 2015 Tenkte bare siden du tror du har "herpa forbrenningen" din. Anonymous poster hash: e916d...bf8 Feil begrepsbruk, bare. For herpa er den jo, når jeg legger på meg av å spise 1300kcal om dagen, fordi den har tilpasset seg mindre
mijaa Skrevet 28. januar 2015 Forfatter #14 Skrevet 28. januar 2015 1. Når du regner underskudd basert på en kalkulator som estimerer på aktivitet høyde og vekt skal du ikke det. Får du beskjed om å spise feks 1800 kalorier og da ligger ca 500 kalorier i underskudd så er dette basert på den treningen du gjør( skal gjøre ) 2. Vekt som kommer på kan være mye forskjellig, vann feks.. Dette kan droppe vekk bare på en dag. Vekt svinger no helt sinnsykt hos enkelte.. Hos meg veier jeg typisk en kg mer uken før jeg har mensen feks. Jeg har og opplevd å legge på meg av å spise i underskudd fordi jeg spiste for lite karbohydrater. Med en gang jeg tilførte karbohydrater igjen forsvant denne vekten som rett og slett var vann kroppen samlet pga stress. ( min kropp har respondert godt på lavkarbo før, men plutselig nå liker den det ikke i det heletatt ) Veldig mange variabler bestemmer vekten, så hadde jeg vært deg hadde jeg også dokumentert endringer med målebånd da dette er en litt mer nøyaktig pekepinn på hva som skjer med kroppen 3. Tanken bak å reparere forbrenningen er jo at du skal kunne spise normalt til slutt uten å legge på deg ( bli en typisk jojo slanker ) samt at det å gå ned i vekt skal være mulig. Om du legger på deg en kg eller to i prosessen mot å få en normal bmr igjen, så gjør jo ikke det noe? Du kan da når kroppen har reparert seg selv gå ned disse kiloene igjen på en mnd men da med mye mer mat i magen og med mye bedre energi, og på en sunn og langsiktig måte.. Skjønner? Nummerte de forskjellige punktene jeg, hehe. 1. Aha! Okay takk, for den der har jeg lurt litt på. Men da henger jeg med 2. Jada, vet jo at den svinger avhengig av for eksempel hvor man er i syklusen osv. Bruker målebånd, men problemet mitt har vært at det ikke har vært noen forskjell der heller.. Jeg har rett og slett stått på stedet hvil i halvannet år, på alle mulige måter. Men da får jeg prøve å gå opp i kalorier en stund og se om det hjelper! Men vet liksom ikke hvor lenge jeg skal gi det et forsøk.. Har allerede lagt på meg 4kg siden november-ish, og er fryktelig lite keen på å plutselig komme opp i 10-15kg ekstra igjen.. 3. Jada, henger med på den, men igjen så frykter jeg jo at det ikke er snakk om 1-2kg, men myye mer. Da jeg begynte slankeprosjektet for litt over 2 år siden lå jeg på 15-1600 kcal veldig lenge, men så stagnerte det. Sikkert et tegn på at jeg burde gått opp i kalorier, men jeg gikk altså ned, og siden da har det egentlig bare blitt færre og færre kalorier inn. Men jeg er aldri sulten eller sliten, men det er kanskje bare at kroppen min har tilpasset seg så få kalorier veldig godt?
Lizliz Skrevet 28. januar 2015 #15 Skrevet 28. januar 2015 Nummerte de forskjellige punktene jeg, hehe. 1. Aha! Okay takk, for den der har jeg lurt litt på. Men da henger jeg med 2. Jada, vet jo at den svinger avhengig av for eksempel hvor man er i syklusen osv. Bruker målebånd, men problemet mitt har vært at det ikke har vært noen forskjell der heller.. Jeg har rett og slett stått på stedet hvil i halvannet år, på alle mulige måter. Men da får jeg prøve å gå opp i kalorier en stund og se om det hjelper! Men vet liksom ikke hvor lenge jeg skal gi det et forsøk.. Har allerede lagt på meg 4kg siden november-ish, og er fryktelig lite keen på å plutselig komme opp i 10-15kg ekstra igjen.. 3. Jada, henger med på den, men igjen så frykter jeg jo at det ikke er snakk om 1-2kg, men myye mer. Da jeg begynte slankeprosjektet for litt over 2 år siden lå jeg på 15-1600 kcal veldig lenge, men så stagnerte det. Sikkert et tegn på at jeg burde gått opp i kalorier, men jeg gikk altså ned, og siden da har det egentlig bare blitt færre og færre kalorier inn. Men jeg er aldri sulten eller sliten, men det er kanskje bare at kroppen min har tilpasset seg så få kalorier veldig godt? Ok, noen spm : Når du startet, hva var vekt og høyde da? Hva er den nå? Hvordan har du spist nå som du har lagt på deg 4-5 kg igjen? ( er dette Ila 1,5 år på 1000 kalorier og stagnering? ) Loggfører du all maten eller tar du det på ca? Hvordan ser en typisk mat dag ut for deg?
mijaa Skrevet 28. januar 2015 Forfatter #16 Skrevet 28. januar 2015 Ok, noen spm : 1. Når du startet, hva var vekt og høyde da? 2. Hva er den nå? 3. Hvordan har du spist nå som du har lagt på deg 4-5 kg igjen? ( er dette Ila 1,5 år på 1000 kalorier og stagnering? ) 4. Loggfører du all maten eller tar du det på ca? 5. Hvordan ser en typisk mat dag ut for deg? 1. Den var 98-something kg og 164 cm 2. Nå er jeg på 84kg 3. Jeg har ikke telt kalorier den perioden, så vet ikke nøyaktig antall kalorier, men det er fort myye, haha. Blitt litt mye sjokolade og potetgull.. Så den tar jeg min egen kappe, forsåvidt 4. En lett blanding. Etter jeg har veid maten en stund vet jeg ca hvor mye tre brødskiver veier, f.eks, så da bruker jeg det i stedet for å veie alt konstant 5. Jeg har egentlig ingen faste matrutiner, innser jeg. De siste ukene har det vært frokost (tre brødskiver med et tynt lag leverpostei og 12 skiver agurk (underkant av 300kcal)), en kopp med ymse frukt de dagene jeg er på skolen, middag (salat på ca 400 kcal eller kjøtt og grønnsaker på kanskje 500-600 kcal) og kanskje en gulrot eller to til kvelds hvis jeg har trent
Lizliz Skrevet 28. januar 2015 #17 Skrevet 28. januar 2015 Du skal i i teorien ha en bmr på rundt 1600 kalorier .. Dvs uten noen trening. ( tok utgangspunkt i 25 år.. Lavere om du er eldre ) jeg foreslår at du loggfører maten din i en uke. Akkuratt slik du spiser nå.. Så begynner du ukentlig å legge til 50-100 kalorier . Følg med på vekta og mål, begynner du å legge på deg 500 g ( noe. Hundre gram opp og ned er normalt ) og oppover så pauser du på det antallet kalorier til det stabiliserer seg. Så fortsetter du å øke.. Dette gjør du til du begynner å nå normalt nivå kalorier i vedlikehold. Her skal du holde deg en god stund før du kan begynne å tenke på å kutte kalorier igjen. Dette kommer til å ta tid, men det kommer til å bli mye bedre for deg, og du vil oppleve at du kan gå ned i vekt på normalt moderat underskudd ( og ikke 1500 kalorier for lite slik du har holdt på og stagnert på ) Se den videoen jeg tipset om tidligere i tråden. Og at du har gått opp med 1.5 år med slanking på inntak vs uttak( litt sjokolade her og der ) er ikke så rart.( spesielt ikke når du stagnerer i vekt på 1000 kalorier om dagen ) Når man har vært overvektig, så må man dessverre følge litt med i en god stund ( noen år på jevn stabil vekt ) før kroppen anser den vekten som normalen. Sucks, men sånn er det bare.
mijaa Skrevet 28. januar 2015 Forfatter #18 Skrevet 28. januar 2015 Du skal i i teorien ha en bmr på rundt 1600 kalorier .. Dvs uten noen trening. ( tok utgangspunkt i 25 år.. Lavere om du er eldre ) jeg foreslår at du loggfører maten din i en uke. Akkuratt slik du spiser nå.. Så begynner du ukentlig å legge til 50-100 kalorier . Følg med på vekta og mål, begynner du å legge på deg 500 g ( noe. Hundre gram opp og ned er normalt ) og oppover så pauser du på det antallet kalorier til det stabiliserer seg. Så fortsetter du å øke.. Dette gjør du til du begynner å nå normalt nivå kalorier i vedlikehold. Her skal du holde deg en god stund før du kan begynne å tenke på å kutte kalorier igjen. Dette kommer til å ta tid, men det kommer til å bli mye bedre for deg, og du vil oppleve at du kan gå ned i vekt på normalt moderat underskudd ( og ikke 1500 kalorier for lite slik du har holdt på og stagnert på ) Se den videoen jeg tipset om tidligere i tråden. Og at du har gått opp med 1.5 år med slanking på inntak vs uttak( litt sjokolade her og der ) er ikke så rart.( spesielt ikke når du stagnerer i vekt på 1000 kalorier om dagen ) Når man har vært overvektig, så må man dessverre følge litt med i en god stund ( noen år på jevn stabil vekt ) før kroppen anser den vekten som normalen. Sucks, men sånn er det bare. Hehe, greit. Tuusen takk for hjelp, i alle fall! Tror jeg så videoen tidligere i dag, men der var det jo snakk om fitnessutøvere, så følte ikke det traff meg helt. Trener jo, men ikke så mye
Lizliz Skrevet 28. januar 2015 #19 Skrevet 28. januar 2015 Hehe, greit. Tuusen takk for hjelp, i alle fall! Tror jeg så videoen tidligere i dag, men der var det jo snakk om fitnessutøvere, så følte ikke det traff meg helt. Trener jo, men ikke så mye Selv om det handlet om fitnessutøvere så gjelder det for deg og. Gjelder fortsatt inntak vs forbruk. videoen handler jo om hvordan man skal få kroppen tilbake på rett spor når man har fucker den til litt ( din diett har vært like ekstrem som disse fitnessutøverene selv om de trener mer , her er det snakk om å klare å miste fett uten å måtte sulte kroppen til det ekstreme )
mijaa Skrevet 28. januar 2015 Forfatter #20 Skrevet 28. januar 2015 Selv om det handlet om fitnessutøvere så gjelder det for deg og. Gjelder fortsatt inntak vs forbruk. videoen handler jo om hvordan man skal få kroppen tilbake på rett spor når man har fucker den til litt ( din diett har vært like ekstrem som disse fitnessutøverene selv om de trener mer , her er det snakk om å klare å miste fett uten å måtte sulte kroppen til det ekstreme ) Jada, det er sant. Men såvidt jeg skjønte er det egentlig bare å gå litt og litt opp i kalorier (som du jo har nevnt)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå