Gå til innhold

Din beste pastasaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjerne del din beste pastasaus, trenger inspirasjon :) Begynner å gå lei av den gode gamle tomatpurè sausen ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg slumper bare, så det blir litt ulikt for hver gang. Men jeg pleier å blanke litt løk og hvitløk, steke kjøttdeig (del den gjerne i to, så den blir stekt og ikke kokt), ha over en boks eller to med hakkede tomater og et par spiseskjeer tomatpuré, smake til med litt sukker til metallsmaken blir borte, har oppi litt hakket sylteagurk, oregano, basilikum, salt og pepper. Kan også ha oppi hakkede gulrøtter, eller en skvett rødvin!

Skrevet

Ikke akkurat saus, men jeg har hatt dilla på carbonara i det siste istedet for den vanlige kjøttsausen.

Koker opp spaghetti (jeg foretrekker fullkorn) og sprøsteker bacon. Visper sammen 2 hele egg+2 eggeplommer, blander i 2dl revet parmasan og ferskkvernet pepper + 0.5dl av kokevannet til pastaen. Blander pasta og bacon sammen, og rører inn eggeblandingen.

Serveres med et dryss revet parmasan og litt pepper over.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også mer pastarett enn pastasaus.

Her er noen gjengangere her i huset:

- Reker, fennikel, tomat, chili, hvitløk, persille

- Puttanesca: Tomat, oliven, ansjos, kapers, hvitløk, chili

- Amatriciana: Tomat, bacon, løk, chili

- Strimlet pastinakk, bacon, hvitløk og frisk timian

- Brokkoli (eller grønnkål), ansjos, chili, hvitløk, pinjekjerner

- Revet squash, crème fraîche, chili, hvitløk og pinjekjerner

Alle er gode med revet parmesan på, unntatt den med reker.

Anonymous poster hash: 9ee88...7c3
  • Liker 2
Skrevet

Steker ulike typer sopp, hvitløk og sjarlottløk, har over fløte og lar det koke inn, krydrer med salt og pepper + andre krydder etterønske, gjerne timian og oregano. Kan brukes som den er eller sammen med strimlet kylling.

Creme fraiche, revet manchego, salt, pepper, sitron og fersk kuttet salvie blandes sammen i en skål og has over pastaen når den er kokt og vannet silt av.

Er også lei tomatbaserte sauser, så greit å finne på litt annet. Pesto fungerer jo og fint, gjerne sammen med dulcatia tomater.

Anonymous poster hash: bd8f4...ffb

Gjest Ennasus
Skrevet

Laks i terninger med fløte og parmesan:)

Skrevet

Min beste pastasaus er tomatsaus, men jeg vil for all del ikke kalle den for en tomatpurésaus. Om det er det du lager, så vil jeg påstå at du har gjort noe feil.

• Liker 1
Skrevet

Lager som regel tomatsaus og tilsetter kjøtt om jeg har. Fungerer både med kjøttdeig, skinke, bacon, kylling, pølser, kjøttboller eller tunfisk.

2 bokser hakkede tomater

1 boks tomatpure

1 tomatpureboks med vann

Diverse krydder

Jeg steker gjerne litt løk og hvitløk i litt olje i kjelen før jeg tilsetter tomatene og tomatpureen, samt vannet.

La det putre i en liten evighet, selv om 10 minutter holder i nødstilfelle.

Rett før servering krydrer jeg med urter e.l., litt avhengig av hva jeg har og hva jeg skal ha ved siden av. Basilikum, estragon, timian, oregano, svart pepper og chilipepper er klassikere her i huset. Tilsett mer vann om den blir for tykk.

Kjøttet tilsette jeg enten helt på slutten (stekes eller kokes ved siden av) eller serverer bare sammen med pastaen og sausen.

Av og til tilsetter jeg litt annet grønt også. Feks finhakket (eller revet) gulrot, paprika, frisk chili eller selleri. Det er som regel tilfeldig hva som havner i sausen.

Anonymous poster hash: 54db6...724
  • Liker 1
Skrevet

En annen klassiker her er å helle av vannet på ferdigkokt pasta (al dente). Hell over litt fløte og rør mens du lar det koke litt inn. Krydre med pepper og diverse urter og tilsett evt revet ost/osterester. Passer fint til bacon eller skinke.

Anonymous poster hash: 54db6...724
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Om man er litt lei av tomatbaserte sauser så har jeg en lys variant jeg liker godt (den er hjemmesnekret).

Stek noen skiver bacon delt i mindre biter, i olje i en jerngryte.

Når baconet er brunt tar du bitene ut av gryten og lar dem renne av på et tørkepapir.

Redusere mengden baconfett og olje i gryten og tilsett husholdningsfløte.

Tilsett et grovt stykke Gorgonzola (alternativt Norzola eller Selbu Blå) i biter og la dem smelte.

Tilsett baconbitene og frisk, grønn asparges i sånn ca. 5 cm lange biter.

Kokes like lenge som det tar fersk tagliatelle å koke, da er aspargesen akkurat passe kokt (sprø og deilig) på samme tid som tagliatelellen.

Server med grønn salat :)

Edit: små skrivefeil

Endret av Lille-pus
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...