silkhand Skrevet 27. januar 2015 #1 Skrevet 27. januar 2015 Vi er et samboerpar med hund, og i det siste har jeg vert hjemme mens han har vert på jobb og motsatt. Vi merker at hunden vår (7mnd) oppfører seg annerledes når det kun er 1 av oss hjemme. Hun kviner med døren,noe som hun aldri bruker å gjøre, hun finner aldri roen, klarer ikke legge seg ned å slappe av. Noen som opplever det samme? Og en annen ting . Hvis dere er på jobb samtidig - hva gjør dere med hunden, er den inne eller ute ? Hvor lenge er den alene om gangen ?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2015 #2 Skrevet 27. januar 2015 Det er vanlig at hunder trenger hele "flokken" for å komme til ro, det er noe man burde prøve å trene bort Når hunden er alene er den i yttergangen, slik at vi har kontroll på hvor hun er, og hvis det skulle skje noe (brann f.eks), er det lett å få henne ut av huset. Foreløpig er hun ikke alene mer enn maks 4 timer om dagen, ofte mindre enn 4t. Jeg skal i løpet av året øke til maks 5 timer på jobb hver dag. Samboer jobber fulltid Anonymous poster hash: aaa24...d21 2
Gjest Veritaserum Skrevet 27. januar 2015 #3 Skrevet 27. januar 2015 Hunder er slik, de roer seg ikke før alle er samlet. Det er veldig vanlig En hund kan være hjemme alene en arbeidsdag, men det må jobbes med! Ikke bare forlat hunden i 8 timer helt plutselig. Men gå inn og ut, vis hunden at du alltid kommer tilbake. Også gradvis øke hvor lenge dere er borte. Hundene våre går nå opp på soverommet og legger seg når vi gjør oss klare til å dra. De vet at vi skal ut, så da går de å legger seg :D Også kommer de ned igjen når vi kommer hjem. Våre hunder har fri tilgang, men har aldri opplevd at de har ødelagt noe. Utenom yngstemann som liker å rasere sengen sin, men det gjør han når vi er hjemme også Han synes det er så morsomt, rar hund.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2015 #4 Skrevet 27. januar 2015 Sånn er hunden vår i perioder også, spesielt om en av oss er borte i flere dager. Roer seg fort ned, har skjønt at vi kommer hjem begge to. Kan gå ni timer alene, når begge er på jobb. Da står hunden i hundegården, stor med mulighet til å gå inn i en bod med liggeplass. Anonymous poster hash: 87d91...c67
Sheltay Retrac Skrevet 27. januar 2015 #5 Skrevet 27. januar 2015 Hunden vår er inne når vi er på jobb. Hun har tilgang på nesten hele huset, unntaket er kjelleren og et soverom. Hun ligger stort sett og koser seg i dobbelsenga, når vi kommer hjem kommer hun gjespende ned derfra. Når vi er hjemme på dagtid går hun stort sett opp dit og sover frem til klokka fire dersom vi ikke drar henne med ut på tur.
skruf Skrevet 27. januar 2015 #6 Skrevet 27. januar 2015 (endret) Hunden vår bryr seg ikke noe særlig om en av oss er borte. Sånn som nå har jeg fri, hjemme alene, og hunden ligger på plassen sin i gangen og snorker høylydt. Når vi begge er på jobb samtidig så er hunden alene hjemme i ca 7 timer. Jentungen vår kommer hjem først, og da setter hun hunden ut i løpestrengen sin så den før tisset litt og får litt frisk luft før hun slipper den inn igjen. Hunden ligger i gangen, rett ved siden av ytterdøra, på matten sin. Har aldri brukt bur. Soveplassen sin valgte hunden selv. Uansett hvor vi er så foretrekker den gangen ved siden av ei ytterdør. Ang det at den er hjemme alene en hel arbeidsdag så er det noe vi har jobbet med. Begynte med ei lita stund hjemme alene, også økte vi på. Den får seg en luftetur på ca 15min om morgenen så den får gjort fra seg og snuset litt, også får den frokost. Etter at vi har spist middag så er det en lengre tur med hunden, på ca en time på hverdager (lengre tur på helg). Bruker også å gå kveldstur med henne. Edit: Hunden er ikke stengt inne i gangen, vi har åpen gang inn til resten av huset, så den har i teorien tilgang på hele huset, men den foretrekker gangen. Endret 27. januar 2015 av skruf
Gjest Badabing Skrevet 27. januar 2015 #7 Skrevet 27. januar 2015 I starten var jo dette en tilvenningsfase. Altså at hun var alene mens jeg gikk i postkassen, med søpla, var en kjapp tur på butikken osv. Etter hvert testet vi med en litt lenger periode. Med tiden kunne hun være hjemme en arbeidsdag, men vi var hjemme og luftet henne i lunsjpausen. Nå er hun vant til å være alene hjemme. Tok litt tid før hun roet seg når en av oss var borte, men vi bare overså det og hun ble vant med det også. Hun er inne når vi er på jobb og har tilgang til hele huset minus soverommet vårt. Har noen av lekene sine så hun ikke skal ødelegge noe.
Askmeagain89 Skrevet 27. januar 2015 #8 Skrevet 27. januar 2015 (endret) Det opplevde vi og, men gikk over. Nå er hunden rolig selv om kun en av oss er hjemme. Alene så sover den for det meste. Hunden vår har tilgang på det meste av leiligheten med unntak av soverommet vårt når den er alene Da den var valp hadde den kun kjøkkenet tilgjengelig. Den har aldri ødelagt noe. Endret 28. januar 2015 av Askmeagain89
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #9 Skrevet 28. januar 2015 Har en voksen hund som er hjemme alene maks 4 (til nøds 5) timer om dagen. Jeg er student og tilpasser dagen min slik at hun slipper å være alene i mange timer. Leser hjemme b.la. Hun ligger i gangen når hun er alene, da vet jeg hvor jeg har henne. Anonymous poster hash: 67bdb...257
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #10 Skrevet 28. januar 2015 Om jeg er hjemme, ligger hun som oftest i sofaen sammen med meg., er de andre hjemme ligger hun som oftest i buret i ganger. Det står åpent. Hun kan være hjemme en arbeidsdag. Når hun er alene hjemme ligger hun som oftest i buret i gangen, men kan også ligge i sofaen.Anonymous poster hash: 3128e...066
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #11 Skrevet 28. januar 2015 Hunden min slår seg heller ikke 100% til ro før alle er hjemme. Den er ikke så urolig som din, men holder et øye med døra helt til sistemann er kommet hjem. Det er jo ganske rørende synes jeg men selvfølgelig ikke så gøy for hunden hvis den ikke får slått seg til ro. Her hjelper det at den som går sier "bare bli her", også får han en bamse som vi tar bort når vi kommer tilbake. Etter en stund skjønte han hva det betydde og slår seg til ro med en gang han får bamsen. Kan jo være verdt et forsøk?! Når han er alene står han i stor hundegård med stort "hundehus" dvs et lite uthus om sommeren/når vær og temperatur tillatet det, ellers er han inne. Han holder deg kun i 1 etasje.Anonymous poster hash: 938da...7b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå