Gå til innhold

normalt at røyteperioden for katt begynner allerede nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en veldig hårete katt. Han ser ut som en liten hårball.. I vinter har det nesten ikke kommet av noe hår i børsten, men den siste uken har jeg observert at det kommer av masse hårdotter når jeg børster han. Er det normalt at røyteperioden begynner alt nå?? Jeg tenker at det er jo fortsatt kaldt ute..??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røytesesongene går på årstid og ikke på hvor kaldt eller varmt det er ute, og noen katter starter vårsesongen allerede nå.

Enkelte katter røyter som et uvær i fire-fem måneder hver gang de bytter pels, mens andre er mer sånn *poof* og røyter bare et par-tre ukers tid før det er over.

Yngstemann her i hus røyter ikke særlig mye resten av året, og har en slik *poof*-periode på noen uker, mens gamlepus som røyter omtrent hele året likevel, bare har ekstra mye røyting fra februar til juni.

Skrevet

Gamlepus røyta hele året... Lillepus røyter etter årstid. Begynte for 1 uke sia 😃

Gjest Veritaserum
Skrevet

hva med kattunger? Har to stykk puser på 4 måneder. Vet ikke om de røyter, eller om det er de som lekesloss og river av pelsdotter. Men sengen min er FULL av pels og dotter :fnise: Skifter en gang i uken, men lell så er det stappfullt av pels.
Kanskje de mister baby-pelsen?

Skrevet

Kattunger "bytter" pels fra pelsdott-baby-pelsen de starter med, til "voksenpels" rundt 4-6 måneders alder, så de er nok på god vei inn i voksendrakten sin, Veritaserum :)

Skrevet

ja, tydeligvis..sitter her å prøver å børste bort kattehår fra ansiktet i dette øyblikket :rolleyes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...