AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #1 Skrevet 26. januar 2015 Jeg har nettopp fått meg katt, og fordi jeg har fått den igjennom en dyrevelferdsorganisasjon, så går den fremdeles på billigfôr fra Rema (ikke klag, de har ikke ressurser til veterinærfôr til alle kattene). Jeg er opptatt av at den skal ha det best mulig, og får dårlig samvittighet når jeg serverer han billigfôret, pluss at han har litt matt/fet pels og flass... Så jeg ønsker å investere litt i ordentlig fôr til den. Men jeg er student, og kan ikke kjøpe det aller dyreste... Men gjerne en rimelig type veterinærfôr! Noen som kan hjelpe meg å finne frem til riktig fôr? Dette er en kastrert hannkatt som ennå ikke er fylt året. Anonymous poster hash: 51fe7...70c
SjiraffenLaffen Skrevet 26. januar 2015 #2 Skrevet 26. januar 2015 Du trenger ikke å kjøpe for hos veterinær, de koster gjerne enda litt ekstra enn forene du får i dyrebutikkene. Prisene varierer ofte fra dyrebutikk til dyrebutikk, så ta deg en runde og sjekk priser. (Plantasjen fører både RC og Hills, og gir hver 8. (?) sekk gratis, og er vel ikke de dyreste på de merkene heller) Selv forer jeg både hund og katt på Orijen, det er nokså dyrt, men de trenger ikke mye av det og inneholder ikke korn.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #3 Skrevet 26. januar 2015 Mulig fôret er billigere på Plantasjen enn i dyrebutikken (?) (jeg vet ikke, men jeg har observert at Plantasjen har masse kvalitetsfôr) Anonymous poster hash: 3bb71...453
Frk.K Skrevet 26. januar 2015 #4 Skrevet 26. januar 2015 Om du har en stor fryser så ville jeg anbefalt Vom og hundemat til katter. Tror de skal produsere det. Er godt mulig de har frysetørket også.
SjiraffenLaffen Skrevet 26. januar 2015 #5 Skrevet 26. januar 2015 Om du har en stor fryser så ville jeg anbefalt Vom og hundemat til katter. Tror de skal produsere det. Er godt mulig de har frysetørket også. De har ikke eget fór for katter (men mange gir katten det forde), og heller ikke frysetørket. Provit har frysetørket fór til hunder.
Frk.K Skrevet 26. januar 2015 #6 Skrevet 26. januar 2015 De har ikke eget fór for katter (men mange gir katten det forde), og heller ikke frysetørket. Provit har frysetørket fór til hunder. Jo, det har de. De begynte å selge eget kattefor i desember. 1
SjiraffenLaffen Skrevet 26. januar 2015 #7 Skrevet 26. januar 2015 Jo, det har de. De begynte å selge eget kattefor i desember. Da har jeg ikke fått med meg det, fant det heller ikke på siden dems. Men det er jo bra de gjør det nå, mange som liker det fôret til kattene også. Vi har dog kuttet det ut etter mange varierende kvaliteter på pølsene over en lengre periode.
Frk.K Skrevet 26. januar 2015 #8 Skrevet 26. januar 2015 Da har jeg ikke fått med meg det, fant det heller ikke på siden dems. Men det er jo bra de gjør det nå, mange som liker det fôret til kattene også. Vi har dog kuttet det ut etter mange varierende kvaliteter på pølsene over en lengre periode. http://www.vomoghundemat.no/riktig-kattemat.html
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #9 Skrevet 26. januar 2015 Takk for fine tips!Jo, det har de. De begynte å selge eget kattefor i desember.Jo, det har de. De begynte å selge eget kattefor i desember. Hvor får man kjøpt dette? Anonymous poster hash: 51fe7...70c
Frk.K Skrevet 26. januar 2015 #10 Skrevet 26. januar 2015 Takk for fine tips! Hvor får man kjøpt dette?Anonymous poster hash: 51fe7...70c På diverse dyrebutikker rundt om. Om du bor i nærheten av Trøgstad er det mulig å stikke innom å kjøpe direkte fra Vom og hundemat. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #11 Skrevet 26. januar 2015 Noen som vet ca hvor mye en gjennomsnittlig, kastrert hannkatt bør spise per dag og i mnd? Hvor mange kilo kvalitetsfôr?Anonymous poster hash: 51fe7...70c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #12 Skrevet 26. januar 2015 Hva med Felleskjøpet - billigere og veldig bra. Varier med litt våtfor - du får bokser eller småesker også billig. Jeg gir mine seifilet som jeg kjøper frossen til 10 kr blokka - nam nam!! Hele tørrfor/ merkeindustrien er lagt opp til at folk vil og skal ha det beste for dyra. Og at vi som forbrukere faktisk gidder og betale. Bare tull at en 10 kg sekk skal koste masser av hundre kroner.... Anonymous poster hash: 524fc...fcd
SjiraffenLaffen Skrevet 26. januar 2015 #13 Skrevet 26. januar 2015 Noen som vet ca hvor mye en gjennomsnittlig, kastrert hannkatt bør spise per dag og i mnd? Hvor mange kilo kvalitetsfôr?Anonymous poster hash: 51fe7...70c Nå har ikke jeg hannkatt, men sterelisert hokatt, og hun trenger ikke mye mat før hun legger på seg. Kastrerte og stereliserte trenger ofte mindre enn de som ikke er det. Men du må nesten bare prøve deg litt frem og se hva akkurat din katt trenger
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2015 #14 Skrevet 27. januar 2015 Nå har ikke jeg hannkatt, men sterelisert hokatt, og hun trenger ikke mye mat før hun legger på seg. Kastrerte og stereliserte trenger ofte mindre enn de som ikke er det. Men du må nesten bare prøve deg litt frem og se hva akkurat din katt trenger Det vsiste jeg, det var fordi han er kastrert at jeg lurte. Men takk Anonymous poster hash: 51fe7...70c
Tvist Skrevet 27. januar 2015 #15 Skrevet 27. januar 2015 Jeg har tørrfor stående fremme hele tiden, om de blir for tykke bytter jeg til RC light, som er for katter som legger på seg. De spiser ofte men lite om gangen. 1
tøydokka Skrevet 27. januar 2015 #16 Skrevet 27. januar 2015 Om du har en stor fryser så ville jeg anbefalt Vom og hundemat til katter. Tror de skal produsere det. Er godt mulig de har frysetørket også. du må aldri finne på å gi hundemat til en katt!! De har fullstendig ulike behov m.t.p ernæring. En hund er mer alltetende, mens en katt trenger mye høyere andel protein, dvs rent kjøtt som er tørket og komprimert. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2015 #17 Skrevet 27. januar 2015 du må aldri finne på å gi hundemat til en katt!! De har fullstendig ulike behov m.t.p ernæring. En hund er mer alltetende, mens en katt trenger mye høyere andel protein, dvs rent kjøtt som er tørket og komprimert. Vom og hundemat lager et eget for til katt.. Anonymous poster hash: 8735f...5dc
Gjest Solstråla88 Skrevet 27. januar 2015 #18 Skrevet 27. januar 2015 Her bruker vi hills dental care fra vetrinæren. Betalte 536 for 5 kg sist nå, den sekken har jeg nok til Mai
tøydokka Skrevet 27. januar 2015 #19 Skrevet 27. januar 2015 Jeg kjøper kattemat i 10- kilos- sekker fra eukanuba, royal canin eller hills. Noen ganger har de kampanje på sekkene, men uansett er det billig når du kjøper i stort kvanta. Og en sånn sekk varer lenge!! Den koster ca 750 kr full pris. Kattemat fra rema, f.eks whiskas, er mye mindre konsentrert, noe som gjør at foret varer mye kortere. Katten synes det smaker godt fordi det er saltet mye. Da smaker det godt, men det er skadelig i lengden. Katten vil drite mye mer med et billigfor pga at det er så uttynnet. Du må gi større mengde for at katten skal bli mett, derfor blir det egentlig ikke så billig!! Dessuten må du bruke mer kattesand. I typisk dagligvarekattemat er det mye magnesium og høyt innhold av karbohydrater, som er uheldig, da det over tid gir katten urinveissteiner, som er veldig smertefullt og farlig. Og når veterinærregningene kommer, så vil du se at det ikke var så billig likevel.. Viss katten liker storfelever, så er det billig å kjøpe i frysedisken. Kok eller ovnsbak den uten å salte. Skjær den i biter og server lunken. Du kan også avse litt til deg selv. Jeg synes det er godt med kokte poteter og viltsaus. Du kan blande noen kokte erter sammen med leveren. Det kan katten spise, og er bra for fordøyelsen. Min katt liker dette. Frossen sei i blokk er råbillig, og dette kan også katten få litt av. De fleste liker det, og kan fint spise små mengder kokt fisk. Men ikke gi katten for mye fisk, for det har for mye magnesium, som kan gi katten din nyrestein.. Unngå tunfisk, det er altfor salt!
tøydokka Skrevet 27. januar 2015 #20 Skrevet 27. januar 2015 Vom og hundemat lager et eget for til katt.. Anonymous poster hash: 8735f...5dc Ok, visste ikke det. Trodde du anbefalte å fore katten med hundemat!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå