Gå til innhold

Hvordan kan noen eie så mye, og nå leie og slite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg vokste opp hadde jeg alt og mer til. Familien min var som den norske gjennomsnittelige familien som bodde i egen bolig, men kunne ikke sløse med pengene. Vi hadde råd til å være med på ting, dra på ferie og å kose oss, men samtidig kunne vi ikke sløse. Ofte sa foreldrene mine at de ikke hadde råd, så jeg fikk ikke alt jeg pekte på.

Men så døde faren min da jeg gikk på vgs. Mamma satt igjen med hus, to biler og sparepengene, og hun fikk også en forsikringssum på 1 mill.

Det var huslån på huset, men med forsikringssummen kunne hun betale ned huset og samtidig sitte igjen med litt.

Både mamma og pappa hadde utdannelse, så de hadde det jo fint, og vi klarte oss jo bra kun på mammas lønn.

Idag leier mamma en leilighet og sitter kun med gjeld. Hun betaler 11 000 i mnd på diverse lån ... og det er ikke snakk om huslån!

Hvordan kunne dette skje? Jeg aner ikke, men jeg vet ting begynte å gå galt da hun fikk seg en samboer som flyttet inn ...

Anonymous poster hash: e8d29...c96
Videoannonse
Annonse
Gjest incognita
Skrevet

Hvordan skal vi vite hva moren din har sløst bort pengene sine på? :klo:

• Liker 15
Gjest Blubberella
Skrevet

Du får melde henne på Luksusfellen.

• Liker 3
Skrevet

Slutt å vær så frekke da, her har vi en som åpenbart er bekymret for sin mor, og dette er et forum der man kan lufte sin frustrasjon og snakke om ting man kanskje ikke vil snakke med så mange andre om.

Så for å svare deg TS.. Hvis problemene begynte da samboeren flyttet inn, så er det jo ikke usannsynlig at han har en finger med i spillet. Kan være at han har hatt negativ innvirkning på henne, eller at han har hatt skyhøyt forbruk. Kanskje noen dårlige investeringer? Har hun gått arbeidsledig? Eller han? Har du prøvd å snakke med henne?

• Liker 7
Skrevet

Så hun satt i uskiftebo og tryllet vekk alle pengene?

Et godt eksempel på at det systemet er helt håpløst!

Barna burde vært sikret at arven etter avdød forelder ble forvaltet rett!

Har ingen reagert på dette? Det er jo for en stor del barnas penger hun har sølt vekk!

• Liker 3
Skrevet

Så hun satt i uskiftebo og tryllet vekk alle pengene?

Et godt eksempel på at det systemet er helt håpløst!

Barna burde vært sikret at arven etter avdød forelder ble forvaltet rett!

Har ingen reagert på dette? Det er jo for en stor del barnas penger hun har sølt vekk!

Ja, hun har faktisk ikke lov til å ødsle bort barnas farsarv.

Anonymous poster hash: 97c80...187

Skrevet

Nei, men hun har tydeligvis greid det likevel!

Ikke eneste tilfelle jeg har hørt om.

Utrolig råttent gjort!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Joda.

http://www.dinside.no/378410/arv-grunnleggende-regler

Kjipt for datteren, men mitt inntrykk er at hun er mer bekymret for hvordan moren har det enn for at hun ikke får grabbet til seg nok penger når moren legger inn årene.

(Nå forutsetter jeg at moren ikke har gitt bort store og sporbare verdier til samboeren sin.)

Endret av Estetica
  • Liker 1
Skrevet

Det høres ut som om faren din var ung. Da har hun vel fått endel livsforsikringspenger i tillegg? Ja det er rart å sitte med så mye gjeld som hun gjør nå men det kan ha sine årsaker.

Gjest Klaveret
Skrevet

De kan ha hatt mye lån på tingene sine. Faren din kan ha vært hovedforsørger. Mange muligheter. Kan du ikke snakke med moren din om det, dersom anledningen byr seg?

Skrevet

Hun kan gjøre som hun vil så lenge ikke faren spesifikt har skrevet et testamente om hvordan pengene videre skal forvaltes.

Skrevet

Når far dør så kan vel ikke mor bare ta av pengene som barna arver. I slike saker kalles det vel overformynderi og dersom mor tar fra kontoen, så må hun føre opp hva pengene går til. Jeg tviler på at moren har klart å sløse av pengene til TS.

Men det er vel ikke dette det dreier seg om her? TS er bekymret hvordan moren kan ha endt opp som gjeldsslave.

Skrevet

Denne saken har vi hatt en tråd på før.

Anonymous poster hash: ffedd...785

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er kanskje litt bittert å tenke på at det ikke blir noen arv etter mamma når hun dør en dag ... Alle andre på min alder kommer jo til å arve hus og penger en dag, og mange har fått forskudd på arv så de kan komme seg inn på boligmarkedet, eller de har foreldre som har råd til å være kausjonist, eller hjelpe de i budrunden.

Men jeg klarer meg selv økonomisk, og passer på pengene mine. Det samme gjelder mine søsken. mine eldre søsken har ikke sagt noe og vi prater ikke om det.

Nei, jeg og mine søsken fikk en del penger som man får når fordeldre dør og barna er under 25.

Farsarven og morsarven lå jo i verdier som huset ... og nå er det bare gjeld.

Jeg vet de har tatt noen dårlige avgjørelser. Mamma ledes lett og samboeren gjør hele tiden dårlige valg.

Det som bekymrer meg mest er at hun er over 60 og sitter med mye gjeld og leier en leilighet ... hun har ingen sikkerhet til hun blir pensjonist ... da har hun iallfall ikke råd til å leie der hun leier nå.

Skrevet

De kan ha hatt mye lån på tingene sine. Faren din kan ha vært hovedforsørger. Mange muligheter. Kan du ikke snakke med moren din om det, dersom anledningen byr seg?

Foreldrene mine hadde begge utdannelse og gode jobber.

Har prøvd å prate med mamma, og hun har fortalt litt, men hun er veldig lei seg over situasjonen.

Det værste er at hun er over 60 og når hun blir pensjonist så har hun ingen sikkerhet eller verdier, bortsett fra ting og tangi hjemmet, og bunader og smykker.

Skrevet

Er du sikker på at økonomien var så god etter at din far døde som du har/hadde inntrykk av? Vet flere som har tatt opp lån for å fortsette å gi barna det samme når husholdningen plutselig kun får en inntekt. Foreldre er ofte flinke til å skjule slikt for sine barn, også store barn. Og så kan det gå flere år før ting plutselig ikke går mer.

Til dere sin snakker om barnas arv. Har de felleseie er det halvparten av dette som er arv etter avdøde. Dette skal fordeles på ektefelle og barn, evt om det var testamentert noe av den frie delen. 2/3 av dette er arv til barna. Om det var gjeld på huset så var nok ikke arven så stor i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: f76e3...9af

Skrevet

Er du sikker på at økonomien var så god etter at din far døde som du har/hadde inntrykk av? Vet flere som har tatt opp lån for å fortsette å gi barna det samme når husholdningen plutselig kun får en inntekt. Foreldre er ofte flinke til å skjule slikt for sine barn, også store barn. Og så kan det gå flere år før ting plutselig ikke går mer.

Til dere sin snakker om barnas arv. Har de felleseie er det halvparten av dette som er arv etter avdøde. Dette skal fordeles på ektefelle og barn, evt om det var testamentert noe av den frie delen. 2/3 av dette er arv til barna. Om det var gjeld på huset så var nok ikke arven så stor i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: f76e3...9af

Ja, pappa hadde stålkontroll på økonomien, og mamma fortalte at det var han som tok seg av det økonomiske, mens mamma tok seg av omsorg for oss barna og maten.

Hun fikk mye da han døde.

Begge jobbet jo, så vi hadde alltid to inntekter fremt til pappa døde.

Uansett, så er gjort gjort og spist spist ... nå er det ingenting igjen, men vi barna klarer oss fint. Eneste som bekymrer meg er hvordan mamma skal klare seg når hun blir pensjonist.

Samboeren hennes er en snylter, for han har masse gjeld har jeg fått vite av mamma ... så han lever på mamma og drar henne med i dragsuget.

NÅ er jo mamma en voksen dame som burde ta kontroll over dette, men det klarer hun visst ikke.

Skrevet

Ja, pappa hadde stålkontroll på økonomien, og mamma fortalte at det var han som tok seg av det økonomiske, mens mamma tok seg av omsorg for oss barna og maten.

Hun fikk mye da han døde.

Begge jobbet jo, så vi hadde alltid to inntekter fremt til pappa døde.

Uansett, så er gjort gjort og spist spist ... nå er det ingenting igjen, men vi barna klarer oss fint. Eneste som bekymrer meg er hvordan mamma skal klare seg når hun blir pensjonist.

Samboeren hennes er en snylter, for han har masse gjeld har jeg fått vite av mamma ... så han lever på mamma og drar henne med i dragsuget.

NÅ er jo mamma en voksen dame som burde ta kontroll over dette, men det klarer hun visst ikke.

Det er jo dette (uthevet) som er grunnen til at det har blitt slik.

Hun har vel ikke den økonomiske sansen din far hadde, så da han ble borte hadde hun ikke kunnskap, og neppe motivasjon, til å ta godt vare på penger og verdier. Det kan fort bli slik når den ansvarlige faller fra. Dessverre. Han burde sørget for at din mor var mye mer involvert i økonomien enten hun ville eller ei den gangen, nettopp så det går bra selv om hun blir alene. Men ja, gjort er gjort, og det er forståelig hva som har skjedd.

Ny samboer, da overlater hun sikkert økonomien til han, slik hun likte å ha det med din far. Så om han da IKKE er like økonomisk oppegående kan det gå veldig veldig feil dessverre :( Problemet er at det er lite du får gjort med det. Hun er ansvarlig for sitt liv og hvordan hun lever det. Arv er heller ikke noe man har "krav" på i den forstand at foreldre ikke kan bruke opp alt de eier og har. Det kan de om de vil. Krav på arv har man først dersom det er noe å ha krav på. Inntil din mor går bort er det hennes liv og hennes penger. Det blir leit når hun blir pensjonist, men ja, slik blir det jo da.

Det beste du kan gjøre er å ta lærdom og stå på dine egne ben økonomisk. Det har visse positive aspekter å måtte klare seg selv også. Man lærer mye om verdien av ting, og det blir lite trolig at du ender i din mors situasjon, dersom du sørger for å ha kunnskap og være fornuftig med dine egne penger.

Og du skriver at "alle" får forskudd på arv osv. Nei, alle gjør ikke det. Jeg har ikke fått noe hjelp hjemmefra når det kom til boligkjøp. Måtte kjøpe noe jeg hadde råd til da, kunne ikke bo på Grunerløkka for å si det sånn. Men økonomisk var det helt klart like greit, å faktisk ha et lån som var fornuftig ifht egenkapital og lønn. Gir en god start spør du meg :) Arv får jeg muligens, om mine foreldre vil. Men jeg har hørt uttalt at de like gjerne vil bruke opp det de har tilegnet seg, på å reise og nyte alderdommen. Og kanskje blir alderdommen lang, med god tid til å kose seg for det de har ;) Og vet du, jeg unner dem det. Det er faktisk deres penger, det er de som har jobbet og slitt, spart og spinket for å ha noe. De skal få bruke de helt som de ønsker og vil, slik jeg gjør med mine penger også. Det absolutt greieste er å klare seg uten arv, og se det som en bonus om det skulle bli noe en dag.

Skrevet

Jeg er ikke overrasket. Tviler ikke på at min gode (sikre) økonomi nå hadde gått dukken om jeg lot dama styre skuta.

Anonymous poster hash: be05a...ef8

Skrevet

Det slo meg at dette kan tolkes som at jeg mener kvinner ikke kan økonomi. Det var ikke det jeg mente å få frem. Det jeg mener er at mange mennesker rett og slett ikke klarer å planlegge/forstå økonomi utover neste lønning. Uavhengig av kjønn.

Anonymous poster hash: be05a...ef8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...