Gå til innhold

Bukspyttkjertelen min holder på å kvelde av for lite karbs + stor risiko for diabetes uten å spise sukker?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen idag og fikk svar på blodprøver som jeg har tatt for å sjekke ståa til kroppen. La om kostholdet i februar ifjor og kuttet ut brød, poteter, ris og pasta i tillegg til sukker. Spiser MASSE grønnsaker, sopp, salat og forskjellige typer kjøtt, i tillegg til sukkerfrie meieriprodukter i form av feks. yoplait og skyr. Spiser også endel rugsprø og havregrøt.

Når jeg kom til legen idag var hun svært alvorlig. Bukspyttkjertelen min sliter veldig som følge av at jeg ikke spiser nok karbohydrater? Og jeg hadde STOR risiko for å få diabetes som følge av dette. Har slitt endel med nattesvette, og dette var visst en form for føling. Ble utrolig skremt, og hun sa at hvis jeg fortsatte slik kunne det bli så ille at jeg kan havne i koma og risikere og aldri våkne igjen. Hun sa også at jeg var i ketose, og at hun ikke skjønte hvordan jeg fungerte i hverdagen.

Dette gir jo ikke mening for meg i det hele tatt. Noen som kan forklare litt? Skjønner ikke hvordan man kan få diabetes uten å spise sukker, og jeg spiser jo en haug med grønnsaker daglig, det er jo endel karbohydrater i dette? Og hvordan bør jeg øke karbohydratinntaket?

Anonymous poster hash: 5f2b7...d8b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var hos legen idag og fikk svar på blodprøver som jeg har tatt for å sjekke ståa til kroppen. La om kostholdet i februar ifjor og kuttet ut brød, poteter, ris og pasta i tillegg til sukker. Spiser MASSE grønnsaker, sopp, salat og forskjellige typer kjøtt, i tillegg til sukkerfrie meieriprodukter i form av feks. yoplait og skyr. Spiser også endel rugsprø og havregrøt.

Når jeg kom til legen idag var hun svært alvorlig. Bukspyttkjertelen min sliter veldig som følge av at jeg ikke spiser nok karbohydrater? Og jeg hadde STOR risiko for å få diabetes som følge av dette. Har slitt endel med nattesvette, og dette var visst en form for føling. Ble utrolig skremt, og hun sa at hvis jeg fortsatte slik kunne det bli så ille at jeg kan havne i koma og risikere og aldri våkne igjen. Hun sa også at jeg var i ketose, og at hun ikke skjønte hvordan jeg fungerte i hverdagen.

Dette gir jo ikke mening for meg i det hele tatt. Noen som kan forklare litt? Skjønner ikke hvordan man kan få diabetes uten å spise sukker, og jeg spiser jo en haug med grønnsaker daglig, det er jo endel karbohydrater i dette? Og hvordan bør jeg øke karbohydratinntaket?

Hadde blodsukker på 3 forresten, noe som var altfor lavt.

Gjest Runforit
Skrevet

Men om du spiser en del Havregrøt så skjønner jeg ikke at kan være i ketose? Spiser du ikke frukt heller?

• Liker 3
Skrevet

Hvordan kan du være i ketose når du spiser havregrøt, grønnsaker, rugsprø osv??

• Liker 2
Skrevet

Når bukspyttkjertelen slutter å fungere, kan den gi ut for mye insulin. Det er dette som kan gjøre at du får følings-symptomer.

For å følge med på blodsukkeret ditt fremover, vil jeg anbefale deg å kjøpe et blodsukker-apparat på apoteket. Disse apparatene koster ikke så mye, men du må betale for blodsukkerstrimlene siden du ikke er diagnostisert som diabetiker.

Hvis du går i koma, er dette pga høyt blodsukker. Dette er fordi bukspyttkjertelen helt eller delvis har sluttet å fungere.

Hilsen en diabetiker type 1

Anonymous poster hash: de7f8...029
  • Liker 5
Skrevet

Ketose får du når blodsukkeret ditt er for høyt.

Skrevet

Men om du spiser en del Havregrøt så skjønner jeg ikke at kan være i ketose? Spiser du ikke frukt heller?

Hvordan kan du være i ketose når du spiser havregrøt, grønnsaker, rugsprø osv??

Spør du meg spør jeg deg. Var dette legen sa. Har dog ikke spist så mye havregrøt og rugsprø siste måneden, men det går i store mengder grønnsaker daglig. Spiser ikke så mye frukt, men går endel i klementiner og appelsiner.

Skrevet

Om du spiser mengder med appelsiner og klementiner, så er du nok neppe i ketose.

Ketose i seg selv, for en normal person er ikke farlig! Vi havner i lett ketose om natten, det som blant annet gir dårlig ånde på morgenen.

Ketose er også en behandlingsmetode for epileptikere. Dette begynte de med på 70-tallet eller der om kring.

Diabetes sin vanligste årsak er fedme og dårlig kosthold. Men naturen er natur, det kan være andre,årsaker også, som gener.

Det aler første rådet en diabetesperson får, er å legge om til lav gi mat, altså langsomme karbohydrater, minske drastisk generelt på karbohydrater, samt ingen sukker, hvitt mel, etc.

Mange har kunnet droppe medisiner pga lavkarbo.

• Liker 3
Skrevet

Om du spiser mengder med appelsiner og klementiner, så er du nok neppe i ketose.

Ketose i seg selv, for en normal person er ikke farlig! Vi havner i lett ketose om natten, det som blant annet gir dårlig ånde på morgenen.

Ketose er også en behandlingsmetode for epileptikere. Dette begynte de med på 70-tallet eller der om kring.

Diabetes sin vanligste årsak er fedme og dårlig kosthold. Men naturen er natur, det kan være andre,årsaker også, som gener.

Det aler første rådet en diabetesperson får, er å legge om til lav gi mat, altså langsomme karbohydrater, minske drastisk generelt på karbohydrater, samt ingen sukker, hvitt mel, etc.

Hvis legen har sagt at ts er i ketose, så er han nok det.

Er du og lege siden du tør å overprøve en leges diagnose???

Anonymous poster hash: c899a...103

• Liker 15
Skrevet

Jeg foreslår at du hører på KG ekspertene, og dropper å følge rådene du får av legen din.

Anonymous poster hash: c4972...1e9

• Liker 14
Gjest Tickety-Boo
Skrevet

Du snakker om benign kostholdsindusert ketose, noe som er ufarlig. Ketoacidose er nok det legen til TS snakker om. Ketoacidose fører til at blodet blir forsuret og kan føre til koma og er livstruende.

• Liker 8
Skrevet

Hvis legen har sagt at ts er i ketose, så er han nok det.

Er du og lege siden du tør å overprøve en leges diagnose???

Jeg forholder meg bare til det ts skriver. Siden ts ikke skriver noe om høyt alkoholforbruk, medisinmisbruk eller kraftig overvekt, ingen andre sykdommer (som kan gi forstyrrelser i bukspyttkjertelen)så synes JEG det høres rart ut.

Ts skriver jo selv her fordi hen vil ha andres synspunkter.... legen har sagt sitt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du snakker om benign kostholdsindusert ketose, noe som er ufarlig. Ketoacidose er nok det legen til TS snakker om. Ketoacidose fører til at blodet blir forsuret og kan føre til koma og er livstruende.

Da burde legen faktisk si det. Som du påpeker, er en forskjell. Ts skrev ketose, ikke ketoacidiose...

Edit: ketoacidiose foråsakes av høyt blodsukker, ikke lavt som ts har.

"Om blodsockret stiger och blir mycket högt kan man få syraförgiftning, så kallad ketoacidos. Det är ett akut och livshotande tillstånd."

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-1/

Endret av BlendaSensitive
  • Liker 1
Skrevet

Jeg forholder meg bare til det ts skriver. Siden ts ikke skriver noe om høyt alkoholforbruk, medisinmisbruk eller kraftig overvekt, ingen andre sykdommer (som kan gi forstyrrelser i bukspyttkjertelen)så synes JEG det høres rart ut.

Ts skriver jo selv her fordi hen vil ha andres synspunkter.... legen har sagt sitt.

Legen til Ts sa at ts var i ketose, og du skriver i første innlegget ditt at ts neppe er i ketose....

En random på et forum bør ikke skrive noe sånt til Ts. Ts bør høre på legen sin og få oppfølging deretter via helsevesenet. Og ikke på forståsegpåperer her inne. Det kan være ganske farlig.

• Liker 10
Skrevet

Jeg er forresten ikke overvektig, snarere tvert imot. Skjønner ingenting jeg. Spurte legen, men hun forklarte ikke så godt som jeg ønsket. Skal dit igjen om en måned, så får høre med henne da.

Skrevet (endret)

Jeg er forresten ikke overvektig, snarere tvert imot. Skjønner ingenting jeg. Spurte legen, men hun forklarte ikke så godt som jeg ønsket. Skal dit igjen om en måned, så får høre med henne da.

Alle som får diabets behøver ikke være overvektig,,men du har lavt blodsukker, ikke høyt.

Jeg synes du går til en annen lege, får en ordentlig undersøkelse og svar på dine spørsmål! Spesielt om du har følingsymptomer og/eller symptomer på diabets.

Og rede ut hva som skjer med bukspyttkertelen din. Den regulerer flere hormoner, lever, etc. Kompleks liten sak. :)

Måle blodsukkeret på fastende mage, måle om du har ketoner i urinen selv når du har spist, blodtrykk og gudene vet hva annet en lege bedømmer.

Endret av BlendaSensitive
  • Liker 3
Gjest Tickety-Boo
Skrevet

Da burde legen faktisk si det. Som no du påpeker, er en forskjell. Ts skrev ketose, ikke ketoacidiose...

Det er nok fordi man finner ketonlegemer i blodet ved begge variantene. Ketoacidose oppstår kun hos de med diabetes type 1 og 1,5. Altså hos dem som har en ikke-fungerende bukspyttkjertel. Kanskje TS ikke husker at legen fortalte dette. Men jeg tenker at legen må ha hatt mistanke om diabetes siden h*n fortalte såpass skremmende detaljer til TS.

• Liker 4
Skrevet

Det er nok fordi man finner ketonlegemer i blodet ved begge variantene. Ketoacidose oppstår kun hos de med diabetes type 1 og 1,5. Altså hos dem som har en ikke-fungerende bukspyttkjertel. Kanskje TS ikke husker at legen fortalte dette. Men jeg tenker at legen må ha hatt mistanke om diabetes siden h*n fortalte såpass skremmende detaljer til TS.

Har jeg misforstått da jeg leser at blodsukkeret er høyt ved ketoacidiose...? Se overnevnte artikkel fra svenske 1177.se. (offisiell helsekanal som alle landsting bruker i Sverige)

Gjest Tickety-Boo
Skrevet

Nei, du har ikke misforstått. TS har ikke ketoacidose enda. Legen fortalte at bukspyttkjertelen til TS ikke fungerer optimalt. Kan hende legen mistenkte at han kan ha begynnende type 1 diabetes.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...