AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #1 Skrevet 26. januar 2015 Jeg har lenge ønsket å redusere kjøttforbruket i hverdagen, og gå mer over til kjøttfrie middager. Tror det som har fått meg til å utsette dette en stund er at jeg liksom innbiller meg at jeg ikke kommer til å føle meg ordentlig mett uten kjøtt, og at jeg må tenke helt nytt når jeg lager mat - hvilket fort tar tid i en hektisk hverdag. Men det stemmer garantert ikke! Så kanskje noen har tips til enkle og ikke for krevende vegetarmiddager som også metter? Hva spiser dere til middag, dere som ikke spiser (så mye) kjøtt? Anonymous poster hash: 2dd56...860
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #2 Skrevet 26. januar 2015 Linsesuppe, hummuskubber, ulike gratenger, curryretter (woker det jeg har av grønnsaker og tilsetter kokosmelk og krydder) og falafel er det jeg kommer på i farten. Sett bort i fra veldig enkle salater så kan jeg ikke kommer på vegetarmat jeg ikke har følt meg ordentlig mett av, men tror nøkkelen er å bruker tilstrekkelg med bønner/ linser/ kornprodukter www.veganmisjonen.blogspot.com og www.vegetarbloggen.com er blogger jeg har fått mye inspirasjon av. NRK har også lagt ut masse bra artikler og oppskrifter om vegetarmat http://www.nrk.no/livsstil/dette-ma-du-vite-hvis-du-vurderer-a-bli-vegetarianer-1.12137931 http://www.nrk.no/mat/ukas-onskeoppskrift_-middag-uten-kjott-1.12024862 Sjekk også ut denne gruppa på facebook, her er det mye inspirasjon og hente ; https://www.facebook.com/groups/759163834112842/ Anonymous poster hash: f0a42...1eb
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #3 Skrevet 26. januar 2015 Det viktigste når en lager vegetarmat er krydder. Eksprimenter med ulike kryddre til du finner ut hva som er godt og hva som ikke er like godt. Det er også lurt å tenke på salt, sødme, syre og umami, spesielt når du lager retter med mye bønner eller linser, som bønnerøre til taco. Soyasaus har både salt og umami. Frukt, enten som biter eller jus gir både sødme og syre. Sitronsaft og eddik er også gode syrekilder. Gulrot inneholder også en del sødme, og egner seg fint revet i gryter. Buljong kan også brukes for å gi salt og ekstra smak, men vær forsiktig når det blandes med soyasaus. Kikerter har en del umami i seg selv. Asiatisk mat kan gi mye god inspirasjon til vegetarianere, spesielt de landene der buddisme har vært utbredt (mange buddister er vegetarianere). Bruk brun ris. Anonymous poster hash: 7ff25...d8b
Gjest Ennasus Skrevet 26. januar 2015 #4 Skrevet 26. januar 2015 Leste tittelen som "Hva, spiser dere vegetarianere til middag?" Nei gjør nok ikke det En veninne av meg var vegetarianer, hun spiste helt vanlig mat som alle andre bortsett fra at hun brukte soya, bønner, linser og nøtter som erstatning til kjøttet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå