AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #1 Skrevet 26. januar 2015 Hei! Jeg er ei jente på 20 år, som er student og samtidig har mye å gjøre på fritiden. Derfor blir det ofte slik at jeg bare stikker innom hybelen i rundt kl 16-17 for å ta meg noe rask mat, før jeg skal rett på trening e.l. Jeg har da sjelden tid til å lage skikkelig middag, og tar heller noe annet (brødskive, frokostblanding, yoghurt, frukt osv.). Klarer heller ikke å yte bra på trening rett etter et middagsmåltid. Ofte kommer jeg ikke hjem før sent på kvelden, og synes da det er et ork å begynne å lage middag, i tillegg til at jeg sover dårlig rett etter et middagsmåltid. Dette vil altså si at jeg ikke får i meg ordentlig middag hver dag, og erstatter heller dette varmmåltidet med vanlig brødmat, yoghurt, frukt etc. De dagene jeg har bedre tid, lager jeg et middagsmåltid med kjøtt, fisk, pasta, ris, poteter, grønnsaker osv. Er det noen som vet om det er dumt å ikke spise skikkelig middagsmat hver dag? Vet at det går an å lage dobbelt opp og oppbevare i kjøleskapet og bare varme opp neste dag, men som sagt så klarer jeg ikke å spise middagsmat rett før trening eller soving. Håper noen kan svare meg Anonymous poster hash: 06ca4...984
Pringle Skrevet 26. januar 2015 #2 Skrevet 26. januar 2015 Det viktige er at du får i deg det du trenger, og at du trives med kostholdet ditt, at det passer til din livsstil og døgnrytme. Middag spiser man vanligvis for å få variasjon og som et sosialt måltid. Hvis du ellers får i deg tilstrekkelig variert kost og formen er bra, er det ikke noe "krav" om at du må spise et måltid hver dag som du kaller "middag". Du kan kanskje spise et større varmt måltid til frokost?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #3 Skrevet 26. januar 2015 Det viktige er at du får i deg det du trenger, og at du trives med kostholdet ditt, at det passer til din livsstil og døgnrytme. Middag spiser man vanligvis for å få variasjon og som et sosialt måltid. Hvis du ellers får i deg tilstrekkelig variert kost og formen er bra, er det ikke noe "krav" om at du må spise et måltid hver dag som du kaller "middag". Du kan kanskje spise et større varmt måltid til frokost? Hva er det viktig at jeg får i meg da? Jeg mener, er det veldig viktig å få i seg f.eks. typiske "middagsmatvarer" som kjøtt, fisk, pasta, poteter osv., eller holder det at man spiser skinke på brødskiva? Hehe, hvis du skjønner hva jeg mener Hilsen TS Anonymous poster hash: bd8b1...414
Gjest Runforit Skrevet 26. januar 2015 #4 Skrevet 26. januar 2015 Du trenger en god balanse mellom proteiner, fett og karbs. Om du ikke har et balansert kosthold kan du bli feilernært og utvikle mangelsykdommer. Det burde ha i kostholdet uansett hva du kaller måltidet er type kylling, karbonandeig, fet fisk, egg, nøtter, avokado, havregryn, frukt, grønnsaker, fullkornsris/pasta, søtpotet etc. 1
Pringle Skrevet 26. januar 2015 #5 Skrevet 26. januar 2015 Hva er det viktig at jeg får i meg da? Jeg mener, er det veldig viktig å få i seg f.eks. typiske "middagsmatvarer" som kjøtt, fisk, pasta, poteter osv., eller holder det at man spiser skinke på brødskiva? Hehe, hvis du skjønner hva jeg mener Hilsen TS Anonymous poster hash: bd8b1...414 Jeg tenker at hvis du får i deg "fem om dagen" (to porsjoner frukt (juice ikke medregnet), tre porsjoner grønnsaker (potet og søtpotet ikke medregnet), en halv liter melk eller tilsvarende melkeprodukter, 100-200 gram kjøtt eller fisk, og ellers litt av hvert av hva du liker og tåler - brød, knekkebrød, havregryn, nøtter, egg, smør, poteter, ris, pasta, eller hva som helst, normal mat går helt fint - og roterer inntaket slik at du spiser forskjellige ting gjennom dagen, fra dag til dag og uke til uke - og spiser nok, men heller ikke for mye - og helst bare spiser "godteri" ved "spesielle anledninger" - så har du sikret deg så godt du kan med hensyn til kosthold.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #6 Skrevet 26. januar 2015 Du trenger en god balanse mellom proteiner, fett og karbs. Om du ikke har et balansert kosthold kan du bli feilernært og utvikle mangelsykdommer. Det burde ha i kostholdet uansett hva du kaller måltidet er type kylling, karbonandeig, fet fisk, egg, nøtter, avokado, havregryn, frukt, grønnsaker, fullkornsris/pasta, søtpotet etc. Hvor mye grønnsaker bør man få i seg i løpet av en dag, egentlig? Noen dager spiser jeg mye (f.eks. stor porsjon grønnsaker til middag, pluss noe småknask innimellom dagen gjennom), mens andre dager spiser jeg nesten ingen grønnsaker... Spiser frukt omtrent hver dag, da Hilsen TS Anonymous poster hash: bd8b1...414
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #7 Skrevet 26. januar 2015 Jeg tenker at hvis du får i deg "fem om dagen" (to porsjoner frukt (juice ikke medregnet), tre porsjoner grønnsaker (potet og søtpotet ikke medregnet), Hvorfor er ikke søtpotet medregnet? Anonymous poster hash: db439...d85
Gjest Runforit Skrevet 26. januar 2015 #8 Skrevet 26. januar 2015 Hvor mye grønnsaker bør man få i seg i løpet av en dag, egentlig? Noen dager spiser jeg mye (f.eks. stor porsjon grønnsaker til middag, pluss noe småknask innimellom dagen gjennom), mens andre dager spiser jeg nesten ingen grønnsaker... Spiser frukt omtrent hver dag, da Hilsen TS Anonymous poster hash: bd8b1...414 5 om dagen er jo en grei regel. De fleste har greit med grønnsaker til f.eks lunsj og middag. Og så er det alltid mulig å smyge inn noe friskt på knekkebrød/brødskiva til frokost, mellom, kvelds etc Og så er det mange som elsker å lage snacks av grønnsaker. Selleristenger, gulerøtter etc og så f.eks lage Dip med gresk yoghurt, salt og pepper
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #9 Skrevet 26. januar 2015 5 om dagen er jo en grei regel. De fleste har greit med grønnsaker til f.eks lunsj og middag. Og så er det alltid mulig å smyge inn noe friskt på knekkebrød/brødskiva til frokost, mellom, kvelds etc Og så er det mange som elsker å lage snacks av grønnsaker. Selleristenger, gulerøtter etc og så f.eks lage Dip med gresk yoghurt, salt og pepper Hva kan da regnes som "en om dagen"? Hilsen TS Anonymous poster hash: bd8b1...414
Pringle Skrevet 26. januar 2015 #10 Skrevet 26. januar 2015 Hvorfor er ikke søtpotet medregnet? Anonymous poster hash: db439...d85 Søtpotet er mest stivelse, og bør derfor regnes i samme gruppe som brød, gryn, ris, pasta og potet. Mais bør egentlig også inngå her. Hva kan da regnes som "en om dagen"? Hilsen TS Anonymous poster hash: bd8b1...414 En "porsjon" gir seg ofte selv - hvor mye som er naturlig å spise på en gang. Frukt og grønt kommer i forskjellige størrelser, så man må se litt an hvor mye som er passe. Hvis man ikke er vant til å spise frukt og grønt, kan dette være en tommelfingerregel for hva en porsjon er for voksne: 1 stk eple, pære, appelsin eller banan, 2 stk plommer eller klementiner, 3 aprikoser, en klase druer, 1/4 honningmelon, eller en neve bær. En gulrot, en tomat, en halv avocado, ellers 50-100 gram rå eller kokte grønnsaker.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #11 Skrevet 26. januar 2015 De dagene jeg har dålig tid, spiser jeg gjerne middagsrester til lunsj og middagen blir da gjerne sardiner eller makrell i tomat med salat til. Det gjør meg passe mett og jeg klarer å trene etterpå, da spise jeg gjerne yoghurt og en frukt/grønnsaker til kvelds. Jeg er så gammeldags jeg må ha ett varmt måltid om dagen og det er helt ok å bytte om på hva som er "hovedmåltidet" Anonymous poster hash: a72bb...ca7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå