Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får ikke inntrykket av at svømming er så populært for tiden, folk vil heller trene på gymmet og løfte vekter ?

Er svømming som treningsform undervurdert ?

BSCSwimTeam.jpg

Anonymous poster hash: 3ca61...699
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror godeste Lavrans skal roe ned solariumsbruken sin.

Anonymous poster hash: 73c2b...069
  • Liker 5
Gjest Salvesen
Skrevet (endret)

Bar overkropp betyr høy terskel for å begynne med det. Uaktuelt.

Endret av Salvesen
Skrevet

begynte å svømme for 2 uker siden, godt for både kropp og sjel. jeg tror det er ganske undervurdert treningsform. Allikevel så er nok det beste å kombinere svømming med litt styrke.

Anonymous poster hash: 9a707...344
Skrevet

begynte å svømme for 2 uker siden, godt for både kropp og sjel. jeg tror det er ganske undervurdert treningsform. Allikevel så er nok det beste å kombinere svømming med litt styrke.

Anonymous poster hash: 9a707...344

Enig. Jeg svømmer 2 ganger i uken og synes det er ganske deilig. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er glad i å svømme, men problemet er at de treningsenterne som har basseng koster myyye mer i måneden enn vanlige treningssenter. I hvert fall her jeg bor. Jeg har sjekket priser og med klippekort på det billigste bassenget koster det 120,- per gang!

Skrevet

Jeg er glad i å svømme, men problemet er at de treningsenterne som har basseng koster myyye mer i måneden enn vanlige treningssenter. I hvert fall her jeg bor. Jeg har sjekket priser og med klippekort på det billigste bassenget koster det 120,- per gang!

Jeg elsker å svømme, men dette er grunnen til at jeg ikke gjør det. Jeg vurderer å ønske meg årskort i samlet bursdags- eller julegave fra familien, for jeg skulle gjerne svømt flere ganger i uken hvis det ikke kostet så mye.

• Liker 1
Skrevet

De på bildet trener også garantert flere økter i vektrommet i uka.

Anonymous poster hash: ebac9...528
  • Liker 5
Skrevet

begynte å svømme nå i januar og vi har svømmehall med trimrom, koster 1000kr for 6 mnd 1500 for familiekort i 6 mnd. da kan jeg gå så mye jeg vil og det har jeg virkelig gjort, både ute og inne + trimrom, kjempe god kombinasjon

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Et årskort på ado arena i Bergen (offentlig bad) koster 4800 for voksne,som blir rundt 30 kr pr gang dersom man trener 3 ganger i uken et helt år. ( 46 kr gangen om man trener 2 ganger i uken)

Klippekort med 25 klipp koster 88 kr gangen som blir 264 kr uken for voksne.

Det er dyrt svømme i hvert fall, men man kommer best unna dersom man går i offentlige bad.

Endret av Coolaid
Skrevet

Dette er helt sikkert et teit spørsmål, men hvordan får man plass til å få trent skikkelig i en svømmehall?

De gangene jeg har vært i en svømmehall utenom de typiske barnefamilietidene har bassenget vært delt inn i baner som bare er brede nok til en person. I hvert fall om man svømmer bryst, som er det eneste jeg behersker. Det er innmari sjelden at jeg har hatt en bane for meg selv, dermed blir det til at jeg stopper og trekker meg ut til siden for å slippe forbi hver eneste gang vi møtes. Altså ikke spesielt effektivt...

Hvordan skal disse møtesituasjonene løses egentlig?

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt sikkert et teit spørsmål, men hvordan får man plass til å få trent skikkelig i en svømmehall?

De gangene jeg har vært i en svømmehall utenom de typiske barnefamilietidene har bassenget vært delt inn i baner som bare er brede nok til en person. I hvert fall om man svømmer bryst, som er det eneste jeg behersker. Det er innmari sjelden at jeg har hatt en bane for meg selv, dermed blir det til at jeg stopper og trekker meg ut til siden for å slippe forbi hver eneste gang vi møtes. Altså ikke spesielt effektivt...

det er også delt opp der jeg svømmer men i hver bane så svømmer man en vei på høyreside og når man svømmer tilbake til startpunkt svømmer man på venstre side. ikke så veldig god plass, men nok. Det er to baner med rolig svømming, en med middel, en rask, og en fri svømming.

den andre plassen jeg svømmer er det ikke delt opp og da må jeg av å til svømme litt i mellom andre, slippe noen forbi osv. men det går fint selv om det er litt knokete.

Skrevet

Litt av greien med å trene i svømmehall er at det går helt fint så lenge folk holder seg til reglene. Banene er delt inn nettopp fordi det gjør svømmingen mer ryddig, og det er faktisk helt fin plass til å passere andre - så lenge du holder deg til reglene. Du skal alltid svømme på høyre side i din bane, så da svømmer du på den ene siden når du svømmer ene veien, og andre siden i banen når du svømmer tilbake. Men det er dessverre så utrolig mange som ligger og plasker midt i banen og ødelegger for oss andre. Dersom du tilhører de som har udsedvanlig lange ben får du bare holde igjen på bensparket akkurat i det du passerer, ikke verre enn det. Men jeg er selv 1,75 og har sjeldent et problem så lenge vedkommende som svømmer mot meg gjør sin del av jobben.

Og for å få utbytte av treningen er det også litt vesentlig at folk legger seg i de rette banene. Jeg har svømt gjennom hele ungdommen, tilbrakte rundt 4-5 timer i basseng hver uke, og er en relativt habil svømmer. Dermed legger jeg meg stort sett i hurtigsvømmingsbanene, men hvis det kommer mange som svømmer raskere enn meg skifter jeg til en roligere bane, så vi slipper forbisvømming hele tiden. For det er faktisk et fenomen i svømming; man svømmer FORBI de som svømmer saktere enn deg. Altså er det fint plass til to i bredden :)

Anonymous poster hash: 4ce2a...5b5

Skrevet

Et årskort på ado arena i Bergen (offentlig bad) koster 4800 for voksne,som blir rundt 30 kr pr gang dersom man trener 3 ganger i uken et helt år. ( 46 kr gangen om man trener 2 ganger i uken)

Klippekort med 25 klipp koster 88 kr gangen som blir 264 kr uken for voksne.

Det er dyrt svømme i hvert fall, men man kommer best unna dersom man går i offentlige bad.

Og med årskort får man swimtag :)

Skrevet

OK, takk for svarene om skikk og bruk i svømmehallen :-) Jeg har vært i ganske mange haller i det siste med barnet mitt, men ikke sett noen merking om hverken høyrekjøring eller hastighet i de enkelte banene. Dette var helt nytt for meg.

Så hvis det er et problem at folk er i veien for de som kan reglene, kunne det sikkert være lurt å opplyse folk om hva som gjelder.

Skrevet

OK, takk for svarene om skikk og bruk i svømmehallen :-) Jeg har vært i ganske mange haller i det siste med barnet mitt, men ikke sett noen merking om hverken høyrekjøring eller hastighet i de enkelte banene. Dette var helt nytt for meg.

Så hvis det er et problem at folk er i veien for de som kan reglene, kunne det sikkert være lurt å opplyse folk om hva som gjelder.

Akkurat det med å ligge til høyre i banen er en svømmeregel som gjelder alle steder - nettopp for at det skal gå greit med flere i en bane og for å unngå sikk-sakk-svømming, men er helt enig med deg i at det burde vært merket/informert bedre! Og badevakter kunne kanskje tidvis ha sagt i fra litt oftere, selv om jeg har sett at de enkelte ganger stopper folk som svømmer på feil side. Hurtigsvømmingsbaner derimot, de eksisterer kun der det er merket, så det trenger du ikke tenke på :)

Dette er jo kun enkle regler for å skape best mulig trivsel for flest mulig i svømmehallen.

Skrevet

Jeg synes det er helt naturlig at man holder til høyre. Det gjør vi i trafikken, det bør gjøres på fortauet, man står til høyre i rulletrappen slik at folk kan gå forbi på venstre side og man holder til høyre i svømmehallen.

Anonymous poster hash: a2384...5fd
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt naturlig at man holder til høyre. Det gjør vi i trafikken, det bør gjøres på fortauet, man står til høyre i rulletrappen slik at folk kan gå forbi på venstre side og man holder til høyre i svømmehallen.

Anonymous poster hash: a2384...5fd

Det har du jo egentlig helt rett i, samtidig er det sikkert mange som ser på svømmekonkurranser hvor det kun er 1 utøver i 1 bane. Jeg ligger mer midt i dersom jeg er alene i en bane, men legger meg til høyre med en gang det kommer andre.

Skrevet (endret)

Jeg har drevet med aktiv svømming i mange år, svømmesporten står fortsatt veldig sterkt. Men mosjonistgruppen har nok ikke økt på lenge.

Svømming alene er ikke veien til toppform, tja det er geit for mosjon og sjansen for belastningskader er mindre enn andre aktiviteter. Men du vil heller ikke trene noen muskler som vil hjelpe deg noen vei i det virkelige liv.

Svømming er teknisk vanskelig og det krever ganske mange tusen meter før teknikken blir særlig god, det kreves også endel styrke for å klare å opprettholde god teknikk, denne styrken får du lettest i vektrommet.

Det er vanskelig å få god mosjon i vannet, det å bare svømme 1000meter bryst sammenhengede og gå rett i dusjen gir deg ca like mye mosjon som en spasertur. Det er veldig mye hassle for lite treningsutbytte. Intervalltrening er kjempebra i vannet, det er somregel en stor tidtagerklokke på veggen i svømmehaller som er for å holde tiden. En av mine favorittøvelser er å svømme mange korte distanser i gitte tidsintervaller. som fex 10x50m start hvert hele minutt. Slik at ved en runde på 40 sekunder gir 20 sekunder pause. Da flyr tiden og det er mulig å få unna mange tusen meter lekende lett. Men dette forutsetter at du behersker teknikken og er trygg i vannet.

Dette må bli mitt hotteste tips til en som skal svømme er å komme med en treningsplan, akkurat som på treningsenteret, ellers blir treningen fort veldig lite effektiv. Det finnes masse på nettet tilpasset forskjellige nivåer

Dette med å svømme i bane; på vanlig svømmetrening kan det være opptil 10 personer i en bane, dog mer normalt med 3-5. Da er det høyrekjøring som gjelder, vendinga skjer på venstre side slik at du ikke sparker deg rett inn i en som ligger rett bak.

I mosjonistbaner kan det være anarki, men det er bare å kjøre konsekvent høyrekjøring så skjønner de andre fort tegningen. Ved passering er det også viktig å vise hensyn ved å ikke ta sitt bredeste spark eller tak. En kommer veldig nært inn på nesten nakne fremmede, langt innenfor komfortsonen til de fleste, dette er greit å være bevisst på.

Endret av electric_trond
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har drevet med aktiv svømming i mange år, svømmesporten står fortsatt veldig sterkt. Men mosjonistgruppen har nok ikke økt på lenge.

Svømming alene er ikke veien til toppform, tja det er geit for mosjon og sjansen for belastningskader er mindre enn andre aktiviteter. Men du vil heller ikke trene noen muskler som vil hjelpe deg noen vei i det virkelige liv.

Svømming er teknisk vanskelig og det krever ganske mange tusen meter før teknikken blir særlig god, det kreves også endel styrke for å klare å opprettholde god teknikk, denne styrken får du lettest i vektrommet.

Det er vanskelig å få god mosjon i vannet, det å bare svømme 1000meter bryst sammenhengede og gå rett i dusjen gir deg ca like mye mosjon som en spasertur. Det er veldig mye hassle for lite treningsutbytte. Intervalltrening er kjempebra i vannet, det er somregel en stor tidtagerklokke på veggen i svømmehaller som er for å holde tiden. En av mine favorittøvelser er å svømme mange korte distanser i gitte tidsintervaller. som fex 10x50m start hvert hele minutt. Slik at ved en runde på 40 sekunder gir 20 sekunder pause. Da flyr tiden og det er mulig å få unna mange tusen meter lekende lett. Men dette forutsetter at du behersker teknikken og er trygg i vannet.

Dette må bli mitt hotteste tips til en som skal svømme er å komme med en treningsplan, akkurat som på treningsenteret, ellers blir treningen fort veldig lite effektiv. Det finnes masse på nettet tilpasset forskjellige nivåer

Dette med å svømme i bane; på vanlig svømmetrening kan det være opptil 10 personer i en bane, dog mer normalt med 3-5. Da er det høyrekjøring som gjelder, vendinga skjer på venstre side slik at du ikke sparker deg rett inn i en som ligger rett bak.

I mosjonistbaner kan det være anarki, men det er bare å kjøre konsekvent høyrekjøring så skjønner de andre fort tegningen. Ved passering er det også viktig å vise hensyn ved å ikke ta sitt bredeste spark eller tak. En kommer veldig nært inn på nesten nakne fremmede, langt innenfor komfortsonen til de fleste, dette er greit å være bevisst på.

Amen!

Spesielt det med vending som foregår på venstre side :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...