AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #1 Skrevet 26. januar 2015 Vi er et par i midten av 20-årene. Jeg har 100 % fast mens han kun har en helgestilling + mange ekstravakter hver måned (ustabil inntekt), begge jobber i helsevesenet. Noen som har klart å spare til egenkapital på kort tid? Hvordan har dere gjort det? Vi har snakket om å bosette oss på landet og pendle 1,5 time tur/retur, bor nå 5 min gange fra jobben. Betaler 8000 i husleie nå + strøm, usikker på hvor mye som kan spares med tanke på drivstoffforbruk. Vi har hver vår bil, noe som vil være nødvendig da vi for det ofteste jobber til ulike tider. Har bare spart ca 80 000 hittils. Egenkapitalen føles som et evighetsprosjekt. Da jeg var singel søkte jeg om å få startlån fra husbanken men fikk avslag, jeg var ikke innenfor deres målgruppe. Kan dette ha endret seg på grunn av at jeg har fått samboer? Anonymous poster hash: 8d1e6...40b
Pengebingen Skrevet 26. januar 2015 #2 Skrevet 26. januar 2015 Det er jo enkelt egentlif: gapet mellom inntekt og utgifter = sparing. Så utgiftene må jo ned om dere vil spare mer. Hvordan er det bare dere som har svaret på, men to biler er jo utrolig uøkonomisk. Bor dere 5 min fra jobb og har to biler? Og andre "normale" utgifter man kan kutte ut en periode for å maksimere sparing er: ekstra tv-pakker, ekstra raskt internett, lunsj i kantine, spise ute, byturer/øl ute, bytte av interiør i hjemmet hver sesong/kjøp av dilldall til hjemmet, kjøp av dataspill/filmer, abonnementer på avis/magasin/tjenester... listen er lang over ting som er blitt så vanlig at "alle" gjør det og har det, som tilsammen fort utgjør større summer. Og ikke bare småting, men også store ting, som feriereiser man "må dra på", koster utrolig mye penger. Planlegg et år eller to helt reisefritt (ferie hjemme er også ferie), så kan alle feriepenger/skattepenger gå til sparing. Da får man litt fortgang på sakene Tips: Om dere ikke allerede har gjort det, samle på alle kvitteringer en hel mnd (hvert eneste kjøp!) og se hvor pengene går. Gå gjennom regningene som betales hver mnd. Lag en liste. Se om dere finner ting som kan kuttes ut. Det vil nok normalt sett ta tid å spare egenkapital. Det viktige er å jobbe jevnt og trutt og holde utgiftene nede. Så kommer man i mål 1
globalagogo Skrevet 26. januar 2015 #3 Skrevet 26. januar 2015 Herregud? Dere kan da ikke ha 2 biler og slite med hvordan dere skal spare mer penger? Når dere bor såå nær jobb? Da selger dere bilen. Eller bedre: bilene. Det er lurt å bo slik dere gjør, og en reiseveg på flere timer til og fra jobb må være utrolig slitsomt. Ikke engang vurder å flytt! Sykle til jobb Spar flere hundre tusen Spar miljøet Kom i bedre form 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå