duja Skrevet 25. januar 2015 #1 Skrevet 25. januar 2015 (endret) Gikk ned 10kg ved å regne kcal for rundt 2 år siden. Nytt svangerskap, må ned ca 10 kg nå også. Var så heldig å få to sist nå, men med det kommer det ekstra jobb også. Jeg synes det å regne kcal tar tid. Det å veie/måle når det er to ettåringer som henger rundt meg og sutrer, skal opp osv. En annen ting er å regne ckal når vi spiser middag, da er 3åringen i tilegg sulten og det er stress med å få ferdig maten.I de senere årene har jeg også blitt opptatt av hjemmelaget mat. Synes det også tar masse tid å regne kcal da. Har lastet ned my fitnesspal, sparer litt tid med det. Noen som har et tips eller to i en travel hverdag? Endret 25. januar 2015 av duja
Pringle Skrevet 25. januar 2015 #2 Skrevet 25. januar 2015 Neida, du trenger ikke å telle kalorier, det eneste som kreves for å gå ned i vekt er kaloriunderskudd. Å telle kalorier er for de fleste en lettvint og idiotsikker måte å sikre kaloriunderskudd. Men det finnes andre metoder som kan gi kaloriunderskudd: Noen har en fast matplan (som roteres), noen spiser lavkarbo (som for de fleste reduserer/regulerer appetitten), noen dropper et måltid, noen spiser 5:2, noen lærer seg å lytte etter kroppens sult- og metthetssignaler, noen innfører lørdagsgodt (istedenfor kveldskos hver dag), du kan bruke mindre tallerkener, spise lettprodukter, eller fullfete produkter, eller bruke No S-metoden No Snacks, No Sweets, No Seconds, Except (sometimes) on days that start with "S". Eller få kaloriunderskudd ved bare å være i mye mer aktivitet (og spise like mye) (dette er vanskelig å få til for de fleste). Du må passe på at du får i deg det du trenger av næringsstoffer hver dag og ikke ha et for stort kaloriunderskudd. Hvor mye som er passe, kan du beregne ved å søke på "BMR-kalkulator". Utover det er valg av metode og matvarer revnende likegyldig. Det viktigste med metoden du velger, er at den passer for deg. Du skal tilpasse planen etter livet ditt, ikke omvendt, ellers nytter det ikke, da vil du gi opp ved første kneik. Det er i grunnen ganske enkelt, spis mindre enn du forbruker, så går du ned i vekt. 2
duja Skrevet 25. januar 2015 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2015 For meg som elsker mat et det den rette metoden. Det hjelper meg å se hvor mye kcal det faktisk er i den ekstra kjøttkaka jeg har lyst på, når jeg egentlig kjenner på at jeg et mett. Som sagt, jeg har gått ned 10 kg på å regne kcal før, men nå finner jeg ikke tiden til det.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #4 Skrevet 25. januar 2015 lavkarbo! da trenge du så å si ikke telle kalorier, bare noen som gjør det. jeg spiste 2000-3000 kcal til dagen på lavkarbo(går ikke på det nå) å jeg spiste meg mett hvert måltid og gikk ned hver uke.. uten å trene. det er tungt den 1 uka ,men etter det synes jeg det var lekende lett. Anonymous poster hash: 68924...601 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #5 Skrevet 25. januar 2015 For meg er det også bare det å telle kcal som funker, og jeg planlegger hver dag kvelden i forveien. Altså jeg legger inn alle måltidene for i morgen på Lifesum nå i kveld, og så holder jeg meg til det jeg har lagt inn der. Gjør det enkelt og veier eller regner ut kcal på forhånd, slik at jeg vet at jeg skal spise 3 kjøttkaker eller 5 ss tacokjøtt. For meg er det viktig at ungene i huset ikke ser at jeg veier maten og teller kcal. Anonymous poster hash: 36311...007 1
Cata Skrevet 25. januar 2015 #6 Skrevet 25. januar 2015 Jeg har trent opp øyemålet. I begynnelsen målte jeg opp ca. alt, enten ved å veie eller ved å måle. Dermed har jeg rimelig grei oversikt over hvor mye en brødskive veier, eller hvor mye melk jeg må ha i glasset for at det skal utgjøre 2 dl. Så nå bruker jeg bare det. Det blir garantert ikke eksakt mål, men greit nok. 1
Pringle Skrevet 25. januar 2015 #7 Skrevet 25. januar 2015 For meg som elsker mat et det den rette metoden. Det hjelper meg å se hvor mye kcal det faktisk er i den ekstra kjøttkaka jeg har lyst på, når jeg egentlig kjenner på at jeg et mett. Som sagt, jeg har gått ned 10 kg på å regne kcal før, men nå finner jeg ikke tiden til det. Ja, da har du et problem!
Rumle Skrevet 25. januar 2015 #8 Skrevet 25. januar 2015 Jeg har trent opp øyemålet. I begynnelsen målte jeg opp ca. alt, enten ved å veie eller ved å måle. Dermed har jeg rimelig grei oversikt over hvor mye en brødskive veier, eller hvor mye melk jeg må ha i glasset for at det skal utgjøre 2 dl. Så nå bruker jeg bare det. Det blir garantert ikke eksakt mål, men greit nok. Etter flere perioder med kalor-telling over lang tid, har jeg trodd at jeg klarer å ta det på øyemål, men det samme skjer hver gang, jeg lurer meg selv sakte og gradvis, og det blir aaaaltfor lett å feilberegne og spise mer. Så for meg er det egentlig bare kalori-telling som virkelig fungerer, men skulle virkelig ønske jeg klarte dette jeg også. Tror det er veldig individuelt hva som fungerer. Det viktigste er uansett å finne den metoden som faktisk funker for en hver
Nixnick Skrevet 26. januar 2015 #9 Skrevet 26. januar 2015 Jeg pleier å lage i stand middag dagen i forveien (altså om kvelden når ungene er i seng), og da har jeg tid til å veie og måle hver minste ting jeg har i. Til frokost og lunsj holder jeg meg til knekkebrød og visse pålegg som jeg vet vekt og kaloriinnhold på. Da kan jeg logge dette i MyfitnessPal dager i forveien, og vite akkurat hva jeg kan spise. Veldig greit synes jeg! Herlig å slippe å bruke tid på å lage middag når "alle" er sultne, trøtte og grinete.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #10 Skrevet 26. januar 2015 Regn ut på forhånd, altså planlegg måltider og snacks på forhånd og tell kaloriene mens du holder på. Anonymous poster hash: 506dc...761
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå