Gå til innhold

Skjønner ikke dette med egen pesnjonsparing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne videoen på Aftenposten sier noe om ulike metoder for pensjonsparing. Problemet er at jeg ikke forstår den. Eksempel nummer to i filmen viser en person som i tillegg til folketygden og arbeidsgivers 2%-ordning, setter av 1000,- i måneden. Dette er dette siste jeg ikke forstår. Hvor plasseres denne tusenlappen? Menes det bare å spare den på sin egen bankkonto på vanlig vis, eller er det noe annet? I så fall hva?

http://www.aftenposten.no/webtv/Gratulerer-med-ny-jobb---Har-du-tenkt-pa-pensjon-7869677.html

Anonymous poster hash: b8a3a...75f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparer ekstra til pensjon i Storebrand. Der heter det ekstrapensjon og det er en konto du oppretter selv. Du velger hvilket beløp du vil sette av hver måned og det trekkes med avtalegiro.

Pengene kan plasseres i fond, de har mange fond å velge blandt. Det tryggeste og enkleste er å velge et indeksfond.

Du kan i prakis spare til pensjon på egenhånd hvordan du vil. Bank eller fond/aksjer.

• Liker 1
Skrevet

I eksempel to regner jeg med det settes av ekstra penger enten på høyrentekonto eller aller helst i aksjefond. Siden det er snakk om pensjonsparing, er langsiktig sparing i aksjefond det lureste.

Anonymous poster hash: 3c2ca...0fe

Skrevet

Hva er fond og hva er aksjer?

Hilsen en som lurer.

Anonymous poster hash: ab001...22c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...