Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

TS her, det er faktisk ikke de kommentarene som hjelper en å slutte. Råd og tips er bedre enn drittslenging for de gir jeg egentlig F i.

Anonymous poster hash: 92a6b...030

Jeg kjenner faktisk flere som har røyket mye og fått beskjed fra legen om at det er bedre at de bare røyker minst mulig istedenfor å slutte helt. Det som skjer med kroppen når du slutter helt hvis du er veldig avhengig kan nemlig skade barnet det også.

Men ta en prat med legen din om det, h*n kan hjelpe og svare mye bedre enn masse tilfeldige bedrevitere på kvinneguiden. Lykke til:)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan matematikk og har noen spørsmål. Selv om faren øker om 60 % trenger vel ikke det betyr noe. La oss si at faren for en døfødt baby er 0.001 %, da blir den nye faren 0.0016 %, det er jo ikke så ille?

Anonymous poster hash: 74a0c...908

Det er sånn jeg tenkte, men er fortsatt en større risiko, så det beste er å slutte uansett hvor man er i svangerskapet.

Skrevet

Herregud altså, gi nå TS noen relevante måter å slutte på, istedet for å slenge med leppa! Tror dere seriøst TS slutter bare fordi en anonym KG'er forteller henne at hun er egoistisk?

Jeg snuste i begynnelsen av svangerskapet, helt frem til fjerde måned. Da kasta jeg snus dåsen i søpla, og bestemte meg for at jeg skulle slutte. Uke 27 ble jeg sendt til sykehus med rier og det ble en prematur fødsel, uten at noen kunne se hva som gjorde det. Kan ikke med sikkerhet si at det var snusen, men jeg tror nok det hadde mye å si...

Er det virkelig verdt det å gamble på om det går bra eller ikke?

Anonymous poster hash: 93375...e2a
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kan matematikk og har noen spørsmål. Selv om faren øker om 60 % trenger vel ikke det betyr noe. La oss si at faren for en døfødt baby er 0.001 %, da blir den nye faren 0.0016 %, det er jo ikke så ille?

Anonymous poster hash: 74a0c...908

Ifølge denne var det 4,9 dødfødte per 1000 barn i 2013, som var et rekordlavt tall. Det innebar fostre med misdannelser, preklampsi, morkakeløsning og blant annet også mors røykevaner.

Så kan du jo da regne på risikoen i prosent og hvor mye det økes med de 60% økning i risiko ved snusing.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6261:0:25,5944&MainContent_6261=6464:0:25,6673&List_6212=6218:0:25,6703:1:0:0:::0:0

• Liker 2
Skrevet

Ifølge denne var det 4,9 dødfødte per 1000 barn i 2013, som var et rekordlavt tall. Det innebar fostre med misdannelser, preklampsi, morkakeløsning og blant annet også mors røykevaner.

Så kan du jo da regne på risikoen i prosent og hvor mye det økes med de 60% økning i risiko ved snusing.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6261:0:25,5944&MainContent_6261=6464:0:25,6673&List_6212=6218:0:25,6703:1:0:0:::0:0

2,94%, eller 3% om du vil. 294 av 1000.

Hvis ikke det er en god nok grunn til å slutte, vet ikke jeg.

Og TS kaller det drittslenging? Snakk om å lullr seg inn i en egen fantasiverden.

Anonymous poster hash: 0e80e...9c4

• Liker 2
Skrevet

Og TS kaller det drittslenging? Snakk om å lullr seg inn i en egen fantasiverden.

29,4% eller 30% skulle det stå.

Skrevet

Dette klarer du, TS. Nå er du nesten i mål med graviditeten, men det er absolutt ikke for sent å slutte med snus.

Jeg selv røyket da jeg ble gravid, og opplevde ikke å ha noe forhold til fosteret i det hele tatt. Det føltes uvirkelig at jeg var gravid, og hadde helt ærlig ingen indre motivasjon for å slutte. Det jeg derimot hadde, var ytre motivasjon - altså forventningspress fra samfunnet. Jeg hadde "dødd" av skam om jeg hadde fortsatt å røyke og noen hadde funnet ut av det. Så jeg opplevde det veldig vanskelig å slutte selv om jeg sluttet tvert på dagen. Når jeg ser tilbake på det i dag, skjønner jeg nesten ikke at det var vanskelig. Det var jo bare å slutte? Kaste røyken, kjøpe godteri, skjerpe seg. I dag er jeg sjeleglad for at jeg sluttet med nikotin selv om jeg på det tidspunktet nektet å innse hvor farlig det ville vært om jeg hadde fortsatt. Derfor tenker jeg dette mtp. deg: at om et par år vil du kanskje se annerledes på dette. Jeg tror du vil angre senere på at du ikke klarte å dra fram mer viljestyrke. Så slutt nå. Så kan du være stolt av deg selv senere.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for personangrep og krenkende innlegg, samt svar til dette.

Tekola, mod.

Skrevet

Og TS kaller det drittslenging? Snakk om å lullr seg inn i en egen fantasiverden.Anonymous poster hash: 0e80e...9c4

En 60% økning av 4,9 av 1000 gir ikke 294 av 1000.. Det blir 7,8.

Anonymous poster hash: 39cd7...f30

• Liker 4
Skrevet

Som overskriften sier er jeg 30 uker på vei og snuser fortsatt. Har prøvd nikotin fri snus, men tok to uker før jeg falt tilbake på vanlig snus. Jeg har ikke noe motivasjon til å slutte!! Trodde at den dagen jeg ble gravid så skulle det være så lett å slutte, men neida..Jeg har på en måte ikke noe følelser for babyen i magen. Selv om magen står ut som en kule og jeg kjenner spark så er ikke gleden der like mye som den sikkert burde være. Hvordan kan jeg gjøre dette mot babyen min sier jeg til meg selv hver dag men jeg tar meg en snus for det!! Hva skal jeg gjøre!! Vil gi det et forsøk til! Er det for sent? Burde man trappe ned eller slutte med en gang?

Spar dere for spydige kommentarer. Dere med erfaringer rundt dette kan gjerne svare på hvordan og hva dere gjorde for å kutte ut nikotinen.

Takk :blomst:

Anonymous poster hash: 92a6b...030

Du må rett og slett bare gå inn for det. Slutte på dagen ikke ha nedtrapping! Men nå er du jo så langt på vei at det sikkert ikke har noe å si. Lykke til !

Anonymous poster hash: 9bd6f...a3a

Skrevet

Jeg slet selv med å slutte med snus. Det tok ganske mange uker før jeg slutta. Hadde heller ingen følelser for den lille i magen, dessverre, og klarte bare ikke å innse at jeg var gravid. Samme hvor stor magen var! Det eneste som funka her var at min kjære tok alt jeg hadde av penger og bankkort. Jeg hadde rett og slett ikke muligheten til å kjøpe snus. Og skulle jeg handle noe skulle han ha kvittering, og så sjekket han nettbanken etterpå ;) Høres nazi ut, men det var altså det eneste som funket for min del! Det var tungt, uten tvil, men jeg slutta i alle fall! Nå er jeg sjeleglad for det! :)

Stå på, ts! Dette klarer du!! En grei tanke å ha er også at du ikke tenker at du slutter for alltid. Ta en uke av gangen! Og for hver uke blir det litt lettere! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg slutta å røyke det sekundet jeg stod med en positiv test i hånden. Verken hadde eller har noe særlig forhold til barnet enda (visste ikke om jeg skulle beholde engang!), men det var aldri noe spørsmål.

Det var hardt de to første dagene, så ble det bare lettere. Nå er det noen uker suden og jeg tenker egentlig ikke på røyk lengre. Ikke tenk at du "skal prøve" - DU SKAL! Og så bare GJØR du det.

Skrevet (endret)

Når jeg fikk lyst på snus tenkte jeg på hvor dårlig samvittighet jeg ville ha resten av livet hvis noe var galt med babyen min. Da ville jeg klandret meg selv resten av livet. Hvis jeg fikk lyst på snus tok jeg en tyggis, drops, drakk vann. Et eller annet for å "glemme" suget. Det tok 15 mnd før snussuget var helt borte. Nå vil jeg ikke snuse om jeg blir tilbudt.

Endret av fuerza

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...