AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #1 Skrevet 25. januar 2015 Som overskriften sier er jeg 30 uker på vei og snuser fortsatt. Har prøvd nikotin fri snus, men tok to uker før jeg falt tilbake på vanlig snus. Jeg har ikke noe motivasjon til å slutte!! Trodde at den dagen jeg ble gravid så skulle det være så lett å slutte, men neida..Jeg har på en måte ikke noe følelser for babyen i magen. Selv om magen står ut som en kule og jeg kjenner spark så er ikke gleden der like mye som den sikkert burde være. Hvordan kan jeg gjøre dette mot babyen min sier jeg til meg selv hver dag men jeg tar meg en snus for det!! Hva skal jeg gjøre!! Vil gi det et forsøk til! Er det for sent? Burde man trappe ned eller slutte med en gang? Spar dere for spydige kommentarer. Dere med erfaringer rundt dette kan gjerne svare på hvordan og hva dere gjorde for å kutte ut nikotinen. Takk Anonymous poster hash: 92a6b...030
Gjest Solstråla88 Skrevet 25. januar 2015 #2 Skrevet 25. januar 2015 For min del så var eneste muligheten å bare slutte. Jeg røykte og sluttet for to pr siden, det er knall tøft, men veldig deilig når du har klart det!
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #3 Skrevet 25. januar 2015 http://www.nrk.no/norge/snus-gir-okt-risiko-for-dodfodsel-1.11483037Hovedkonklusjonen er at snus ikke er ufarlig i svangerskapet. Det er økt risiko for at barna blir født for tidlig, til og med for dødfødsler. I tillegg har barna mindre fødselsvekt enn de skulle hatt, sier professor Karin Lødrup Carlsen ved Kvinne- og barneklinikken ved Oslo universitetssykehus.Snusing fører til 29 prosent økt risiko for å føde for tidlig. Snusing fører til 26 prosent økt risiko for lav fødselsvekt. Snusing fører til 60 prosent økt risiko for dødfødsler. Hun understreker at risikoen minker betydelig jo tidligere i svangerskapet man klarer å slutte. – De skadelige effektene ser ut til å bli borte dersom kvinner klarer å slutte under svangerskapet. Helst så tidlig som mulig. – Helst ikke begynn å snus når du er ung kvinne og planlegger å bli gravid en gang i fremtiden. Det fører i neste omgang til avhengighet. Hvis du blir gravid og snuser – slutt i alle fall så fort du kan. For da vil du kunne redusere risikoen for komplikasjoner. Anonymous poster hash: 1d5d0...714 1
Teriyaki Skrevet 25. januar 2015 #4 Skrevet 25. januar 2015 Ikke tenk "hvordan skal jeg klare det", "jeg skal prøve å slutte" etc. Bruk klare og bestemte ord "I morgen skal jeg slutte med snus". "Jeg HAR sluttet med snus, så jeg har naturligvis ikke lyst på". Hver gang du har lyst på, så gjenta for det selv at du har jo sluttet, så du har selvsagt ikke lyst på snus. Si det selv om du ikke tror på det, også finner du på noe annet for å avlede deg selv. Og ja, det er uakseptabelt at du ikke har sluttet enda. Jeg gidder ikke komme med trøstende ord og si at det går sikkert bra, for det er ikke sikkert at det gjør det, og det er ikke greit å snuse/røyke i svangerskapet. Selv om du ikke har følelser for babyen så er babyens liv og helse ditt ansvar. Det er vanskelig å slutte ja, men å ikke gjøre det bør ikke være et alternativ. 12
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #5 Skrevet 25. januar 2015 Ikke tenk "hvordan skal jeg klare det", "jeg skal prøve å slutte" etc. Bruk klare og bestemte ord "I morgen skal jeg slutte med snus". "Jeg HAR sluttet med snus, så jeg har naturligvis ikke lyst på". Hver gang du har lyst på, så gjenta for det selv at du har jo sluttet, så du har selvsagt ikke lyst på snus. Si det selv om du ikke tror på det, også finner du på noe annet for å avlede deg selv. Og ja, det er uakseptabelt at du ikke har sluttet enda. Jeg gidder ikke komme med trøstende ord og si at det går sikkert bra, for det er ikke sikkert at det gjør det, og det er ikke greit å snuse/røyke i svangerskapet. Selv om du ikke har følelser for babyen så er babyens liv og helse ditt ansvar. Det er vanskelig å slutte ja, men å ikke gjøre det bør ikke være et alternativ. TS her! Takk for et godt svar, ga nå snusboksen til gubben og ba han om å kaste den ute en plass. Nå skal jeg klare det, hvorfor jeg ikke har prøvd hardt nok før vet jeg ikke..Føler meg som et utrolig dårlig menneske! Håper bare barnet har det bra inni der og at det ikke er for sent! Anonymous poster hash: 92a6b...030
Nuttapia Skrevet 25. januar 2015 #6 Skrevet 25. januar 2015 Jeg hadde lyst på snus HVER FØKKINGS DAG under graviditeten. Tok jeg én eneste en? NEI! Jeg ville ikke risikere at barnet mitt skulle bli ødelagt av noe så idiotisk som snus. Tror du må be gubben gjemme snusboksen også, hvis han respekterer faren rundt å ha den liggende på stuebordet. Jeg heier på deg. Barnet ditt trenger at du er god og fornuftig, og det klarer du hvis du virkelig vil. 5
Gjest Runforit Skrevet 25. januar 2015 #7 Skrevet 25. januar 2015 Uansett hvor mye jeg hadde hatt lyst på nikotin så hadde tanken på at jeg kan drepe barnet mitt hindret meg.
Mahasor Skrevet 25. januar 2015 #8 Skrevet 25. januar 2015 Så utrolig fæle ting flere av dere svarer! Makan.. Ja, du burde slutte, ja det er vanskelig! Jeg strevde selv, men måtte bare kaste boksen og si til de som var rundt meg daglig at de måtte ikke tilby meg osv.. Det er mye som sitter i hodet! Går du inn for det, å er streng med deg selv vil det gå det er tøft først, men blir bare lettere og lettere Lykke til, og lykke til med baby når den kommer! 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #9 Skrevet 25. januar 2015 Snusing fører til 60 prosent økt risiko for dødfødsler. Dette er er meget høyt tall altså! Og brurde virkelig være nok til å få deg til å slutte. Jeg ble sjokkert når jeg leste den for jeg ante virkelig ikke at snusing i svangerskapet var så farlig. Du har 10 uker igjen, og de 10 ukene kan avgjøre veldig mye om du ikke klarer å slutte. Anonymous poster hash: 72eb8...eab 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #10 Skrevet 25. januar 2015 Så utrolig fæle ting flere av dere svarer! Makan.. Ja, du burde slutte, ja det er vanskelig! Jeg strevde selv, men måtte bare kaste boksen og si til de som var rundt meg daglig at de måtte ikke tilby meg osv.. Det er mye som sitter i hodet! Går du inn for det, å er streng med deg selv vil det gå det er tøft først, men blir bare lettere og lettere Lykke til, og lykke til med baby når den kommer! Fæle ting? Hun fortjener å høre at det er idiotisk å snuse når hun snart er HØYGRAVID, makan!Anonymous poster hash: 6742a...8bb 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #11 Skrevet 25. januar 2015 Så utrolig fæle ting flere av dere svarer! Makan.. Ja, du burde slutte, ja det er vanskelig! Jeg strevde selv, men måtte bare kaste boksen og si til de som var rundt meg daglig at de måtte ikke tilby meg osv.. Det er mye som sitter i hodet! Går du inn for det, å er streng med deg selv vil det gå det er tøft først, men blir bare lettere og lettere Lykke til, og lykke til med baby når den kommer! Fæle ting? Vet du hva, dette er faktisk veldig alvorlig. Hadde en mor gitt ungen sin snus når det var nyfødt/barn hadde barnet blitt tatt fra henne ganske kjapt. Litt vanskeligere når babyen er inni magen hennes og ikke kan "reddes" av noen. Snus i svangerskapet er farlig og bør absolutt være advarsler om. Anonymous poster hash: 72eb8...eab 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #12 Skrevet 25. januar 2015 Fæle ting? Hun fortjener å høre at det er idiotisk å snuse når hun snart er HØYGRAVID, makan!Anonymous poster hash: 6742a...8bb TS her, det er faktisk ikke de kommentarene som hjelper en å slutte. Råd og tips er bedre enn drittslenging for de gir jeg egentlig F i. Anonymous poster hash: 92a6b...030 1
Frk.mh Skrevet 25. januar 2015 #13 Skrevet 25. januar 2015 Fæle ting? Vet du hva, dette er faktisk veldig alvorlig. Hadde en mor gitt ungen sin snus når det var nyfødt/barn hadde barnet blitt tatt fra henne ganske kjapt. Litt vanskeligere når babyen er inni magen hennes og ikke kan "reddes" av noen. Snus i svangerskapet er farlig og bør absolutt være advarsler om.Anonymous poster hash: 72eb8...eab Signerer denne. Huff, så egoistisk. Er det noe man skal holde seg unna når man er gravid så er det alkohol og nikotin. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #14 Skrevet 25. januar 2015 Fy fanken så inderlig slemme dere er. Denne tråden er noe av det kvalmeste jeg har sett her inne!!! Trådstarter, prøv å ikke ta deg nær av disse uforskammede idiotsvarene. Bruk så lite som mulig, heldigvis røyker du ikke. Det er flere enn man skulle tro som faktisk smugrøyker i svangerskapet. Jeg vet det på grunn av jobben min. Anonymous poster hash: f140f...be9 2
Gjest Siyha Skrevet 25. januar 2015 #15 Skrevet 25. januar 2015 30 uker på vei og nå vil du ha motivasjon til å slutte? Det virker som du setter dine behov foran babyens helse og fremtidig liv, og det allerede før ungen har kommet til verden. Det lover ikke godt. Jeg anbefaler deg å være ærlig med helsepersonell, så du kan få oppfølging de siste ukene nå og etter fødsel. 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #16 Skrevet 25. januar 2015 Hvorfor snakker du ikke med legen om dette? Han/hun kan fortelle deg hva som skjer, kan skje og har skjedd med barnet. Så kan legen hjelpe deg videre med hvordan du skal slutte. Anonymous poster hash: e3904...2d6 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #17 Skrevet 25. januar 2015 Fy fanken så inderlig slemme dere er. Denne tråden er noe av det kvalmeste jeg har sett her inne!!! Trådstarter, prøv å ikke ta deg nær av disse uforskammede idiotsvarene. Bruk så lite som mulig, heldigvis røyker du ikke. Det er flere enn man skulle tro som faktisk smugrøyker i svangerskapet. Jeg vet det på grunn av jobben min.Anonymous poster hash: f140f...be9 Hva jobber du som ? Anonymous poster hash: 92a6b...030
Mahasor Skrevet 25. januar 2015 #18 Skrevet 25. januar 2015 Fæle ting? Vet du hva, dette er faktisk veldig alvorlig. Hadde en mor gitt ungen sin snus når det var nyfødt/barn hadde barnet blitt tatt fra henne ganske kjapt. Litt vanskeligere når babyen er inni magen hennes og ikke kan "reddes" av noen. Snus i svangerskapet er farlig og bør absolutt være advarsler om.Anonymous poster hash: 72eb8...eab Ja men i herrens navn, ho spør jo om råd, ho vil jo slutte!! Da hjelper det ikke å kalle ho egoist, idiot og si at ho ikke burde få barn.. Tro meg, det som hjelper er konkrete råd, ikke drittslenging!! 4
MariaHP Skrevet 25. januar 2015 #19 Skrevet 25. januar 2015 Jeg snuste en god stund i svangerskapet, jeg fikk beskjed om å trappe ned av jordmor. Jeg trappet ned og begynte på nikotin fri snus etterhvert. Jeg har lyst på snus hver dag! Jeg skriver ned i en bok hvor flink jeg er som har sluttet hver gang jeg tenker på snus: Det hjelper også å gå seg en tur med musikk i ørene synes jeg. Noen jordmødre sier trapp ned og noen sier slutt med en gang. Gi blaffen i hva de andre sier om at du ikke fortjener å bli mor, eller at du er en idiot!! Ikke alle har like sterk psyke og livssituasjon.(Du kan bli en like god mor som alle andre). Jeg mener ikke at det er greit å snuse for da ville jeg vel fortsatt gjort det selv, jeg mener at du burde absolutt slutte, det er ikke enkelt, men risikoen for at barnet tar skade av det er for høy. Ta det fornuftige valget, slutt på den måten som er best for deg ( sånn at du ikke faller tilbake igjen). Da mener jeg trapp ned og slutt eller slutt med en gang. Slutte burde du gjøre uansett! Det som også har hjulpet meg er selvutviklingsbøker, å trene opp selvfølelse og selvtillit kan også gjøre motivasjonen bedre. Heier på deg!! Masse lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #20 Skrevet 25. januar 2015 Jeg kan matematikk og har noen spørsmål. Selv om faren øker om 60 % trenger vel ikke det betyr noe. La oss si at faren for en døfødt baby er 0.001 %, da blir den nye faren 0.0016 %, det er jo ikke så ille? Anonymous poster hash: 74a0c...908 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå