Tarjaruby Skrevet 25. januar 2015 #1 Skrevet 25. januar 2015 Jeg har en katt som snart bli 6år,men har et sterkt ønske om å få meg en hund. Vurderer da å få en som er forbi valpe stadiet. Er det noen der ute som har erfaring med å venne katt og hund sammen? Tar gjerne imot gode råd
SjiraffenLaffen Skrevet 25. januar 2015 #2 Skrevet 25. januar 2015 Vi hadde katt før vi fikk hund. Var ikke noe problem å få katten trygg på valpen, bare pass på at katten har steder den kan gå unna valpen og ikke la valpen få herje fritt med katten. Vi gjorde ikke noe mer ut av det enn det egentlig. Våres ble fort bestevenner og nå går de side om side på turer, ligger inntil hverandre og leker sammen Katten vår var ikke vant til hunder fra før, og liker kun vår. Hunden vår tror alle katter vil leke med den. 2
Tarjaruby Skrevet 25. januar 2015 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2015 Vi hadde katt før vi fikk hund. Var ikke noe problem å få katten trygg på valpen, bare pass på at katten har steder den kan gå unna valpen og ikke la valpen få herje fritt med katten. Vi gjorde ikke noe mer ut av det enn det egentlig. Våres ble fort bestevenner og nå går de side om side på turer, ligger inntil hverandre og leker sammen Katten vår var ikke vant til hunder fra før, og liker kun vår. Hunden vår tror alle katter vil leke med den. Så utrolig koselig det må være at de kommer så godt overens har desverre ikke mulighet til å få valp akkurat nå,så ser etter en som er 1 eller flere år. Det er sikkert enklest å venne dem når hunden som valp,men ser ikke på det som umulig når hunden er forbi valpestadiet
Tvist Skrevet 25. januar 2015 #4 Skrevet 25. januar 2015 Kanskje lurt å se etter en hund som er vandt til katter, eventuelt ikke interessert. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #5 Skrevet 25. januar 2015 Det lureste er å få en valp! Da venner den seg til katten fra den er liten, og katten er mildere mot en valp enn mot en voksen hund. Som hun over her sa, la dem styre det meste selv bare pass på at valpen ikke blir for ivrig. Vi har 2 hunder og 3 katter, noen tåler hverandre mens andre er bestevenner. Var faktisk verre å venne den eldste hunden til ny valp.. Anonymous poster hash: a768d...d07
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #6 Skrevet 25. januar 2015 Kanskje lurt å se etter en hund som er vandt til katter, eventuelt ikke interessert. Absolutt. Etter at en hund går over en viss alder er det veldig vanskelig å venne den til nye ting, så hvis TS skal skaffe en voksen hund er dette veldig viktig Anonymous poster hash: d6cfe...f23 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #7 Skrevet 25. januar 2015 Absolutt. Etter at en hund går over en viss alder er det veldig vanskelig å venne den til nye ting, så hvis TS skal skaffe en voksen hund er dette veldig viktig Anonymous poster hash: d6cfe...f23 Derfor skal hun skaffe seg valp Anonymous poster hash: a768d...d07
Tarjaruby Skrevet 25. januar 2015 Forfatter #8 Skrevet 25. januar 2015 Derfor skal hun skaffe seg valp Anonymous poster hash: a768d...d07 Ser ut som jeg må vurdere det veldig sterkt får hive meg i planleggingen 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #9 Skrevet 25. januar 2015 Voksen hund pleier også å gå greit, så lenge den ikke er direkte aggressiv mot katter. Anonymous poster hash: 67895...ddc
Tvist Skrevet 25. januar 2015 #10 Skrevet 25. januar 2015 (endret) Det finnes jo voksne hunder som er vandt til katter. Her f. eks: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54770074&searchclickthrough=true&searchQuery=katt http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53969041&searchclickthrough=true&searchQuery=katt http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53546456&searchclickthrough=true&searchQuery=katt Uten at jeg vet hvilken type hund du ser etter. Du kan jo også kontakte et omplasseringssenter, f. eks FOD eller dyrebeskyttelsen, høre om de har en kattevandt hund. Endret 25. januar 2015 av Tvist 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #11 Skrevet 25. januar 2015 Det hadde vært bedre om hunden var der først. Det skal mye til for at en voksen katt skal klare å godta en ny hund i huset. Katta kommer til å klore ut øynene på den stakkars valpen en dag. Enten det, eller så stikker katta av og blir borte. Katter har mye vanskeligere for å godta "inntrengere" enn hunder, så dette prosjektet tror jeg ganske sikkert kommer til å gå rett i dass, for å si det rett ut. Anonymous poster hash: 6d8a4...b62
SjiraffenLaffen Skrevet 26. januar 2015 #12 Skrevet 26. januar 2015 (endret) Det hadde vært bedre om hunden var der først. Det skal mye til for at en voksen katt skal klare å godta en ny hund i huset. Katta kommer til å klore ut øynene på den stakkars valpen en dag. Enten det, eller så stikker katta av og blir borte. Katter har mye vanskeligere for å godta "inntrengere" enn hunder, så dette prosjektet tror jeg ganske sikkert kommer til å gå rett i dass, for å si det rett ut. Anonymous poster hash: 6d8a4...b62 Vår voksne katt hverken klorte eller klorer ut øyne på hunden, og ikke har katten stukket av heller. Hunden vår var valp når vi fikk den og er nå 4 år, og katten har vært voksen hele veien. Er man flink til å passe på at ikke valpen får fritt spillerom med katten og at katten har steder å komme seg i fred for hunden går det stort sett veldig bra og hverken øyne eller katt forsvinner. (Og selvom katten vår ikke er særlig glad i andre hunder stikker den ikke av når vi passer andre hunder, den vet at den har fristed hjemme som gjør at hun får være i fred) Edit: leif Endret 26. januar 2015 av SjiraffenLaffen 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #13 Skrevet 26. januar 2015 Foreldrene mine har den bøllekatten. Gates store screech. Banker opp både hunder og katter. Men da jeg kom hjem med valpen min gikk det overraskende greit. Det tok noen ganger før hun skjønte at den var en del av flokken. Nå går det veldig fint. Nå er det egentlig hunden som kan bli litt for nærgående med katten, men da får hun et lite klaps på snuten som en advarsel (uten klør). Anonymous poster hash: bebcd...d4d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #14 Skrevet 26. januar 2015 skrekk* kanskje Anonymous poster hash: bebcd...d4d
Tarjaruby Skrevet 26. januar 2015 Forfatter #15 Skrevet 26. januar 2015 Det hadde vært bedre om hunden var der først. Det skal mye til for at en voksen katt skal klare å godta en ny hund i huset. Katta kommer til å klore ut øynene på den stakkars valpen en dag. Enten det, eller så stikker katta av og blir borte. Katter har mye vanskeligere for å godta "inntrengere" enn hunder, så dette prosjektet tror jeg ganske sikkert kommer til å gå rett i dass, for å si det rett ut. Anonymous poster hash: 6d8a4...b62 Syns dette var vel pessimistisk skrevet. Det er mange som har hatt katt først og så fått seg hund og det har gått bare fint. Min katt er veldig rolig av seg,selv når det kommer til katter så trekker han seg unna slåsskamper. Tror det går bare fint så lenge han har mulighet for å komme seg unna valpenat jeg passer på at den ikke blir for nærgående
Gjest Veritaserum Skrevet 26. januar 2015 #16 Skrevet 26. januar 2015 (endret) En valp er så klart best. Men med mye tålmodighet så skal nok en litt eldre hund gå bra også. Så lenge katten får mulighet til å gå sin vei, og ikke blir sperret inne med hunden. De skal ikke tvinges til å bli venner. Det kan som sagt ta tid, men så lenge hunden ikke har noe dårlig erfaring med katter, eller er aggressiv mot katter, så skal det nok gå helt fint. Endret 26. januar 2015 av Veritaserum 1
Tarjaruby Skrevet 27. januar 2015 Forfatter #17 Skrevet 27. januar 2015 Venter spent på svar om det kanskje blir en chihuahua jente på 3år som får nytt hjem hos oss hun er vant med katt fra før 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå