AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #1 Skrevet 25. januar 2015 Leste akkurat advarselen mot å bruke husholdningsmaskiner om natta. Poenget er at faren for at et lite branntilløp utvikler seg til en katastrofe er mye større når alle sover. Men...vi bor altså slik at kloakken går i rør ut i fjorden, alle rørene her ligger på bakken de siste 30m. For å unngå at de fryser på veldig kalde dager, er det utrolig lurt å kjøre både oppvaskmaskinen og en programmert vaskemaskin om natten. I artikkelen står det at ca 10 branner i en fireårsperiode skyldtes bruk av vaskemaskiner om natten. Gitt at Norge kanskje har 2 mio husstander er faren for at det skjer noe i vårt hjem i år langt under 0,0001%. Faren for at én av oss blir rammet av kreft, detter ned fra en stige, eller kræsjer på vei hjem fra jobb er kolossalt mye større...så jeg orker ikke å forholde meg konstruktivt til advarselen. Hvordan tenker dere andre omkring denne problemstillingen? Anonymous poster hash: 1c1e3...62f 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #2 Skrevet 25. januar 2015 Faren for vannskader er betydelig større enn faren for brann. Vaskemawkiner av alle slag brukes ikke om natten, punktumAnonymous poster hash: 000d0...ce3 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #3 Skrevet 25. januar 2015 Jeg bruker både oppvaskmaskin og vaskemaskin på natta (ikke MIDT på natta, men setter enten på oppvaskmaskin når jeg legger meg, eller programmerer vaskemaskin slik at den akkurat er ferdig til jeg skal stå opp). Risikoen for vannskader får vi tåle, og skulle det bli brann satser jeg på at røykvarslerne eller bikkja sier ifra. Ville ikke hatt på noe som helst på natta uten å vite at røykvarslerne fungerer. Anonymous poster hash: cdde0...ef9 1
meta2 Skrevet 25. januar 2015 #4 Skrevet 25. januar 2015 Ingen ting går her i huset etter at vi har lagt oss. Heller ikke om vi forlater huset. 1
Supraspinatus Skrevet 25. januar 2015 #5 Skrevet 25. januar 2015 Jeg bor i leilighetsbygg og grunnen til at jeg ikke kjører oppvaskemaskin eller tilsvarende på natten er fordi jeg ikke vil plage naboene. Det er vanvittig irriterende å høre på en bråkete vaskemaskin som sentrifugerer akkurat når man prøver å sovne. Jeg er dog enig med sannsynlighetsargumentet. Kjøleskapet er også en husholdningsartikkel, men du hører ikke noen argumentere for at det skal skrus av om natten. Vannlekkasje er ikke et argument i nye bygg da det skal være vannlekkasjesensor i forbindelse med hvitevarer koblet til vann. 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #6 Skrevet 25. januar 2015 Med smarte strømmålere vil det snart følge klare insentiver til å kjøre den slags maskiner om natta: Når strømmen er billig. Vi vasker uansett så mye - stor barnefamilie - at det hadde vært en kraftig innskrenkning av brukstiden å ikke ta i bruk nattevask.Anonymous poster hash: 1c1e3...62f 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #7 Skrevet 25. januar 2015 Med smarte strømmålere vil det snart følge klare insentiver til å kjøre den slags maskiner om natta: Når strømmen er billig. Vi vasker uansett så mye - stor barnefamilie - at det hadde vært en kraftig innskrenkning av brukstiden å ikke ta i bruk nattevask.Anonymous poster hash: 1c1e3...62f Da håper jeg du bor i enebolig, og ikke holder naboene dine våkne pga dine støyende vaskemaskiner.Anonymous poster hash: 000d0...ce3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #8 Skrevet 25. januar 2015 Det gjør jeg. Anonymous poster hash: 1c1e3...62f
Wonderbitch Skrevet 26. januar 2015 #9 Skrevet 26. januar 2015 Er strømmen virkelig billigere om natten? Jeg har akkurat kjøpt ny vaskemaskin, og i bruksanvisningen anbefalte de å bruke den om natten fordi strømmen var billigere. Jeg lo for meg selv og tenkte på tellerskritt etter kl. 17.00, men er det virkelig noe i det? Hvorfor det i så fall? Sorry for avsporing TS. Du har jo tydeligvis regnet ut risikoen, så får du finne ut om det er verdt det? Vi tar jo sånne valg hver dag, hvor risikoen i de fleste tilfeller er mye høyere uten at vi bryr oss noe særlig (kjøre bil, gå over gaten osv) Jeg hadde definitivt gjort det om jeg hadde bodd i enebolig. Om du er bekymret kan du jo sette inn en ekstra røykvarsler og ha en sånn flammeslukker i nærheten? 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #10 Skrevet 26. januar 2015 Jeg vasker når det trengs. Ergo: Noen ganger om kvelden/natten. Anonymous poster hash: 1da5f...9b1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #11 Skrevet 26. januar 2015 Strømnettet har jo en begrenset kapasitet, både med tanke på produksjon og overføring. Tidlig om morgenen og rundt kl16-17 er behovet for strøm størst: Se for deg et boligfelt der alle dusjer, koker kaffe, slår på lysene, brødrister, eggekoker osv. Om natten, når det er få som er våken, brukes strøm kun til varmekabler, noen få lys osv. Fordi det er mindre etterspørsel og mere ledig kapasitet, er strømmen billigere da. I Norge kan tilbudet tilpasses relativt enkelt og raskt pga vannkraften. Kull- og atomkraftverk er ikke like fleksible. Foreløpig er vår måleenhet på forbrukeren 1 måned, så ingen merker om vi bruker strøm pp dag- eller nattestid. Men med smarte målere, som er mer nøyaktig, vil strømforbruket registreres nøyaktig når det skjer. Da snakker vi!Anonymous poster hash: 1c1e3...62f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå