Sessa Skrevet 5. august 2004 #1 Skrevet 5. august 2004 Hvilken side går bruden på i forhold til sin brudgom ned fra alteret og ut av kirken? Jeg kommer inn med min far på min høyre side. Skal jeg da gå ut igjen med brudgommen på min venstre, eller bør han skifte over til den andre siden? Ble rotete dette...
Ugla Skrevet 6. august 2004 #2 Skrevet 6. august 2004 Mannen skal alltid ha kvinnen på sin høyre side!
Gjest Tex Skrevet 6. august 2004 #4 Skrevet 6. august 2004 Som sagt over, mannen skal alltid ha kvinnen på sin høyre arm.
Sessa Skrevet 6. august 2004 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2004 Takk! Da forandrer jeg bare på inngansmarsjeringen da
diddi Skrevet 6. august 2004 #6 Skrevet 6. august 2004 Og dermed går du ut av kirken langs den siden der din familie og dine venner sitter.
AugustBrud'04 Skrevet 6. august 2004 #7 Skrevet 6. august 2004 Jeg var ganske sikker på at jeg skulle gå ved min fars venstre side inn i kirken...
Gjest Tex Skrevet 6. august 2004 #8 Skrevet 6. august 2004 Jeg var ganske sikker på at jeg skulle gå ved min fars venstre side inn i kirken... Du kan velge på tur opp.
Gjest Tex Skrevet 6. august 2004 #10 Skrevet 6. august 2004 Det kommer an på hvilken kirke man hører til, eller altså hvor man er fra i landet. iallefall kan du velge på tur opp, men du skal gå på mannens høyre side på tur ned.
Martha Stewart Skrevet 6. august 2004 #12 Skrevet 6. august 2004 Skjønner at det har sine fordeler at jeg skal gå opp til alteret selv altså - slipper å tenke på hvilken side jeg skal gå på! Min far er så klønete og distré, så jeg er glad jeg bare har meg selv å bekymre meg om den dagen...
Lula Skrevet 6. august 2004 #13 Skrevet 6. august 2004 Høyre side er vel vanligst både opp og ned tror jeg. Uansett kan man jo velge dette fritt heeeeelt selv da. Skulle likt å se den prest eller kirketjener som ber far og datter på vei opp mot alteret stoppe for å endre side, eller stoppe brudeparet på vei ned midtgangen fordi bruden går på "feil" side Nei, gjør det som passer best for dere. Om man går på høyre eller venstre side opp og ned kirkegulvet har jo ikke akkurat så stor betydning heller da ;-)
Gjest Tex Skrevet 6. august 2004 #14 Skrevet 6. august 2004 Det er mange gode grunner til å følge vanlig kotyme, da. For eksempel vil brudgommen se bruden mye bedre og tydeligere dersom hun går på sin fars høyre side på tur opp. Fra gammelt av var det jo slik at damen nærmest var en vare som skulle presenteres for brudgommen, så da gjaldt vel å ha best mulig utsikt for gommen..... Uansett er det slik at damen skal ha rangen, alstå gå på høyre side. Når man går ned igjen skal damen gå på høyre side, slik en alltid skal plassere en herres borddame på hans høyre side.
blyg Skrevet 6. august 2004 #15 Skrevet 6. august 2004 VI gjorde det slik: Jeg gikk på min fars venstre sidei nn, og på min manns høyre side ut. Dette forklarte presten slik: Du blir ledsaget opp av din far, han er ingen partner. Derfor skal du ikke gå som om dere var et par.. det er far som "leverer" deg til alters, fordi du skal bli en del av et par... skjønner? (litt klønete å forklare) i tillegg skal du gå nærmest brudens side (venstre). På vei ut skal du gå på din nye manns høyre side, da dere er et par, og du går fortsatt på "din" side hvor familien din står. Jeg synes dette var ganske logisk, men presten sa også at det var helt opp til oss å bestemme, men han ville anbefale oss det slik, så derfor ble det sånn for oss... blyg
Sessa Skrevet 6. august 2004 Forfatter #16 Skrevet 6. august 2004 Var vel i grunn det vi også fikk høre blyg, men jeg ble brått litt usikker
Lissemor Skrevet 6. august 2004 #17 Skrevet 6. august 2004 Har hørt at man skal gå opp nærmest sin fars hjerte....
Tina75 Skrevet 6. august 2004 #18 Skrevet 6. august 2004 Har hørt at man skal gå opp nærmest sin fars hjerte.... Jeg også!
Ugla Skrevet 8. august 2004 #19 Skrevet 8. august 2004 Har hørt at man skal gå opp nærmest sin fars hjerte.... Så fint sagt! Har aldri hørt den før. Den skal jeg huske! Jeg mener også at de fleste går på sin fars venstre side opp. Og sin manns høgre side ned.
ringblomst Skrevet 8. august 2004 #20 Skrevet 8. august 2004 Hadde hørt på forhånd at man skulle gå inn på sin venstre side av sin far, da han har "høyere rang", vanligvis er det jo kvinnen som går på høyre side. Men da vi var til samtale hos presten, sa han at det var mer praktisk at jeg gikk på venstre side av min bror mht bukke/neie-seansen. Så vi kommer til å gjøre det slik. Ut går jeg på min kjæres høyre side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå