Gå til innhold

hva mener du er den ideelle alder mellom søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer to tette.. Eller å Vente å ha 2-4 års aldersforskjell.

Hva mener du er den ideelle aldersforskjellen og hvorfor?

Anonymous poster hash: c6699...32d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting er ideelt. Alt funker.

Anonymous poster hash: b0838...72a
  • Liker 3
Skrevet

kommer virkelig ann på personlighetene til barna som blir født, om de går godt sammen eller ikke

Anonymous poster hash: 74c45...3b0
  • Liker 1
Skrevet

+- 2 år et sted.

Anonymous poster hash: 76834...0c9

Gjest Ennasus
Skrevet (endret)

Har ikke tenkt på det på den måten før, men jeg har en bror og han er 2 år eldre enn meg. Jeg syntes det har vært en fin aldersforskjell jeg!

Da vi var mindre kunne vi leke sammen siden vi bodde på en liten plass, og nå i senere tid er vi som "bestevenner" og kan være sammen med hverandres venner ol.

Føler også vi forstår hverandre godt, og kan hjelpe hverandre uten at den ene er helt "uviten" og den andre "har opplevd alt så vet best"

Vi er 19 og 21 år gamle :)

Har venninner som har søsken som er 5-10+- og da har det vært mye sånn "å æsj på passe lillebror/søster det er så dritt hater småsøsken, eller at de selv har vært det søskenet på en måte.. :P Men nå som vi har nådd den alderen vi er i nå, (rundt 20) så har det ikke så mye og si om man er 21 og 23 eller 21 og 26 da, men merker litt forskjell uansett. Kan jo også hende det bare er jeg som er heldig da.. :fnise:

---

MEN, det kommer jo helt ann på person, personlighet osv da :)

Endret av Ennasus
Skrevet

Jeg har både en bror som er 1,5 år yngre enn meg, og en som er 7 år eldre. Har helt klart best kontakt med lillebroren min, da vi har vært bestevenner gjennom hele oppveksten. og vi kan fint henge med hverandres venner, og generelt kan prate med han om alt. Storebroren vår endte ofte opp med å være barnevakt for oss, og er jo glad i han også, men har helt klart et annet forhold til han. Når jeg får barn, så vil jeg absolutt få to tette, fordi jeg vet hvor mye glede jeg hadde av å f. eks å alltid ha noen å leke med hjemme, eller når vi dro på besøk til folk som ikke hadde barn

Anonymous poster hash: 62b0a...5a9
Skrevet

Det kommer helt an på. Søsknene blir nok glade i hverandre uansett. Jeg har en tvilling - og 2-10 minutter er for min del den aller mest ideelle aldersforskjellen. Det er en veldig stor trygghet å ha en bror/søster som er like gammel som deg, og man får et veldig sterkt bånd. Men det går jo ikke når den første allerede er født. Jeg har også et par søsken med 15-20 års aldersforskjell. Denne aldersforskjellen blir såpass stor, at vi ikke har et så veldig nært forhold. Dette er heller ikke realistisk, med mindre du er superfruktbar i en alder av 50 eller noe. Jeg er uansett veldig glade i dem, uansett alder. Det er også greit å ha noen søsken som er mye eldre, for de har en del visdom som jeg kan lære av. Mine foreldre er for gamle til å huske ordentlig hvordan det var å være ung, og tiden de vokste opp i var annerledes. Mine søsken er derimot mer den unge forelderen, eller den unge tanten/onkelen, som kan veilede meg uten å være belærende eller streng, slik som foreldre kan være.

Jeg skulle egentlig ha en bror som var 2 år yngre enn meg, men han døde da jeg var veldig ung, så jeg kan ikke huske så mye om hvordan det var, annet enn at jeg gledet meg veldig, og at det sikkert hadde vært veldig kult å ha en sånn aldersforskjell også.

Alderen er ikke så veldig viktig, tror jeg. Det er fordeler og ulemper med alt. Jeg har noen venninner med 2-3 års aldersforskjell mellom dem og sine søsken. Dette virker som en bra aldersforskjell, selv om det i tenårene kan bli litt krangling (men hvem krangler ikke som søsken? Jeg har kranglet med alle mine, uansett aldersforskjell). Nå, når de er eldre, er de gode venner som lærer av hverandre. Om dere vil ha flere barn, og om dere har ressurser til det, hvorfor er antall år mellom dem så viktig? Søsken blir de uansett. Og glade i hverandre blir de sikkert også. To tette kan være veldig bra, særlig for barnas del.

Anonymous poster hash: 96576...02b
Skrevet

Jeg har 2,5 års forskjell med broren min. Jeg vil også ha forskjell mellom to barna på 2 år. :-) Da blir de venner og mye mer morsomt for dem å leke med hverandre.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Det er 9 år mellom meg og storebror og 5.5 år mellom meg og lillebror. Synes forskjellen mellom meg og lillebror er perfekt. Selv vil jeg ha ca 4 år mellom mine, da forstår eldste endel og er sansynligvis ikke like avhengig av mamma og papp

Gjest fallerifallera
Skrevet

Syntes det er fin aldersforskjell mellom meg og brødrene mine. Vi er 19, 22 og 24. Men alt funker vel stort sett.

Skrevet

Satser paa 5ar, mest fordi jeg vil gjore ferdig studier og jobbe.

Skrevet

Her blir det 2 år imellom :) Tror det skal gå kjempefint. Han er for liten til å forstå at det kommer baby og har enda ikke begynt på trassalderen. Han er veldig rolig av seg og er flink å leke for seg selv uten å trenge så mye oppmerksomhet.

Jeg tenker det er veldig opp til barna jeg. Alle er forskjellige og ting kan passe forskjellig.
Men jeg tror om man skal ha to tette så er det positivt siden de ikke forstår hva de må gi avkall på så lett som en som er 3-4 år og eldre. Og så tror jeg de minste har litt lettere til å tilpasse seg.

Jeg har to søsken som er veldig tett i alder (1 år), de har hatt det fantastisk gjennom barndommen sammen og har enda et veldig godt forhold. Jeg har vært en liten "atpåklatt" selv med bare 4-5 år mellom dem. Har alltid misunnet forholdet deres.

Anonymous poster hash: 4ed9a...d48
Skrevet

Tror ikke det finnes noen fasit. Mellom meg og søsknene mine er det 5, 6 og 11 år. Har best kontakt med de det er 5 og 11 års forskjell mellom. Men hun det er 5 år forskjell med er min aller beste venninne.

Anonymous poster hash: e01b3...aff
Skrevet

Jeg er yngste, broren min er 6 år eldre, og søstra mi er 8 år eldre enn meg :) Jeg har best forhold til søstra mi, men det er nok mest fordi bror er mer tibaketrukket og einstøing :)

Nå som det ligger to (boller) i magen min, er det greit å ha en som er litt eldre å snakke med, en som har vært igjennom det samme :):gravid:

Anonymous poster hash: b2cfd...319
Skrevet

FOR OSS synes jeg 3,5 er fint.

Får tid til å nyte begge babyene.
Eldste forstår mye av det å få søsken.

Eldste er ferdig med ting som bleier og daglur og er ganske selvstendig.

Mindre intenst enn å ha to helt små barn samtidig.

Forskjellig aldersforskjell passer forskjellige familier. Det er fordeler og ulemper med ulike aldersforskjeller. Har inntrykk av de fleste synes akkurat den aldersforskjellen de har er perfekt.

• Liker 1
Skrevet

1-2,5 år. Alt kan sikkert fungere fint, men jeg tror det er det mest ideelle.

Anonymous poster hash: 4111a...d1f

Skrevet

Jeg har fire barn på 19, 17, 15 og 13 år. Eldste er gutt og resten er jenter. Og jeg kunne ikke vært mere fornøyd med aldersforskjellene! :) Her er det sjeldent krangler og de er støttende mot hverandre. Nå har eldstemann flyttet ut, og neste er på vei ut. Men oppover årene har det vært en herlig aldersforskjell.

Førstemann fikk selskap av to halvbrødre som var syv år eldre. Og de lekte faktisk overraskende godt sammen! Men, to år har vært perfekt for oss! <3

Skrevet

Det er 2 år mellom våre, og vi har luftet tanken litt om vi skal jobbe for å få en til om ikke så alt for lenge. I min flokk er jeg størst, så gikk det nesten 3 år før søstra mi kom før broren min som er minst kom 2 år etter det igjen. Vi er ganske tette i alder (meg på 19, søster på 16 og bror på 14), men i veldig forskjellige faser nå selv om vi hadde det veldig fint sammen da vi var yngre. Samboer er adoptert og han har en 5 år eldre bror, og de har mer til felles nå enn hva jeg har med mine søsken.

Skrevet

Her blir det 3 år i mellom. Har en god følelse på den aldersforskjellen. Førstemann er veldig selvstendig. Han kler på seg en del av klærne selv, virker klar for bleieslutt straks og han prater og forstår mye.

Skrevet

Hvor gammel er forresten barnet deres? Vi fikk ikke skikkelig utfordringer med vår før han var rundt 6mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...