Gå til innhold

Galt å kunne engelsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er så galt i å lære barna engels fra de er født når de bor i Norge? Har ei venninne som gjør det, begge foreldrene er norsk, men familien hennes tåler ikke det og truer med barnevernet og viser fordømmelse. Er det ikke bare positivt og kunne engelsk? Får ikke ungen hennes en fordel av det? Anonymous poster hash: b7c9a...3f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Troll?

Anonymous poster hash: 8b0ca...0bb

• Liker 3
Skrevet

Det er ingenting galt i å lære ungen engelsk, så lenge den også lærer norsk. Hvis venninnen din kun snakker engelsk med barnet, og ikke lærer det de to språkene parallelt, eller hvis barnet i utgangspunktet har treg språkutvikling, så kan jeg forstå bekymringen. Et barn som vokser opp i Norge er avhengig av å snakke norsk for å kunne kommunisere med jevnaldrene. En voksen i Norge som ikke snakker norsk vil ha store begrensninger på arbeidsmarkedet. Et barn med treg språkutvikling vil ha større nytte av å fokusere på et språk.

Tospråklige barn har mange fordeler.

Anonymous poster hash: b0a07...ed3
  • Liker 1
Skrevet

tospråklige barn har litt fordel av å kunne to språk tidlig, men de har også større problemer med å lære å snakke, lære betydningen av forskjellige begreper, og enkelte har problemer med å skille språkene fra hverandre både som barn og som voksne også

altså begynne en setning på et språk og avslutte samme setning på det andre språket

Anonymous poster hash: 96223...eda
Skrevet

tospråklige barn har litt fordel av å kunne to språk tidlig, men de har også større problemer med å lære å snakke, lære betydningen av forskjellige begreper, og enkelte har problemer med å skille språkene fra hverandre både som barn og som voksne ogsåaltså begynne en setning på et språk og avslutte samme setning på det andre språket Anonymous poster hash: 96223...eda

Dette er bare tull,

Anonymous poster hash: 59499...d72

• Liker 2
Skrevet

Det burde vært aldersgrense på forumet.

Hvem tror at dette angår barnevernet ??

Ingen!!!!

• Liker 1
Skrevet

Hva er så galt i å lære barna engels fra de er født når de bor i Norge? Har ei venninne som gjør det, begge foreldrene er norsk, men familien hennes tåler ikke det og truer med barnevernet og viser fordømmelse.

Er det ikke bare positivt og kunne engelsk? Får ikke ungen hennes en fordel av det?

Anonymous poster hash: b7c9a...3f2

Det er ikke noe galt i dette, så fremt engelsken til foreldrene ikke er helt på jordet?

Regner med foreldrene bruker både norsk og engelsk? Eller bruker de utelukkende engelsk? Det beste er egentlig om begge språk brukes hjemme.

Kan ikke skjønne hva familen skulle ha imot dette - de kan jo uansett snakke norsk med barna. Men om det er slik at familien også blir oppfordret til å snakke engelsk, så synes jeg det blir helt feil.

Anonymous poster hash: 59499...d72

Skrevet

Jeg har selv fått "kjeft" fordi barnet mitt får lov til å se på barnetv f.eks. på engelsk. H*n kan synge alfabetsangen osv. det synes besteforeldrene er teit, de mener h*n blir forvirret o.l. Jeg synes selv at dette bare er en fordel, har selv vokst opp med å slite med engelsk da jeg var liten, visste jo ingenting om språket i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 701eb...238
Skrevet

Det er forresten helt sant at små barn (1-3 års alderen) blander språkene, men dette kommer seg til etter hvert. Alle som har flerspråklige barn vil oppleve det.

Skrevet

Hvem tror at dette angår barnevernet ??

Ingen!!!!

Å så sinna :) Er forskjell på og skrive "lærte ungen engelsk, barnevernet tok ungen" og å skrive "de truer med å ringe barnevernet om jeg ikke gjør sånn og sånn".

Fatter ikke at man kan bli tatt for trolling for så lite. Men du mener kanskje IS også bare driver med litt trolling?

Dette var forresten heller ikke ment som noen barnevernstråd uansett. Barnevernet er ikke innblandet, kun noen som truer med dem.

Jeg så 18-årsgrensefilm da jeg var 12.

Anonymous poster hash: b7c9a...3f2

Skrevet

Å så sinna :) Er forskjell på og skrive "lærte ungen engelsk, barnevernet tok ungen" og å skrive "de truer med å ringe barnevernet om jeg ikke gjør sånn og sånn". Fatter ikke at man kan bli tatt for trolling for så lite. Men du mener kanskje IS også bare driver med litt trolling? Dette var forresten heller ikke ment som noen barnevernstråd uansett. Barnevernet er ikke innblandet, kun noen som truer med dem. Jeg så 18-årsgrensefilm da jeg var 12. Anonymous poster hash: b7c9a...3f2

Hvilken voksne mennesker bruker BV som trussel for sånt?

Hvilken voksne mennesker tar det alvorlig??

Jeeezez. Jeg ble ikke sint. Men stadig overrasket hvior ekstremt dumme folk er, og hvor mange av dere det er.

• Liker 2
Skrevet

Datteren min har vært tospråkelig norsk/engelsk siden hun var liten pga hun har stemor fra England. Så de ukene hun er hos far snakker hun like mye engelsk som norsk. Ikke noe galt i det! Heller tvert i mot så har hun hatt store fordeler når vi har vært ute å reist til andre land.

Lillesøsteren hun har til far har vært tospråkelig siden hun begynte å snakke.

Det som er typisk er at de blander språkene endel språkene i starten, litt av begge språk i ei setning f.eks. Tospråkelige barn kan også være litt seinere til å snakke pga de skal fordøye to språk.

Men hvorfor barnevernet skal bry seg om tospråkelige barn er helt teit å si, det bryr jo ikke de seg om.

En annen ting er at jeg synes det er teit at to norskspråkelige foreldre skal begynne å snakke engelsk til barna. Men skal være veldig stødig i uttale og gramatikk for å gjøre dette, sånn at man ikke lærer barna feil.

Anonymous poster hash: 264f7...79d
  • Liker 2
Skrevet

Det er forresten helt sant at små barn (1-3 års alderen) blander språkene, men dette kommer seg til etter hvert. Alle som har flerspråklige barn vil oppleve det.

Alle?? Jeg har 2 tospråklige barn. Påstanden din er bare tull. Mine har ikke blandet språk iallefall.

Barna trenger å lære to ord for alle ting, og hvis de skal si noe på et av språkene hvor de ikke har to ord, la oss si blekksprut som eksempel. Hvis barnet snakker engelsk og mangler engelske octopus og bare har norske blekksprut, så vil barnet bruke det ordet det har. Og det er den naturlige anledningen til å utvide ordforrådet så barnet får både blekksprut/octopus. Det er ikke at barnet blander språk.

Anonymous poster hash: b4cf3...895

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...