Gå til innhold

Vektoppgang i de forskjellige ukene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så innmari lite alle dere går opp.. Jeg veier meg sjeldent, så er litt usikker, men har gått opp over 10 kg og er i uke 23. Ikke at det er noe å skryte av, men synes det er litt snodig at alle som legger ut vekten sin her er under gjennomsnittet i vektøkning. 

Anonymous poster hash: b46ea...61a

Det kan være at flere her er har flere barn, vet at mange får opp mindre når de får barn nr 2, for da har man en å ta vare på, så ikke like enkelt og sette seg ned eller slappe av.

Jeg gikk opp 24 kg i mitt første svangerskap. Men jeg slutter og røyke, så der kom det nok noen kilo ekstra pga det tror jeg.

I dett svangerskapet har jeg en ryggskade og må være obs på å trene for å slippe vondt og det samme gjelder vektøkning, jeg er ikke redd for å legge på meg, men er veldig redd for å måtte ligge resten av svangerskapet fordi jeg har smerter. Så jeg håper virkelig at jeg går opp moderat og klarer og fortsette å trene regelmessig.

Anonymous poster hash: 01b7f...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uke 18 - 1,8 kg opp.

Første svangerskap, men med 20 kg ekstra fra før så har vel ikke kroppen behov for å legge på seg så mye? Håper jeg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uke 18 - 1,8 kg opp.

Første svangerskap, men med 20 kg ekstra fra før så har vel ikke kroppen behov for å legge på seg så mye? Håper jeg :)

Anbefalt er vel ca 6 kg? :)

Anonymous poster hash: da950...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 13: +5kg 

Uke 21: +10kg 

Uke 27: +16kg

Uke 31: +18kg 

Har gått opp mye hele veien og håper at det snart skal jevne seg ut litt..

Synes det er tungt og vanskelig å være så stor og jeg lengter tilbake til den vanlige kroppen min! 

Uke 34: +19kg 

Jeg er en av de som har gått opp mye, håper fortsatt at det ikke skal stige så veldig mye mer nå. 

Har slått meg til ro med at det er greit så lenge det ikke overstiger 25kg sammenlagt. 

Var normalvektig før jeg ble gravid med en bmi på 22. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke målt vekta så ofte. Men begynte på 54kg og er nå på 68kg.. er 37uker på vei.. ser ikke at jeg har gått opp så mye, men kjenner det på kroppen at jeg er for tung :/

Anonymous poster hash: 1fde3...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

38 uker: fremdeles +6

Anonymous poster hash: a20f3...320

Fødte 40+0 og hadde da fremdeles bare gått opp de 6 kg. For min del var det altså ikke noen særlig økning i siste halvdel i det hele tatt. Et par dager etter fødsel veide jeg det samme som før graviditet.

Anonymous poster hash: a20f3...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 31 nå. Har ikke veid meg siden sist og har heller ikke vekt tilgjengelig (flytta fra den :ler:), men jeg tviler på at jeg gått opp mer. Klærne sitter litt løsere, faktisk - selv om magen er mye større så klart! Skal veie meg hos JM neste gang. :)

Veide meg hos JM i dag, 67,1 kg med klær, sko og (liten) veske. Det vil ganske sikkert si at jeg ligger på +12 kg fremdeles og jeg er uke 32 i morgen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 18: 0 kg

Har så langt stått helt stille, kan nok takke svangerskapsdiabetes for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uke 10: 2 kilo. Den ene kiloen inkluderer trivselskilo fra bryllupsreise, og har neppe noe med graviditeten å gjøre :)

Anonymous poster hash: 47449...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes dere går opp veldig lite. Jeg spiser normalt og har gått opp 14 kilo i uke 23. Hadde BMI på 19 før gravid

Anonymous poster hash: 52090...d66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere går opp veldig lite. Jeg spiser normalt og har gått opp 14 kilo i uke 23. Hadde BMI på 19 før gravid Anonymous poster hash: 52090...d66

Det er ingen fasit på hvor mye man går opp.

Jeg skjøt opp 6-7 kg i det spiren satt, så stagnerte det lenge, så kom det på, 4 kg plutselig og nå har det stagnert på 12 kg de siste 4 ukene.

Men jeg spiser, trener og lever helt likt som før jeg ble gravid så jeg har kun lagt på meg babyvekt.

Endret av MotherOfDragons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når dere sammenlikner dere med andre, husk at dere må sammenlikne den prosentvise økningen :-)

F.eks. har eisom veide 52 kg gått opp 12 kg i uke 38. Dette er en prosentvis økning på 23 %.

Ei som veide 70 kg. til å begynne med, kan legge på seg 16 kg. i uke 38, og dermed ha lagt på seg akkurat like mye, i forhold til sin egen størrelse. (Prosentvis økning på 23 %.)

Anonymous poster hash: 5d038...6dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjøt opp 6-7 kg i det spiren satt, så stagnerte det lenge, så kom det på, 4 kg plutselig og nå har det stagnert på 12 kg de siste 4 ukene.

Men jeg spiser, trener og lever helt likt som før jeg ble gravid så jeg har kun lagt på meg babyvekt.

De fleste går opp mer enn bare babyvekt selvom de trener og spiser sunt. Det kan være pga mye vann i kroppen og hormoner. Jeg føler veldig på det kroppspresset som er nå om at man skal legge på seg minst mulig når man er gravid og det blir ikke akkurat mindre av å lese denne tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste går opp mer enn bare babyvekt selvom de trener og spiser sunt. Det kan være pga mye vann i kroppen og hormoner. Jeg føler veldig på det kroppspresset som er nå om at man skal legge på seg minst mulig når man er gravid og det blir ikke akkurat mindre av å lese denne tråden.

Enig. Jordmødre er bekymret også, da de møter så mange gravide med et enormt kroppsfokus. Lurer på hvor mange av disse gravide kvinnene som har lagt igjen svar i denne tråden...

Anonymous poster hash: 47449...f13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette er leeenge siden, men jeg husker det enda :) 

Uke 12: -3 kg 

Uke 25: Tilbake på startvekt 

De siste 15 ukene gikk jeg opp ca 1 kg hver uke, totalt 19 kg! (Jeg ble sykemeldt i uke 25, så det er en klar årsak! Spiste som en hest helt fra jeg ble gravid, problemet var at jeg fortsatte å spise like mye etter jeg ble sykemeldt ;) ) Hadde ødem 3+ på slutten også. 

To dager etter fødsel: -10kg, kun 9 igjen til startvekt :) 

Anonymous poster hash: 82196...d2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo anbefalt at man legger på seg mer enn bare babyvekten, fordi man trenger litt ekstra fettlagre til ammingen. Jeg ville vært bekymret om jeg la på meg bare babyvekt! Her kom det ni kg fett utenpå, synes det var helt greit jeg. :) De ble borte etter ammingen uansett.

Husk også at vi kvinner er laget for å legge på oss, siden vi skal gå gravide og amme. Det er derfor vi legger på oss lett rundt magen ift menn også, fordi vi skal beskytte eggstokker, livmor etc. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere går opp veldig lite. Jeg spiser normalt og har gått opp 14 kilo i uke 23. Hadde BMI på 19 før gravid

Jeg hadde BMI på 30 før jeg ble gravid og det er derfor ikke anbefalt at jeg legger på meg mer enn 6-9 kg. Alle har forskjellig utgangspunkt.

Uke 34: +5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo anbefalt at man legger på seg mer enn bare babyvekten, fordi man trenger litt ekstra fettlagre til ammingen. Jeg ville vært bekymret om jeg la på meg bare babyvekt! Her kom det ni kg fett utenpå, synes det var helt greit jeg. :) De ble borte etter ammingen uansett.

Husk også at vi kvinner er laget for å legge på oss, siden vi skal gå gravide og amme. Det er derfor vi legger på oss lett rundt magen ift menn også, fordi vi skal beskytte eggstokker, livmor etc.

Det er anbefalt at man legger på seg det kroppen vil legge på seg såfremt man gir seg selv og baby nok næring. Det finnes oversikter det ute med ca. "anbefaling", men det er fremdeles ikke noe fasit over hva man skal/bør legge på seg. Noen spyr seg gjennom hele svangerskapet og legger ikke på seg et gram uten at det skader baby.

Jeg spiser når jeg er sulten, stopper når jeg er mett og lever som sagt helt likt som før graviditet. Jeg har masse energi og overskudd, baby legger på seg som den skal og jeg har melk.

At jeg og mange andre ikke legger på seg mye har da ikke noe med kroppspress å gjøre. Jeg spiser ikke bevisst mer bare fordi jeg er gravid. Både fastlege og jordmor er superfornøyd med alle prøver, verdier og vektoppgang til både meg og baby.

Er da like mye press på oss slanke som f.eks ofte får høre hvor liten mage vi har. Nei, den er ikke liten. Den er helt perfekt for meg min baby. At du hadde sånn mage når du var halvveis mens jeg er fødeklar er meg revnende likegyldig.

Jeg trenger ikke å høre at den er liten akkurat som du ikke trenger å høre at du er stor som et hus. Det skaper faktisk unødvendig bekymring for en førstegangsgravid. Så lenge mor og baby følger sine vekstkurver så trenger ikke folk å henge seg opp i andres vektoppgang for det er så store individuelle forskjeller uten at det betyr noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...