AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #1 Skrevet 23. januar 2015 Jeg er idag en sterk og trygg kvinne. La det være sagt. Det har ikke alltid vært sånn, da jeg var 12, ble jeg seksuelt misbrukt av min onkel, noe som førte til mye skam og skyldfølelse gjennom tenårene. Jeg bar i mange år dette med meg, men gjennom å snakke om det, til de kjærestene jeg hadde etterhvert, fikk jeg det mer på avstand. Allikevel slet jeg med endel depresjoner i perioder, mye pga dette. Valgte å fortelle det til deler av familien da jeg var omtrent 30, min far reagerte med å bortforklare det med "jeg hadde jo alltid vært en vilter og utadvendt jente" - Noe som idag fremdeles er sårt og føltes som et enormt svik. Andre i familien reagerte med sinne, men etterhvert som har tiden har gått - har alle nå et ønske om at dette skal forbli "feid under teppet" Denne onkelen, har, forgrepet seg på flere jenter i 12-13 års alderen - noe som aldri er kommet frem. Og flere av de har fått problemer etterpå. Jeg har ved ett tilfelle i voksen alder, klart å avverge nok et overgrep mot en fjern slektning. Nå er det ikke lenger noen foreldelsesregeli følge lovverket, og alle mine venner råder meg til å anmelde. Han er idag en gammel mann, like fullt snakker han fritt om ungjenter, og selv om alle i slekta kjenner til dette, blir dette bagatellisert. Anmelder jeg, kommer alle mine slektninger til å vende seg mot meg. Bør jeg bare la dette ligge? Jeg har ingen hevntanker, men bør han slippe unna rettferdig straff (i dette livet)??? Han er for gammel til å kunne utføre nye overgrep. Anonymous poster hash: add66...444 1
Betasuppe Skrevet 23. januar 2015 #2 Skrevet 23. januar 2015 Du er flink som greide å avverge! Gratulerer! Fyren burde blitt banket opp med kubein til det var bare en pudding igjen. Men det er en annen sak. Jeg anbefaler å anmelde slik at han blir satt igjennom en ubehagelig prosess! Han burde ikke slippe unna! 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #3 Skrevet 23. januar 2015 Anmeld. Han har tydeligvis kommet seg ustraffet fra gjentatte overgrep på flere jenter, så for å forhindre at han overgriper seg på flere jenter må noen ta tak i ham. Hvis du kjenner noen av de andre jentene, og de vet at du vet, så bør du prøve å få de til å anmelde ham de også. Det vil gjøre saken mot ham sterkere, fordi det da blir flere vitner mot ham, og det kommer frem at dette er noe han har gjort over tid. Dersom slekta slår ring rundt ham og snur ryggen til deg dersom du anmelder sier det mye om slekta! Slike drittsekker, slike beskyttere av overgripende, pedofile monstre er det like greit å slippe å forholde seg til! Anonymous poster hash: a5913...bd3 10
Betasuppe Skrevet 23. januar 2015 #4 Skrevet 23. januar 2015 Dersom slekta slår ring rundt ham og snur ryggen til deg dersom du anmelder sier det mye om slekta! Slike drittsekker, slike beskyttere av overgripende, pedofile monstre er det like greit å slippe å forholde seg til! Anonymous poster hash: a5913...bd3 Tenk hvis de var klar over det. Det gjør dem også medskyldige. 2
TheTeen Skrevet 23. januar 2015 #5 Skrevet 23. januar 2015 Anmeld dritten. Så kan du avverge et nytt overfall. Må bare få det sagt at hadde jeg fått vite at noe sånt skjedde i min familie skulle det aldri blitt feid under teppet. Jeg blir så sint! Kan ikke en gang tenke meg situasjonen din, men den dritten av en mann fortjener all verdens skam. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #6 Skrevet 23. januar 2015 Det er bare å anmelde svinet. Om du syns det er vanskelig syns jeg du burde ta kontakt med Annett B. Eck. Hun er forkjempern for foreldelsesfristen og er en fantastisk kvinne med god erfaring. Lykke til 💞Anonymous poster hash: 2b690...43d 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #7 Skrevet 23. januar 2015 TS. Takk for tilbakemeldinger - og tips. Så glad for det, er er dilemma for meg, mht til slekta. Og nei, det er ikke riktig at noen skal slippe unna noe sånt. Men vet jeg kommer til å få min dose med pepper - fordi det har gått så lang tid ( jeg er 49 idag) og mannen er gammel. Det hele blir vel henlagt pga mangel på bevis? Han klarte allievel å ødelegge mange av ungdomsårene mine, kanskje på tide at noen av hans "fredelige alderdomsår" blir forstyrret i beste fall. Anonymous poster hash: add66...444 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #8 Skrevet 23. januar 2015 Jeg synes du skal anmelde. Om så bare for å sette et punktum. Anonymous poster hash: 0a518...d27 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #9 Skrevet 23. januar 2015 Du er flink som greide å avverge! Gratulerer! Fyren burde blitt banket opp med kubein til det var bare en pudding igjen. Men det er en annen sak. Jeg anbefaler å anmelde slik at han blir satt igjennom en ubehagelig prosess! Han burde ikke slippe unna! Støtter denne 110% Likevel et tankekors til TS; dersom du anmelder vil det bli en svært ubehagelig prosess også for deg. Du er sikkert klar over det og har tenkt grundig gjennom saken, men ville likevel poengtere det. Jeg ville vurdert hvor mange du har med deg som støtter anklagene og ikke minst bekrefter dem, der det er tilfelle. Dersom ingen i familien vil stå opp for deg, og andre ofre heller ikke vil ta tak i saken, står du dessverre rimelig alene. Bevisførselen synes da også svært vanskelig. Det kan til og med telle i hans favør at familien tar avstand fra dine anklager. Hva risikerer du dersom saken blir henlagt? Hva hvis han frikjennes? Synes bare det er verdt å tenke på hvor mye mere han eventuelt kan skade deg i dag dersom han mot formodning ikke får straff som fortjent. Og drit i hva familien din tenker om deg - de vet jo hva som er sannheten. De trenger du uansett ikke all den tid de ikke har støttet deg til dags dato. Det er flott at du greide å avverge nye overgrep fra din onkel. Støtter også at han burde blitt banket opp med kubein til det var bare en pudding igjen. Sånne fortjener faktisk ikke livets rett i mine øyne. Godt han ikke er i stand til å begå nye overgrep i dag! LYKKE TIL hva enn du velger! Anonymous poster hash: f1abb...e20 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #10 Skrevet 24. januar 2015 Støtter denne 110% Likevel et tankekors til TS; dersom du anmelder vil det bli en svært ubehagelig prosess også for deg. Du er sikkert klar over det og har tenkt grundig gjennom saken, men ville likevel poengtere det. Jeg ville vurdert hvor mange du har med deg som støtter anklagene og ikke minst bekrefter dem, der det er tilfelle. Dersom ingen i familien vil stå opp for deg, og andre ofre heller ikke vil ta tak i saken, står du dessverre rimelig alene. Bevisførselen synes da også svært vanskelig. Det kan til og med telle i hans favør at familien tar avstand fra dine anklager. Hva risikerer du dersom saken blir henlagt? Hva hvis han frikjennes? Synes bare det er verdt å tenke på hvor mye mere han eventuelt kan skade deg i dag dersom han mot formodning ikke får straff som fortjent. Og drit i hva familien din tenker om deg - de vet jo hva som er sannheten. De trenger du uansett ikke all den tid de ikke har støttet deg til dags dato. Det er flott at du greide å avverge nye overgrep fra din onkel. Støtter også at han burde blitt banket opp med kubein til det var bare en pudding igjen. Sånne fortjener faktisk ikke livets rett i mine øyne. Godt han ikke er i stand til å begå nye overgrep i dag! LYKKE TIL hva enn du velger! Anonymous poster hash: f1abb...e20 T.S her : Takk for flott svar. Du setter søkelys på mye av det jeg tror vi overgrepsofre sliter med, og som nettop gjør det så vanskelig. I mitt tilfelle: Jeg fortalte min gamle tante det for endel år tilbake, og hun ble grådig sint og satte han grundig til veggs. Alt ble innrømt. Nå er allikevel ting blir glattet over. Jeg tror i mange familer akkurat dette skjer, fordi det er så mye enklere å etterhvert "glemme det" - enn å fortsette å vise antipati overfor den som er overgriper. Man er tross alt famile og kan "gjøre feil, og bli tilgitt" Anonymous poster hash: add66...444 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #11 Skrevet 24. januar 2015 Jeg opplevde overgrep fra min egen far. Han innbiller seg at jeg var for ung til å huske det. Jeg tror han angrer, men det har skapt mye problemer for meg i ettertid. Jeg valgte å ikke si det til noen, for å beskytte resten av familien, og fordi jeg tror ikke han vil gjøre det igjen. Men det er vondt... Særlig når minnene slår ut, og jeg oppfører meg... Unormalt.. Og får kritikk ifra familie, og jeg kan ikke si grunnen. Men jeg vet ikke en gang om de hadde trodd meg... Ts, jeg er for feig til å si noe. Samtidig vil jeg ikke ødelegge for mine søsken og mor, som stoler på min far 100%. Jeg kommer nok til å slite med dette resten av livet. Jeg syntes onkelen din burde stilles til rette for det han har gjort, med mindre det vil gjøre saken verre for deg og de andre som opplevde det samme.Anonymous poster hash: 5b3a6...b18
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #12 Skrevet 24. januar 2015 T.S her : Takk for flott svar. Du setter søkelys på mye av det jeg tror vi overgrepsofre sliter med, og som nettop gjør det så vanskelig. I mitt tilfelle: Jeg fortalte min gamle tante det for endel år tilbake, og hun ble grådig sint og satte han grundig til veggs. Alt ble innrømt. Nå er allikevel ting blir glattet over. Jeg tror i mange familer akkurat dette skjer, fordi det er så mye enklere å etterhvert "glemme det" - enn å fortsette å vise antipati overfor den som er overgriper. Man er tross alt famile og kan "gjøre feil, og bli tilgitt" Anonymous poster hash: add66...444 Takk for hyggelig tilbakemelding - flott at du ikke misforstod og trodde jeg mener du ikke skal anmelde. Det er bare så mange ting som spiller inn som en del utenforstående ikke tenker på. Det er lett å råde deg til å anmelde, men du må først og fremst tenke på deg selv og den du er i dag, sett i sammenheng med hva du setter på spill ved å anmelde. Mange som ikke har erfart det samme forstår ikke hele omfanget av saken. Incest er svært komplisert, dessverre. Snakker av egen erfaring... Denne gamle tanten din- er det kona til den aktuelle onkelen? Lever tanten din fortsatt? Synes uansett du skal vurdere for og imot og også rådføre deg med fagfolk. Dersom du så heller mot å anmelde bør du vurdere å snakke med politiet og høre med dem hvorvidt du bør snakke med familien eller ikke i forkant. På den ene siden er det dumt å fortelle så familien kan forberede motargumenter dersom de fortsatt ikke støtter deg. På den annen side vil du lettere kunne sondere terrenget ved å snakke med dem i forkant. Det er virkelig ikke lett å vite. Synd hvis de kan alliere seg mot deg i forkant av eventuelle avhør - da er det bedre om de overraskes av politiet og avhøres uten mulighet til å samkjøre historikken først. Dersom det er andre ofre du føler deg trygg på å prate med, bør du sjekke ut hvorvidt de er villige til å levere inn en felles anmeldelse. Klargjør at du forstår hvis de ikke ønsker å ta initiativ til å anmelde, men at du da likevel vil gjøre det og håper de ikke forbereder slekta i forkant. Muligens noen likevel henger seg på og selv anmelder i etterkant etter å ha tenkt litt og også sluppet å gå i bresjen med saken... Igjen; LYKKE TIL! Håper idioten ansvarliggjøres - på ene eller andre måten... Anonymous poster hash: f1abb...e20 2
Iriina Skrevet 24. januar 2015 #13 Skrevet 24. januar 2015 (endret) Foreldelsesfristen løper fra den dagen man fyller 18 år, jeg er ikke helt oppdatert på strafferammer og foreldelsesfrister, men... Anmeldte selv incest ifjor (skjedde for 20 år siden), jeg er i dag 26. Det var en utelukkende god opplevelse. Etterforskeren som avhørte meg var veldig sympatisk og jeg ble tildelt maks erstatning (200.000) av Kontoret for voldsoffererstatning på kort tid. Ikke det at erstatningen betydde noe som helst, men følelsen av å bli trodd, det gjorde noe med selvtilliten. Endret 24. januar 2015 av Iriina 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #14 Skrevet 24. januar 2015 Men nå er det jo ikke lenger foreldesesfrist, eller? Anonymous poster hash: add66...444
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #15 Skrevet 24. januar 2015 Men nå er det jo ikke lenger foreldesesfrist, eller? Anonymous poster hash: add66...444 Nei, foreldelsesfristen ble opphevet i fjor. Anonymous poster hash: f1abb...e20
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #16 Skrevet 24. januar 2015 TS. Takk for tilbakemeldinger - og tips. Så glad for det, er er dilemma for meg, mht til slekta. Og nei, det er ikke riktig at noen skal slippe unna noe sånt. Men vet jeg kommer til å få min dose med pepper - fordi det har gått så lang tid ( jeg er 49 idag) og mannen er gammel. Det hele blir vel henlagt pga mangel på bevis? Han klarte allievel å ødelegge mange av ungdomsårene mine, kanskje på tide at noen av hans "fredelige alderdomsår" blir forstyrret i beste fall. Anonymous poster hash: add66...444 Du er litt i villfarelse mht foreldelse. De sakene som ikke var foreldet på det tidspunktet da ny lov ble innført sist sommer, blir aldri foreldet. Mens de sakene som alt var foreldet da loven ble innført er fortsatt foreldet. Når dette skjedde deg da du var 12 år, og du i dag er 49, så vil dette si at hendelsene er 37 år gamle for din del, og da har jeg ingen tro på at politiet vil ta i mot og bruke tid på en anmeldelse fra deg, desverre. Foreldesesloven var og annerledes, kortere, for 37 år siden. Det er videre loven på det tidspunkte den straffbare handlingen fant sted, som gjelder. Hvilke handlinger han utførte er og avgjørende for strafferammen i det aktuelle straffebudet. Du kan alltid ta kontakt med en bistandsadvokat der du bor, men jeg tro dette er for sent å gjøre noe med. Videre vil jeg og tro at det er for sent å søke voldsoffererstatning, med mindre du har holdbare bevis for at du har vært utsatt for noe straffbart og har blitt påført alvorlig skade, fysisk elle rpsykisk. Er der noen med nyere skaer på han, så er det dette som bør anmeldes. Men å vinne frem med noe mer enn en henleggelse det skal det mye til for å få til. Beklageligvis.Anonymous poster hash: c8f82...60f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #17 Skrevet 24. januar 2015 Du er litt i villfarelse mht foreldelse. De sakene som ikke var foreldet på det tidspunktet da ny lov ble innført sist sommer, blir aldri foreldet. Mens de sakene som alt var foreldet da loven ble innført er fortsatt foreldet. Når dette skjedde deg da du var 12 år, og du i dag er 49, så vil dette si at hendelsene er 37 år gamle for din del, og da har jeg ingen tro på at politiet vil ta i mot og bruke tid på en anmeldelse fra deg, desverre. Foreldesesloven var og annerledes, kortere, for 37 år siden. Det er videre loven på det tidspunkte den straffbare handlingen fant sted, som gjelder. Hvilke handlinger han utførte er og avgjørende for strafferammen i det aktuelle straffebudet. Du kan alltid ta kontakt med en bistandsadvokat der du bor, men jeg tro dette er for sent å gjøre noe med. Videre vil jeg og tro at det er for sent å søke voldsoffererstatning, med mindre du har holdbare bevis for at du har vært utsatt for noe straffbart og har blitt påført alvorlig skade, fysisk elle rpsykisk. Er der noen med nyere skaer på han, så er det dette som bør anmeldes. Men å vinne frem med noe mer enn en henleggelse det skal det mye til for å få til. Beklageligvis.Anonymous poster hash: c8f82...60f T.S: Ja, men det er veldig bra og få klarhet i dette. Jeg er ikke skuffet, men veldig godt med respons fra andre. Virker som om noen av dere som jobber eller har jobbet med dette, har virkelig tatt dere tid til å svare. Disse svarene burde vært tilgjengelige ved å google - mange som trenger å vite. Takk igjen!! Anonymous poster hash: add66...444
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #18 Skrevet 24. januar 2015 Jeg mener at du må anmelde svinet, hundre prosent sikkert!! mennesker som utnytter uskyldige barn og unge på det groveste er de usleste av de usle. Jeg har ingen sympati, medfølelse eller omsorg for slike mennesker. Og jeg tror det at de har vært med på å følelsesmessig ødelegge ofrene sine gjør at ofrene får problemer med å sette klare grenser for seg selv- og det er det som gir seg utslag i at disse ofrene nøler med å anmelde svinene. De har fått ødelagt selvfølelse, selvsikkerhet (selv om mye kan bygges opp igjen er det ting man alltid drar md seg), tro på egenverd osv, som igjen gjør at de tier for å beskytte familien.. I mitt hode er det ingen tvil om at anmeldelese er det eneste riktige. Dette er ejo en notorisk gammel gubbe. TS, du skrev at dere vet om andre tilfeller av jenter han har forgrepet seg på, du vet at han har innrømmet dette til en gammel tante (kona hans eller en annen? lever hun i dag og kan vitne?). De andre jentene han har forgrepet seg på, vil de vitne? Uansett hva familien din måtte mene om en slik anmeldelse er det jo det ENESTE riktige man bør gjøre i en slik sak! Det vet du i hjertet ditt, ts. Spesielt når du også vet at dette ikke var noen engangsforeteelse. Hn har fortsatt.. og kommer til å fortsette... Gjør det, for den 12-årige jenta som kanskje snart krysser hans sti sin skyld. Stopp ham! det vil bli opprettet sak og det vil bli gjort avhør. Kanskje vil det komme en dom... kanskje vil familien din få øynene opp da. og du og andre som har vært i denne mannens hender vil få en liten bekreftelse på at dere er blitt trodd.. Og kanskje vil det føles som en oppreisning om ikke annet. Å forgripe seg på barn er et lovbrudd. Lovbrudd skal straffes. svinet har brutt loven mange ganger. Han må dømmes for sine handlinger.. Og til slutt<, din fars reaksjon da du fortalte dette var himmelropende fjern. Å legge skylden på DEG? Hans eget barn??? Dette synes jeg også du skulle ta en ordentlig prat med ham om. Er det riktig å bagatellisere handlingene til en jævel som har forgrepet seg på barnet hans og attpåtil forklare det med at barnet var utadvendt og vill? I rest my case.. Anmeld. Ønsker deg alt godt. og håper han råtner en viss plass.. Anonymous poster hash: c05c5...643 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #19 Skrevet 24. januar 2015 Det er bare å anmelde svinet. Om du syns det er vanskelig syns jeg du burde ta kontakt med Annett B. Eck. Hun er forkjempern for foreldelsesfristen og er en fantastisk kvinne med god erfaring. Lykke til 💞Anonymous poster hash: 2b690...43d Støtter denne. Anmeldt nå. Husk at du bidrar til noe bra ved at du anmelder - jo flere jo bedre for mange tør ikke! Vær tøff og stå opp. Rett skal være rett.Anonymous poster hash: 99fd6...e64
Hammana Skrevet 2. februar 2016 #20 Skrevet 2. februar 2016 Hei tøffe, sterke kvinne! Det er godt å lese at du har det rimelig bra til tross for det du har opplevd. Jeg har ikke opplevd dette selv men er pårørende (har en mann som var utsatt for incest i barndommen). Det at du starter denne tråden betyr kanskje at du innerst inne er litt klar for å gå til anmeldelse? Det er nok mye å tenke på, og mange hensyn å ta. Det jeg syns er spesielt ille er; når et overgrepsoffer blir utsatt for seksuelle overgrep men tier om det, så bærer offeret all skam og skyld alene. Når man så senere i livet kanskje kommer dithen at man ønsker å stå fram, så er også dette forbundet med enda mer skam og skyld. Da skal man nemlig ta hensyn til alt og alle som kan bli støtt av en anmeldelse, hvem man drar med seg i fallet, om man splitter familien osv. Det er bare så urettferdig! Dette ansvaret er helt og holdent overgriperens! Og det at resten av familien din velger å dysse slike ting under teppet, vitner om at det er flere voksenpersoner som har sviktet her. Jeg mener i utgangspunktet at alle slike ting bør anmeldes. Det er straffbart, rett og slett! Dessverre er det jo en enorm påkjenning for den som har opplevd det vonde og må igjennom det en gang til. Jeg har stor respekt for det valget hver og en tar her. Hvis flere og flere anmelder vil vi jo få mer tallmateriale på temaet, og det igjen kan jo gi økt fokus på incest, og kanskke mer utdanning og ressurser til forebygging av det. Jo flere som snakker, jo flere vil snakke! Jeg er overbevist om at åpenhet er nøkkelen her. Nå er jeg jo så heldig at jeg ikke har opplevd dette selv, så jeg skal absolutt ikke uttale meg om hva det vil innebære å være åpen om noe slikt. Det jeg kan si er at det har fungert utrolig bra for mannen min! Nå går han jevnlig til samtaler hos støttesenter mot incest og det har vært uvurderlig. Kanskje kan du også ha nytte av å snakke med noen der? For å rydde litt i hodet og få noen tips og råd? Jeg ønsker deg lykke til! Håper at du uansett velger å gjøre det som passer best for DEG å gjøre, og ikke det som er best for alle andre. Mange varme tanker fra meg :-) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå