Gå til innhold

Oppgradering av Mac (Yosemite)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mac book pro fra 2011. Har fortsatt Snow leopard 10.6.8

Nå har jeg kjøpt meg ny Iphone og ønsker å bruke iCloud (som ikke er på Snow leoparden).

Hva skjer når jeg oppgraderer (har aldri gjort det før...) Blir bildene mine borte? Hva med bokmerker ol.?

Ser at flere mener Mavericks var bedre enn Yosemite, men den er jo ikke å få tak i på app store lenger.....

Noen som kan hjelpe?

Anonymous poster hash: c857a...a54
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe. Bilder og bokmerker blir ikke borte, men jeg har ikke lest bare pene ting om Yosemite, for å si det slik, så hvis du kan klare deg uten iCloud så ville jeg faktisk ventet og håpet på at neste oppdatering blir bedre.

Skrevet

Verken bilder eller bokmerker skal forsvinne fra maskinen ved oppgradering. Man har en del valgmuligheter i forhold til bruken av iCloud. Selv har jeg valgt å ta i bruk iCloud Drive, men det eneste jeg velger å synkronisere med min iPhone og iPad via iCloud er notater og påminnelser. Dette kan man velge i Systemvalg -> iCloud. Alt annet tar jeg manuelt via iTunes. Bilder, kontakter og kalendere laster jeg ikke opp i noen nettsky.

Det jeg er mest skeptisk til å aktivere i iCloud er Finn Mac. Hvis noen skulle komme seg inn på din iCloud-konto på nettet vil de i så fall kunne slette alt du har på din Mac. I stedet har jeg installert Undercover fra Orbicule.

Eneste aberet ved overgangen fra Mavericks til Yosemite var for min del at jeg ikke er overbegeistret for alle endringene i brukergrensesnittet. Ellers er ikke endringene så betydelige. Den mest positive nye funksjonaliteten synes jeg er at man nå kan ta imot telefonsamtaler og meldinger på Mac via iPhone.

Synes ikke du skal være så redd for å oppgradere, men du bør naturligvis sikkerhetskopiere jevnlig og ved alle større endringer på maskinen. Selv kjører jeg Time Machine-backup på min MacBook og iMac, samt at jeg jevnlig kloner min MacBook til to eksterne harddisker med Carbon Copy Cloner og SuperDuper!. Vil anbefale deg å sikkerhetskopiere før oppgradering. Hvis du vil være på den sikre siden med bokmerkene kan du eksportere bokmerkene dine til en fil på skrivebordet ditt og eventuelt importere dem tilbake om det usannsynlige skulle skje at de forsvinner ifm oppgraderingen. Du kan også eksportere dine kalendere, kontakter og eposter for sikkerhets skyld.

Skrevet

Jeg har en eldre Mac (stasjonær) og oppgraderte uten å gjøre research. Yosemite gjorde maskinen ufattelig treg, men dette kan ha med flytting av filer å gjøre. Det er fortsatt tregere enn før desverre og jeg ville droppet å oppdatere om jeg hadde visst det jeg vet.

Liker derimot utseendet godt. Bokmerker og annet forblir som de er.

Anonymous poster hash: 5c714...29a
Skrevet

Jeg har en eldre Mac (stasjonær) og oppgraderte uten å gjøre research. Yosemite gjorde maskinen ufattelig treg, men dette kan ha med flytting av filer å gjøre. Det er fortsatt tregere enn før desverre og jeg ville droppet å oppdatere om jeg hadde visst det jeg vet.

Liker derimot utseendet godt. Bokmerker og annet forblir som de er.

Anonymous poster hash: 5c714...29a

Har lest om andre som har opplevd samme fenomen. Dermed "tør" jeg ikke oppgradere for min Mac begynner også å dra på årene.

Skrevet

Jeg oppgraderte min Mac og har ikke opplevd noen problemer overhodet. Faktisk synes jeg den er hakket raskere enn før.

Skrevet

Overfør bilder og dokumenter til en ekstern harddisk før oppgradering. Selv er jeg, etter en del misnøye, funnet ut at Yosmite er ok . Men så er jeg en iherdig Google bruker (Google disk, kalender,notes osv), så hva som følger med Macén har jeg ikke vektlagt så mye. Poenget er at maskinen er rask. lite risiko for virus og lett å ta med. Og viktig å huske på - oppdateringer sørger ofte for å lukke sikkerhetshull, og det å ikke oppdatere kan alene være med på å utsette maskinen for virusangrep. Neste gang kjøper jeg en Chromebook.

Anonymous poster hash: f6b9d...a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...