Thomasine Skrevet 5. august 2004 #1 Skrevet 5. august 2004 Har laget egen ripsgele - og den var faktisk god!! :) Kokte opp ripsen med litt vann, etterpå silte jeg den og kokte opp rips-saften med sukker igjen. Det ble ikke satt til noe Certo eller andre tilsetninger. Spørsmålet mitt er da: Hvor lenge kan det bli stående, og hvor står det best?! I en kjølig matbod eller i kjøleskapets- svaldel?!
Thomasine Skrevet 6. august 2004 Forfatter #2 Skrevet 6. august 2004 Ingen som vet hvor lenge dette holder seg i kjøleskap eller matbod??!! :o :klø: Hvor kan jeg evt. finne ut av det da?!
Tusenfryd Skrevet 6. august 2004 #3 Skrevet 6. august 2004 Da vi lagde syltetøy og saft, så holdt jo det hele vinteren og vel så det i boden. Boden vår var kjølig om vinteren og varm om sommeren. Men det holdt seg i årevis det, om det er lufttett. Om du har det i en bolle uten lokk, er det selvsagt ikke lufttett, men det bør holde seg lenge.
Lula Skrevet 6. august 2004 #4 Skrevet 6. august 2004 Det kan holde seg lenge som Tusenfryd skriver, men det kan også mugne/gjære ganske fort. Det avhenger av oppbevaring, hvor godt du kokte bærene og hvor nøye du har vert med å sterilisere glassene.
Thomasine Skrevet 6. august 2004 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2004 Sterilisere glassene?! :o Jeg kokte bærene hardt - silte og lagde gele. Så ble det helt på varme glass med skrukork! Holder det?! :klø: De kommer til å stå i svaldelen i kjøleskapet.
tilli Skrevet 6. august 2004 #6 Skrevet 6. august 2004 Tror det holder hvis du har hatt glassene i oppvaskmaskinen. Har du helt rene glass og hermetiserer dem, holder de i noen år i en kald kjeller. Jeg fant noe plommesyltetøy på norgesglass i kjelleren til farmor, som var 3-4 år gammelt. Det gikk helt fint å spise Moren min pleier alltid å snu glassen med lokke ned når de står til kjøling. Samme gjorde farmor.
Thomasine Skrevet 6. august 2004 Forfatter #7 Skrevet 6. august 2004 Takk for svar og hjelp, men jeg må bare spøre: Hvordan hermetiserer jeg eller steriliserer jeg glassene?! :klø: Holder det å koke glassene og fylle dem mens de er varme?! :oops:
Gjest gjesta Skrevet 6. august 2004 #8 Skrevet 6. august 2004 Kok glassene i ti minutter og fyll de så langt opp som du klarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå