AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #1 Skrevet 23. januar 2015 Tips? Anonymous poster hash: a6da7...dc8
Gjest crazycatlady Skrevet 23. januar 2015 #2 Skrevet 23. januar 2015 Hmmmm. Har du en god teflonpanne kan du jo steke nesten hva som helst uten olje egentlig. Hva med fullkornpasta, kjøttdeig og tomatsaus? Eller ovnsbakt laks med ovnsbakte poteter og grønnsaker? Lapskaus, suppe, taco, en god salat. Masse du ikke trenger smør eller olje i.
Zzyzx Skrevet 23. januar 2015 #3 Skrevet 23. januar 2015 Jeg lagde thaiinspirert torskegryte i går der jeg bare lot alt trekke i lett kokosmelk. Løk, paprika, sukkererter, grønn curry paste (det er vel olje i denne, så den kan nok erstattes med tørre krydder som røres ut i litt kokosmelk først) og torsk. Kok opp med grønnsakene i, legg i torsken etter oppkok og la trekke til den er ferdig. Det er vel det magreste jeg har laget på flere år. Godt var det også.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #4 Skrevet 23. januar 2015 Kokosmelk har et høyt fettinnhold (og det meste av det er også mettet fett, etter det jeg vet). http://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/ingredient-focus-coconut-milk The link between excessive consumption of dietary saturated fats and coronary heart disease (CHD) is well established. Because of coconut milk's high content of saturated fatty acids, it is still seen as a food that should be consumed in moderation. Anonymous poster hash: 77fcf...c69
Zzyzx Skrevet 23. januar 2015 #5 Skrevet 23. januar 2015 Lett kokosmelk. Vesentlig redusert fettinhold. 5-7% mot vanlig ca 21%. Mettet versus umettet fett tar jeg ikke stilling til i det hele tatt. I moderasjon tipper jeg det meste er helt greit og kalorimessig er fett fett. Jeg fikk i meg høyst 10 gram fett fra fra kokosmelken i den gryta. Langt innenfor anbefalingene. Så - mager fisk, et lass med grønnsaker, lett kokosmelk og litt ris? En ting er å påpeke eventuelle helsekonsekvenser av fettinntak, men det finnes altså grenser for hva man skal reagere på. 1
Gjest Ennasus Skrevet 23. januar 2015 #6 Skrevet 23. januar 2015 Av kjøtt: -Kokt og dampet fisk -Kokt kjøttdeig er ok syntes hvertfall jeg -Kokte kyllingbiter -Kokt indrefilet av svin i biter -Generelt små biter av kjøtt Ville styrt unna å koke hele fileter av både kylling, svin og annet rødt kjøtt. Det blir ikke særlig godt, syntes hvertfall jeg! Men i biter funker det toppers:) Tilbehør og andre ting: -Kokte og dampede grønnsaker -Potet. Kokt, trekt, bakt. -Grønnsaker i folie. (Bare skvett i litt vann istedetfor olje) -Grønnsaker i ildfast form. Gjerne med hakka tomat så det ikke brenner seg fast. -Eggerøre kan du fint lage i mikroen! Samme gjelder speilegg, men vær forsiktig, det sprekker fort.. og det blir søl! -Kokt egg -Supper! -Lapskaus -Bacalao -Rataoiulle -Wok -Pasta -Ris -Salat -Hvis du baker noe, så stek det på bakepapir og ikke med olje. Også er det vel bare å mixe disse sammen og finne en middag Ellers kan du jo bare prøve deg frem, og droppe olje/smør i div. oppskrifter! Det funker fint det også
Gjest rådyr Skrevet 24. januar 2015 #7 Skrevet 24. januar 2015 Gryteretter med fisk, kylling eller lam Ovnsretter med fisk Bakt fisk og grønnsaker i folie
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #8 Skrevet 24. januar 2015 Av kjøtt: -Kokt og dampet fisk -Kokt kjøttdeig er ok syntes hvertfall jeg -Kokte kyllingbiter -Kokt indrefilet av svin i biter -Generelt små biter av kjøtt Ville styrt unna å koke hele fileter av både kylling, svin og annet rødt kjøtt. Det blir ikke særlig godt, syntes hvertfall jeg! Men i biter funker det toppers:) Tilbehør og andre ting: -Kokte og dampede grønnsaker -Potet. Kokt, trekt, bakt. -Grønnsaker i folie. (Bare skvett i litt vann istedetfor olje) -Grønnsaker i ildfast form. Gjerne med hakka tomat så det ikke brenner seg fast. -Eggerøre kan du fint lage i mikroen! Samme gjelder speilegg, men vær forsiktig, det sprekker fort.. og det blir søl! -Kokt egg -Supper! -Lapskaus -Bacalao -Rataoiulle -Wok -Pasta -Ris -Salat -Hvis du baker noe, så stek det på bakepapir og ikke med olje. Også er det vel bare å mixe disse sammen og finne en middag Ellers kan du jo bare prøve deg frem, og droppe olje/smør i div. oppskrifter! Det funker fint det også De uthevede rettene kan ikke lages uten olje. Særlig ikke bacalao. Min bacalao-oppskrift inneholder feks 2 dl olivenolje. Anonymous poster hash: 77fcf...c69
Gjest Ennasus Skrevet 24. januar 2015 #9 Skrevet 24. januar 2015 De uthevede rettene kan ikke lages uten olje. Særlig ikke bacalao. Min bacalao-oppskrift inneholder feks 2 dl olivenolje.Anonymous poster hash: 77fcf...c69 Selvom du bruker olje betyr det ikke at alle andre må bruke det. Jeg bruker det ikke og jeg syntes det blir godt
Gjest Brillefin Skrevet 24. januar 2015 #10 Skrevet 24. januar 2015 Hvis du ønsker å tilberede kjøtt/fisk osv uten olje/smør kan det meste legges inn i ovnen og "stekes" der Ellers så trenger vi fett i kosten, så anbefaler å ha en fettkilde attåt Ellers har jeg PAM-spray, 1 kcal pr sprut/spray
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå