Gå til innhold

Er jeg borteboer eller ikke? Lånekassen, tatt ut i kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det finnes tråder som sier litt om saken generelt, men dette er altså et spesielt tema.

Saken er som følger: Jeg er student i en by, og det er tre timers reisetid "hjem" der mamma bor. Det er undervisning mandag-torsdag men ingenting fredag, så torsdag reiser jeg "hjem" og er der til søndag kveld.

Leiligheten jeg bor i ved studiestedet deler jeg med pappa. Han er folkeregistrert et helt annet sted i landet der han er fra (foreldrene mine er skilt), leiligheten har han fordi han har en jobb som gjør at han må være i byen hvor jeg studerer i perioder.

Offisielt bor jeg i leiligheten, mamma "hjemme" og pappa et helt annet sted. Er jeg borteboer? Oppgir selvsagt at jeg er det, men kan jeg bli tatt i denne kontrollen, om det har vært i god tro osv? Har det noe å si hvem sitt navn som står på leiekontrakten? Det er da ikke uvanlig at foreldre betaler husleie for barna sine, uten at det trenger å bety noe?

Anonymous poster hash: 1c50f...65b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er borteboer!

Anonymous poster hash: 84cc6...934
  • Liker 3
Skrevet

Du er ikke bortboer. Om du har vært i god tro spiller ingen rolle. Dette er ting du plikter å sette seg inn i, ikke bare anta.

Anonymous poster hash: 602e1...929
  • Liker 10
Skrevet

Jeg er litt usikker, siden du bor i en leilighet faren din eier (?) og selv bor i fra tid til annen, og at du ikke betaler husleie. Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg kontaktet Lånekassen og spurt!

Skrevet

Du er ikke bortboer. Om du har vært i god tro spiller ingen rolle. Dette er ting du plikter å sette seg inn i, ikke bare anta.

Anonymous poster hash: 602e1...929

Her ser det ut som om det er du som antar:

http://www.ung.no/oss/stipend/62955.html

Skrevet

oi, det var et grensetilfelle, det.

Jeg tenker som så at det er momenter som taler både for og imot at du er borteboer. Dersom det er slik at det er din fars navn som står på kontrakten (jeg tolker det slik), så vil jeg si at du har en dårlig sak. Om husleien dessuten er såpass høy at det virker helt urealistisk for deg som student å kunne betjene den alene, så bidrar det til å underbygge det ytterligere. Det er jo rett som du sier at det ikke er noe uvanlig i seg selv at foreldrene betaler husleien for barna sine, men når faren din bruker leiliheten i tillegg til å betale husleien, så mener jeg vi er over på noe annet enn at han bare betaler husleien din. Dessuten er formålet med den økte studiestøtten for borteboere ment å dekke inn husleie. Betaler du noe husleie i det hele tatt?

Jeg mener din far har to leiligheter og du bor i den ene. Du kan sammenligne det litt med at du bor på hytta. Her har du nok dummet deg ut.

Anonymous poster hash: f0c9b...5cf
  • Liker 5
Skrevet

Om du faktisk ikke har betalt noe leie, så vil jeg si at du ikke er borteboer, ettersom de 40% man får tilbake er ment for å dekke husleie. Om du derimot hadde hatt en avtale med faren din at han hadde lånet stående på sitt navn, men at du betalte rentene (minus 28% som han får tilbake på skatten for å betale renter), og du hadde bevis på kontoutskrifter om at du førte over dette beløpet til ham månedlig, hadde det vært noe annet.

• Liker 4
Skrevet

I gamle dager, så viste folk til folkeregisterloven, hvor det stod noe om atnman skulle være folkeregisterregistret der man regelmessig tok sin døgnhvile flest døgn for uken.

Om denne bestemmelsen er slik, fortsatt, vet jeg ikke.

Dette er ikke enkelt, veldig takknemlig for at jeg ikke er den som skal vurdere og saksbehandle hvem som bor hvor.

Anonymous poster hash: 353c5...9f3

Skrevet

oi, det var et grensetilfelle, det.

Jeg tenker som så at det er momenter som taler både for og imot at du er borteboer. Dersom det er slik at det er din fars navn som står på kontrakten (jeg tolker det slik), så vil jeg si at du har en dårlig sak. Om husleien dessuten er såpass høy at det virker helt urealistisk for deg som student å kunne betjene den alene, så bidrar det til å underbygge det ytterligere. Det er jo rett som du sier at det ikke er noe uvanlig i seg selv at foreldrene betaler husleien for barna sine, men når faren din bruker leiliheten i tillegg til å betale husleien, så mener jeg vi er over på noe annet enn at han bare betaler husleien din. Dessuten er formålet med den økte studiestøtten for borteboere ment å dekke inn husleie. Betaler du noe husleie i det hele tatt?

Jeg mener din far har to leiligheter og du bor i den ene. Du kan sammenligne det litt med at du bor på hytta. Her har du nok dummet deg ut.

Anonymous poster hash: f0c9b...5cf

Borteboere får ikke mer utbetalt, de får omgjort støtte fra lån til stipend:

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/

Borteboer betyr at man ikke bor sammen med foreldrene. Jeg lenket til ung.no i det forrige innlegget, og der er siste del av svaret:

Så lenge faren din ikke bor i huset (og dermed har boligadresse et annet sted), regnes du derfor som en borteboer.

Så vidt jeg kan se, oppfyller TS vilkårene for å være borteboer. Faren har jo adresse et annet sted i landet.

Skrevet

I gamle dager, så viste folk til folkeregisterloven, hvor det stod noe om atnman skulle være folkeregisterregistret der man regelmessig tok sin døgnhvile flest døgn for uken.

Dette er ikke enkelt, veldig takknemlig for at jeg ikke er den som skal vurdere og saksbehandle hvem som bor hvor.

For 25 år siden da jeg studerte var regelen slik at hybel ikke var regnet som permanent bosted.

Bostedsadresse og folkeregistrert adresse var derfor ulik for oss borteboere.

Jeg tror ikke det har endret seg.

Anonymous poster hash: 47a0d...3a7

• Liker 2
Skrevet

Vet at det finnes tråder som sier litt om saken generelt, men dette er altså et spesielt tema.

Saken er som følger: Jeg er student i en by, og det er tre timers reisetid "hjem" der mamma bor. Det er undervisning mandag-torsdag men ingenting fredag, så torsdag reiser jeg "hjem" og er der til søndag kveld.

Leiligheten jeg bor i ved studiestedet deler jeg med pappa. Han er folkeregistrert et helt annet sted i landet der han er fra (foreldrene mine er skilt), leiligheten har han fordi han har en jobb som gjør at han må være i byen hvor jeg studerer i perioder.

Offisielt bor jeg i leiligheten, mamma "hjemme" og pappa et helt annet sted. Er jeg borteboer? Oppgir selvsagt at jeg er det, men kan jeg bli tatt i denne kontrollen, om det har vært i god tro osv? Har det noe å si hvem sitt navn som står på leiekontrakten? Det er da ikke uvanlig at foreldre betaler husleie for barna sine, uten at det trenger å bety noe?

Anonymous poster hash: 1c50f...65b

Hva mener du med at du "offisielt" bor i leiligheten? Har du registrert adresse der?

Og betaler du noe i husleie?

Anonymous poster hash: 6f1cc...136

Skrevet

Er ikke beviset på at man er borteboer en leiekontrakt med sitt eget navn i? Har du det ts?

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil si du er borteboer, for du bor jo alene i en leilighet. Ikke bry deg om mange av de flåsete svarene her, det er mange som blir sjalu ...

Man kan da fint bo gratis hos en tante eller bror når man studerer, så lenge man ikke bor hjemme hos foreldrene,

så da kan man fint bo gratis i leiligheten til faren sin som faren kun er på besøk til i perioder, så lenge faren bor i en annen leilighet der han egentlig holder til. Om du drar hjem til moren din hver helg har ikke lånekassen noe med, så lenge du bor for deg selv når du studerer.

Og du kan dra hjem til moren din akkurat når du vil når du studerer også dra til studiestedet hver morgen, og samtidig ha adresse i faren din sin leilighet.

Poenget er at du har et sted å bo på studiestedet, det er det som er viktig for lånekassen.

Og, man kan faktisk bo hjemme hos foreldrene og være borteboer, men da er man kun borteboer om man har egen inngang, eget rom og egen kjøkkenkrok(hybel-aktig). Går visst bra å bruke foreldrenes bad, tror jeg.

Skrevet

For 25 år siden da jeg studerte var regelen slik at hybel ikke var regnet som permanent bosted.Bostedsadresse og folkeregistrert adresse var derfor ulik for oss borteboere. Jeg tror ikke det har endret seg. Anonymous poster hash: 47a0d...3a7

Godag mann økseskaft!

• Liker 1
Skrevet

Og, man kan faktisk bo hjemme hos foreldrene og være borteboer, men da er man kun borteboer om man har egen inngang, eget rom og egen kjøkkenkrok(hybel-aktig). Går visst bra å bruke foreldrenes bad, tror jeg.

Dette stemmer ikke!

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/hvem-kan-fa-omgjoringslan-gjort-om-til-stipend/

Bor du i sammen med foreldrene dine har du ikke rett til stipend. Du får da ikke et omgjøringslån, men det samme beløpet utbetalt som ordinært lån som ikke blir gjort om til stipend.

Du kan heller ikke få omgjøringslån hvis du bor i egen boenhet i dine foreldrers hus eller betaler husleie hjemme. Er huset til foreldrene dine delt inn i fem eller flere og klart avskilte boenheter, og du bor i egen boenhet, kan du få omgjøringslån.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si du er borteboer, for du bor jo alene i en leilighet. Ikke bry deg om mange av de flåsete svarene her, det er mange som blir sjalu ...

Man kan da fint bo gratis hos en tante eller bror når man studerer, så lenge man ikke bor hjemme hos foreldrene,

så da kan man fint bo gratis i leiligheten til faren sin som faren kun er på besøk til i perioder, så lenge faren bor i en annen leilighet der han egentlig holder til. Om du drar hjem til moren din hver helg har ikke lånekassen noe med, så lenge du bor for deg selv når du studerer.

Og du kan dra hjem til moren din akkurat når du vil når du studerer også dra til studiestedet hver morgen, og samtidig ha adresse i faren din sin leilighet.

Poenget er at du har et sted å bo på studiestedet, det er det som er viktig for lånekassen.

Men da bor man ikke langt nok borte fra foreldrene eller har lang nok reisetid for å få stipend.

Jeg bor i kjellerleilighet hos besteforeldre, betaler en symbolsk sum. Stipendet brukes også bl.a. på drivstoff og andre utgifter som kommer med det å ha bil. Jeg har bil for å kunne dra til mine foreldre som bor en time unna.

Skrevet

Godag mann økseskaft!

Hva da?

Du skrev:

Jeg skrev at regelen ikke var slik for 25 år siden, i "gamle dager".

Så hva er galt?

Skrevet

Men da bor man ikke langt nok borte fra foreldrene eller har lang nok reisetid for å få stipend.

Jeg bor i kjellerleilighet hos besteforeldre, betaler en symbolsk sum. Stipendet brukes også bl.a. på drivstoff og andre utgifter som kommer med det å ha bil. Jeg har bil for å kunne dra til mine foreldre som bor en time unna.

Man kan bo i samme by som foreldrene, og man kan leie av foreldrene, så lenge man har eget sted for seg selv i huset - noe ale hybel.

Det er visst viktig at det er egen inngang med kjøkkenkrok, når det gjelder bad husker jeg ikke ...

Dette gjelder ikke elever på vgs, men studenter som studerer (som ikke går på vgs).

Det er kun de som går på vgs som ikke kan bo i samme by som foreldrene, og ikke kan på på hybel/leilighet i foreldrenes hus/gårdplass. Om de gjør det får de kun lån(ingen stipend), eller så får de ikke lån i det hele tatt.

Det var noe sånt...

Skrevet (endret)

Hæ? Hva menes med 5 eller flere boenheter? Menes det med at huset til foreldrene må bestå av 5 eller flere hybler/leiligheter?

Da kan man iallfall bo i samme by som foreldrene når man studerer, men det kan ikke vgs-elever. Dette gjelder om man vil ha lånet omgjort til stipend.

Måtte bare legge til at man får fullt lån om man bor hjemme hos foreldrene, men man får ikke omgjort deler av lånet til stipend.

Endret av Bølle
Skrevet

Hvor du er i helgene er ikke av betydning.

Slik jeg tolker det bor ikke faren din i leiligheten, men overnatter der ved behov. Jeg vil si du er borteboer. Men det er ikke jeg som bestemmer.

Jeg ville lagt ved kontrakten og et brev som forklarer at din far dekker husleia, men at det er du som bor der. Så får du se hva de avgjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...