Marcia Skrevet 23. januar 2015 #1 Skrevet 23. januar 2015 Jeg har trodd at når folk snakker om klær av god kvalitet, så mener de klær som tåler å brukes gang på gang uten å miste fasongen, og som kan vaskes på "vanlig" måte gjentatte ganger uten å miste farge. I hvert fall er det det JEG tenker på som god kvalitet. Men i noen tråder her nå ser jeg folk snakke om stoffer som silke, lin, kasjmir, merinoull osv når det er snakk om god kvalitet. Dette er stoffer jeg ser på som veldig skjøre. De skal vel helst ikke vaskes, bare renses, de blir lett strukket ut av fasong, osv. De holder nok lenge hvis man er forsiktig nok med dem, men det ville vel en billig-greie fra H&M gjøre også om man var like forsiktig med den? Er det jeg som er helt i utakt med gjengs oppfatning her?
mereo Skrevet 23. januar 2015 #2 Skrevet 23. januar 2015 For meg så er god kvalitet ikke bare stoffet, men søm osv. Silke er blant det mere solide du kan få tak i, tross alt var fallskjermer under krigen laget av silke (for så å bli brudekjoler og dåpskjoler). Men det handler mye om hvordan man behandler klærne generelt.
Marcia Skrevet 23. januar 2015 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2015 For meg så er god kvalitet ikke bare stoffet, men søm osv. Silke er blant det mere solide du kan få tak i, tross alt var fallskjermer under krigen laget av silke (for så å bli brudekjoler og dåpskjoler). Men det handler mye om hvordan man behandler klærne generelt. Det er sikkert riktig at silke er solid, men det er vel ikke et stoff du bare putter i vaskemaskinen igjen og igjen? Og hvordan man behandler plaggene handler vel også om hva slags liv man lever? Mine plagg skal tåle å hente barn i barnehage og skole, gjerne mens de er ute med skitne dresser på, kanskje må jeg sitte litt sammen med dem i sandkassa og se på sandslottet de har laget, kanskje regner det, osv osv. Og selv om jeg bare skal gå fra bilen og til kontoret må klærne tåle at hele området er under ombygning og det er sølete overalt. Kort sagt, jeg blir skitten, og klærne må vaskes. Jeg har ikke tid til å håndvaske alt av bukser og overdeler superforsiktig til en hver tid, og ikke råd til å sende alt til rens. Enkelte plagg kan man selvsagt ta bedre vare på, men jeg ser liksom ikke for meg at folk flest er så superforsiktige med hverdagsklærne sine hele tiden?
mereo Skrevet 23. januar 2015 #4 Skrevet 23. januar 2015 Det finnes sånn fin-super-min-har-en-sommerfugl-symbol-vask på vaskemaskinen. Duger det, kjørt gensere av angora og alpaca og de andre fancy artene gjennom vaskemaskinen med det. Kanskje greit å kjøre rens på maskinen en gang i mellom, vaske ting alene og kaldt vann Jeg blir selvfølgelig like gretten om en genser til 1600 eller en til 250 blir ødelagt ved første bruk (ikke nødvendigvis min feil). Men jeg tror man generelt over analyserer hva som er god kvalitet av klær litt for mye. Men det er nå min mening.
Morpheus Skrevet 23. januar 2015 #5 Skrevet 23. januar 2015 Klær som er laget for militært/taktisk bruk. Eller arbeidsklær, opplever jeg at har best kvalitet.
mereo Skrevet 23. januar 2015 #6 Skrevet 23. januar 2015 Klær som er laget for militært/taktisk bruk. Eller arbeidsklær, opplever jeg at har best kvalitet. Ikke Gortex jakkene - der ryker glidelåsen ganske fort.
Jolene Skrevet 23. januar 2015 #7 Skrevet 23. januar 2015 Klær i god kvalitet for meg er dette: God søm, gjerne håndsydd og ikke masseprodusert Ull, merinoull, Kashmir Silke Lin Selvfølgelig er ikke alle plaggene mine like gode, meg jeg prøver å handle mer og mer bevisst. Nettopp for å ha klær i kvalitet og ikke kvantitet. De fineste ullgenserne mine i myk lammeull er fra tidlig 80-tall. Derimot er hvordan plaggene vaskes veldig viktig. Nedenfor følger en liste med ting jeg gjør for å bevare enkelte plagg så lenge som mulig: Noe må håndvaskes, med feks. nylonvask Noe må på ullprogram (silke feks bør vaskes på ullprogram i vaskepose) Noe må på ullprogram i vaskepose Noe må ikke sentrifugeres for hardt Noe må vaskes på lav temperatur Vaskepose på klær med detaljer er aldri dumt Noe må renses Noe krever stryking på korrekt temperatur Klær må generelt vrenges før de vaskes for å bevare farge Alt av knapper, glidelåser og hekter må lukkes før det vaskes BH'r må i egen vaskepose beregnet for dem Klær bør vaskes sammen basert på farger og stoff Noen klær i ull henger jeg på badet mens jeg dusjer for å få ullfibrene fine igjen Noen klar kan "snøvaskes" i stedet for å rense dem Bukser vaskes kun sammen med andre bukser for å ikke ødelegge andre plagg Noen klær må flekkfjernes før de vaskes Skal sies at vi har to vaskemaskiner: En for vanlig hverdagstøy En for arbeidstøy 2
Gjest Lille-pus Skrevet 23. januar 2015 #8 Skrevet 23. januar 2015 Interessant spørmål egentlig La meg se.... Materialvalg - alle materialer/stoff kan lages i dårlig kvalitet, altså teknisk dårlig med korte fibre og slett vev/strikk, lær som er stivt. Snitt - gjennomtenkt design og perfekt snitt. Stoffet er skåret korrekt ihht. trådretning for å få frem spesielle effekter i plagget. Alle sømmer er pene og alle knapper er pent og skikkelig festet. I tillegg har plagget en varighet ved bruk. Vedlikehold av plagg er helt avhengig av plaggets material. 1
MissCoverdale Skrevet 23. januar 2015 #9 Skrevet 23. januar 2015 Jeg tenker fort på disse "skjøre" stoffene når det er snakk om kvalitet. Ja jeg har polyesterplagg som tåler utallige vask, men syns ikke polyester er kvalitet av den grunn. Så i mitt hode er det naturlig stoff, som er behagelig mot huden, som puster, og ikke gjør meg klam og svett, jeg anser som god kvalitet. Ikke klær som kan vaskes på full sentrifuge, tromles, for så og bare ristes tilbake til vanlig fasong. 1
Marcia Skrevet 23. januar 2015 Forfatter #10 Skrevet 23. januar 2015 Takk for interessante svar. Jeg er jo ikke uenig i noen av punktene til Lille-pus, og heller ikke i det MissCoverdale sier om komfort. Så da handler det vel mest om hvilke punkter man prioriterer mest; i min hverdag er det viktigst med noe som tåler slitasje og kan vaskes uten mye styr, mens for dere er ikke akkurat det punktet vektlagt like høyt som de andre. Jeg kjøper forsåvidt aldri polyester, da, det går mest i bomull.
MissCoverdale Skrevet 23. januar 2015 #11 Skrevet 23. januar 2015 Takk for interessante svar. Jeg er jo ikke uenig i noen av punktene til Lille-pus, og heller ikke i det MissCoverdale sier om komfort. Så da handler det vel mest om hvilke punkter man prioriterer mest; i min hverdag er det viktigst med noe som tåler slitasje og kan vaskes uten mye styr, mens for dere er ikke akkurat det punktet vektlagt like høyt som de andre. Jeg kjøper forsåvidt aldri polyester, da, det går mest i bomull. Det har nok også med livsfase å gjøre. Jeg er 27år, uten barn. Hvis jeg trenger klær som kan bli skitne eller til å bevege meg noe utenom det vanlige, tyr jeg til tur- og treningstøy. Til vanlig hverdags er pene silkebluser og slikt mer enn godt nok for mitt aktivitetsnivå
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #12 Skrevet 24. januar 2015 Jeg er enig med TS, klær av god kvalitet er for meg hovedsakelig klær som varer lenge og tåler normal bruk og vask. I tillegg anser jeg en del ullplagg som av god kvalitet selv om de naturligvis krever litt varsommere vask, fordi de holder meg varm. Anonymous poster hash: 274d4...137
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #13 Skrevet 24. januar 2015 Klær jeg ikke kan hive i vaskemaskina utgår her i huset. Skalaen "kvalitet" er ikke interessant, holdbarhet og funksjon derimot er viktig.Anonymous poster hash: f0c05...6a6 2
Gjest BonBon Skrevet 24. januar 2015 #14 Skrevet 24. januar 2015 Ikke Gortex jakkene - der ryker glidelåsen ganske fort. Nå er Gore-tex en membram og har null sammenheng med glidelåsen.
mereo Skrevet 24. januar 2015 #15 Skrevet 24. januar 2015 Nå er Gore-tex en membram og har null sammenheng med glidelåsen. Den er en del av plagget og glidelåser bør ha en gitt kvalitet de også.
Gjest BonBon Skrevet 24. januar 2015 #16 Skrevet 24. januar 2015 Den er en del av plagget og glidelåser bør ha en gitt kvalitet de også. Glidelåser har 2 år reklamasjon. Synes det er rimelig greit da de fleste feil er brukerfeil
peppermyntete Skrevet 25. januar 2015 #17 Skrevet 25. januar 2015 At de holder lenge. Jeg har klær fra butikker som H&M og lindex som jeg har brukt i mange år og som holder bra, og klær fra litt dyrere butikker som Zara som blir ødelagt etter et par mnd. Kvalitet har lite med materiale og pris å gjøre for min del. Silke og lin for eksempel synes jeg er ganske umulig å ha med å gjøre, dermed er det heller ikke noe jeg ser på som kvalitet.
MissLucy Skrevet 26. januar 2015 #18 Skrevet 26. januar 2015 jeg skal ikke gjenta alle de gode poengene som har kommet frem, men ville bare legge til ett: At plagget er egnet for sin bruk/årstid. Når jeg ser butikkene flomme over av deilige strikkegensere om høsten og vinteren f.eks, og så viser det seg når man leser på lappen at de er av bomull eller polyester, så er det for meg dårlig kvalitet. Jeg synes det er helt meningsløst å kjøpe en tjukk strikkelue i bomull for eksempel, og samme om det var en fin vintergenser med flettestrikk. Men at noe er ull, eller inneholder litt ull, er ikke nok i seg selv for meg. Det må være ull av god kvalitet. Jeg har kjøpt mange pene cardigans på benetton opp gjennom årene, men angrer alltid fordi de nupper sånn, mens ullplagg jeg har kjøpt hos la redoute for eksempel har holdt seg pene over flere år. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå