Gå til innhold

Holde tale for mamma

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hei!

Mamma blir 50 år i år.. Jeg hadde tenkt til å holde tale for henne. Det blir den første talen min.. Jeg har holdt presentasjoner o.l før , men aldri talt for noen.

Derfor håper jeg dere kan komme med gode inspill til hvordan jeg bør utforme talen min.

Jeg vil ikke ha en tale med masse typiske klisjeer..

En tale der jeg forteller hvor mye hun betyr for meg og hvordan hun har påvirket livet mitt og den jeg er f.eks.. og gjerne historier fra barndommen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må du hente direkte fra hjertet ditt. Kan nok være lurt å skrive stikkord og ha en viss rekkefølge på det du vil si, men selve talen ville jeg ikke ha lest opp direkte fra papir. Små stikkord som du kan snakke ut fra - tror ikke det vil være vanskelig når du først er kommet i gang. :-) . Lykke til i alle fall! Flottere gave kan ikke en mor få :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Talen bør inneholde både skjemt og alvor, og ikke være mer enn 5 minutter.

Det er utrolig hvor mye en får sagt på så kort tid hvis en bare er forberedt.

F.eks var kronprins Haakons tale til Mette Marit 5 min.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nervøs, så kan det lønne seg å prøve å lage en uspektakulær tale. Ikke uinteressant, men uten vitser og skjemt for eksempel. HVis spøking ikke faller en veldig lett for tungen så kan det slå feil ut i en tale hvor man er nervøs eller bruker huskelapp.

Jeg ville satt en absolutt tidsgrense på 3 minutter, ikke 5. Poenget med at Haakons tale var 5 minutter er et godt poeng i så måte: han talte i virkeligheten til hele landet.

Det viktigste er at du gir din mor noe. Du sier du for eksempel vil fortelle henne hvor mye hun har betydd gjennom oppveksten. Da foreslår jeg at du velger ut et eller to konkrete minner du har som er knyttet til dette, forteller om hendelsen og om hvorfor nettopp dette minnet symboliserer en eller flere egenskaper ved din mor som du satte særlig pris på i oppveksten (og/eller nå).

Hvis du knytter poengene dine til opplevelser/anekdoter blir det lettere å huske og lettere å planlegge fremgangen i talen, det blir mer personlig, det vil oppleves som ektefølt av tilhørerne og bli mer levende/morsomt for dem.

Og du skal jo for all del ikke være noen Clinton - det betyr sikkert langt mer at du vil gjøre dette enn akkurat hvilke ord du bruker!

(Hvis du bleiker kan du jo skrive en sang til allsangheftet isteden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...