Cec- Skrevet 23. januar 2015 #1 Skrevet 23. januar 2015 Hei hei! :-) Har dere gode tips for mental trening av hunden deres? Vi har en liten Cavalier på snart to og ett halvt år, og vi skal nå øke mengden av mental trening for å se om det hjelper på atferden hans. Han har så sinnsykt mye energi, uansett hvor lange og krevende turer vi går. Bruker mye tid på triks, og foreløpig kan han sitt, ligg, rull, high five og til dels gå sikksakk mellom bena. Han kan også bli, vent og værsegod. Så det vi bruker mest er øving på triks og "sporing" der jeg (eller samboer) gjemmer pittesmå snopebiter forskjellige steder i leiligheten mens den andre av oss er ute med hunden, så må han snuse seg fram til de når han kommer inn. Vi har dessverre ingen hage og bare en ganske trafikkert vei rett utforbi, så får ikke drevet på med noe særlig agility osv heller. Har en stor mark 10min gåavstand fra oss der vi pleier å gå opp og kaste ball for at han henter den osv. Men jeg trenger nå noen SUPRE tips for enda mer mental aktivering, triks, tips osv. Blir superglad om dere har noe å komme med :-) GOD HELG!! :-D
Smoothie Skrevet 23. januar 2015 #2 Skrevet 23. januar 2015 (endret) Har du hørt om Smeller? Det består av forskjellige øvelser der hunden må bruke nesen og finne lukter som har blitt gjemt. Finner endel info og videoer på smeller.no Man trenger ikke gjøre akkurat de øvelsene som er der heller. Vi begynte med å belønne at han la snuten oppå et glass (med små hull i lokket) som inneholdt en tepose. Etterhvert la vi til flere glass, og han fikk bare belønning når han la snuten på det riktige glasset. På den måten skjønte han at det var lukten han skulle markere på. Nå gjemmer jeg et par teposer inne i leiligheten, og så går han rundt og snuser til han finner dem. Når han finner en tepose stopper han opp og står og markerer på den med snuten. Etter 10-15 min med søk etter teposer er han bra sliten, og han syns det er kjempegøy å få bruke snuten sin. Edit: Ellers trener vi endel på å overse forstyrrelser. F.eks holde kontakt mens en annen forsøker å lokke på han, legge masse godbiter/en morsom leke på gulvet mellom oss og få han til å overse det og komme på kommando. Endret 23. januar 2015 av Smoothie 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #3 Skrevet 23. januar 2015 Kaste ball og pinner kan ofte være mere stressende for hunden enn å faktisk slite den ut. Den blir trigget. Så jeg ville trappet ned dette. Litt av og til er selvfølgelig ok, men ikke bruk det som en måte å slite den ut. Øk på med mental trening som du selv sier. God bit søk som dere gjør er en fin ting. Dere kan også legge godbiter i en flaske eller sokk så hunden må jobbe med å få de ut. (Sett at den ikke spiser slike gjenstander da, da kan man kjøpe egne leker til slik bruk) Tren også på kommandoer, det kan dere gjøre inne. Søk opp på you tube f.eks for å få masse forslag til ting dere kan lære hunden. Både nyttige og unyttige triks er moro å lære hunden sin. Anonymous poster hash: 7a4ab...55f 1
Cec- Skrevet 23. januar 2015 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2015 (endret) Har du hørt om Smeller? Det består av forskjellige øvelser der hunden må bruke nesen og finne lukter som har blitt gjemt. Finner endel info og videoer på smeller.no Man trenger ikke gjøre akkurat de øvelsene som er der heller. Vi begynte med å belønne at han la snuten oppå et glass (med små hull i lokket) som inneholdt en tepose. Etterhvert la vi til flere glass, og han fikk bare belønning når han la snuten på det riktige glasset. På den måten skjønte han at det var lukten han skulle markere på. Nå gjemmer jeg et par teposer inne i leiligheten, og så går han rundt og snuser til han finner dem. Når han finner en tepose stopper han opp og står og markerer på den med snuten. Etter 10-15 min med søk etter teposer er han bra sliten, og han syns det er kjempegøy å få bruke snuten sin. Edit: Ellers trener vi endel på å overse forstyrrelser. F.eks holde kontakt mens en annen forsøker å lokke på han, legge masse godbiter/en morsom leke på gulvet mellom oss og få han til å overse det og komme på kommando. Sjekket siden og videoene nå, det der så jo veldig greit ut! Men problemet med min hund er at han er så overivrig at med en gang han finner en snopebit eller gjenstand så graver han så sinnsykt på gjenstanden som er over godbiten og på gulvet for å få den ut. Hvordan lærte du hunden at han bare skulle legge snuten nedpå? Bare belønnet du med en gang han tok snuten på riktig glass? :-) At han slapp å legge seg ned og sånn? Forstår jeg det riktig med at dere bruker teposen til "gjenstand" og belønner med en snopebit eller lignende for hver gang? :-) Edit: så nå "grunntrening" videoen, hadde hoppet over den jeg! Endret 23. januar 2015 av Cec-
Cec- Skrevet 23. januar 2015 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2015 Kaste ball og pinner kan ofte være mere stressende for hunden enn å faktisk slite den ut. Den blir trigget. Så jeg ville trappet ned dette. Litt av og til er selvfølgelig ok, men ikke bruk det som en måte å slite den ut. Øk på med mental trening som du selv sier. God bit søk som dere gjør er en fin ting. Dere kan også legge godbiter i en flaske eller sokk så hunden må jobbe med å få de ut. (Sett at den ikke spiser slike gjenstander da, da kan man kjøpe egne leker til slik bruk) Tren også på kommandoer, det kan dere gjøre inne. Søk opp på you tube f.eks for å få masse forslag til ting dere kan lære hunden. Både nyttige og unyttige triks er moro å lære hunden sin.Anonymous poster hash: 7a4ab...55f Hmm, det skal jeg ta med meg! Vi bruker aldri pinne da, men ball er vell samme greien. Inne også, han kommer med lekemusen sin og vi må hive den, sånn sitter vi stort sett hele dagen Har prøvd å legge det i en flaske f.eks, han blir helt hysterisk og graver på gulvet rundt den og bjeffer som en gal fordi han ikke skjønner noe.. Har to "hjernetrimleker" men de blir liksom for lett etterhvert for han.. Takk for tips uansett :-D
Smoothie Skrevet 23. januar 2015 #6 Skrevet 23. januar 2015 (endret) Sjekket siden og videoene nå, det der så jo veldig greit ut! Men problemet med min hund er at han er så overivrig at med en gang han finner en snopebit eller gjenstand så graver han så sinnsykt på gjenstanden som er over godbiten og på gulvet for å få den ut. Hvordan lærte du hunden at han bare skulle legge snuten nedpå? Bare belønnet du med en gang han tok snuten på riktig glass? :-) At han slapp å legge seg ned og sånn? Forstår jeg det riktig med at dere bruker teposen til "gjenstand" og belønner med en snopebit eller lignende for hver gang? :-) Edit: så nå "grunntrening" videoen, hadde hoppet over den jeg! Var på et introkurs og fikk litt innføring i hvordan man skulle gå fram. I begynnelsen må du si "BRA!" med en gang hunden legger snuten på glasset, og helst belønne med hånden oppå det. Etterhvert søker hunden tilbake til glasset fordi den vet den får belønning av å gjøre det. Etter en stund kan man utvide tiden den står og markerer med snuten, men viktig å belønne med en gang i starten. En annen ting som er viktig er å si "BRA-!" og ikke "BRAAAA!", fordi du skal belønne akkurat i det snuten er på glasset, og ikke mens den fjerner den. Mulig det ligger filmer av dette der Edit: og bruk teposer eller noe annet som ikke skal spises, så skiller hunden lettere mellom godbitsøk og det å markere på det den finner. Litt frustrasjon fra min hund i begynnelsen, men plutselig så skjønte den det, og det var plutselig kjempegøy! Endret 23. januar 2015 av Smoothie
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #7 Skrevet 23. januar 2015 Svigers har trent sin retriever opp til å hjelpe til i huset; han henter tøfler, fjernkontroll, bærer matvareposer inn fra bilen, plukker opp ting de mister på gulvet osv. Gir kjempeglad hund som er skikkelig sliten på slutten av dagen! Han legger seg i ni-tida og da nekter han å være med på noe mer, da skal han sove Anonymous poster hash: 39f6c...dda 2
Gjest Rux Skrevet 26. januar 2015 #8 Skrevet 26. januar 2015 Jeg hadde en liten blandingsfrøken som også hadde ekstremt mye energi og derfor trengte mye mental trening. Jeg kunne feks legge godbiter på gulvet og legge en plastikkboks over. Så måtte hun klare å tippe boksen selv for å få fatt på godbiten. Først gikk hun bare og dyttet den bortover gulvet i lang tid, skjønte ingenting Men etter hvert gikk det opp et lys for henne og hun klarte å tippe den. Når de får det til kan man ta andre bokser som er vanskeligere. Jeg kjøpte også spiselige "såpe"bobler som ikke sprekker så lett, på ebay. Disse elsket hun! Jeg blåste en mengde bobler utover stua og hun spratt som en liten kanin rundt og skulle fange dem. De som kom så langt at de rakk å legge seg på golvet klasket hun etter med labbene. Ellers anbefaler jeg å kjøpe Kong, som du fryser forskjellig kjøtt inni. Hunden må jobbe med både munn og labber for å få kjøttet ut derfra.
Smoothie Skrevet 27. januar 2015 #9 Skrevet 27. januar 2015 Vil også anbefale hjernetrim-leker. Vi har en form for brettspill der han må løfte bort brikker og dra ut skuffer for å få tak i godbitene. Finnes mange forskjellige med ulik vanskelighetsgrad. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå