millie88 Skrevet 23. januar 2015 #1 Skrevet 23. januar 2015 Lurer på hva jeg skal gjøre med lillegutt om dagen. Han er 14 mnd gammel. Denne uka har han endret seg helt plutselig. Han er til vanlig en veldig glad og fornøyd gutt, som alltid ler og smiler. Han har hele tiden vært enkel og grei å ha med å gjøre. Han begynte i bhg forrige uke så jeg tenker kanskje at det har noe med det å gjøre. Han sover plutselig ikke om natten, bare gråter og skriker. Han spiser mye dårligere enn han pleier og vil ikke bli matet lenger. Han skal spise selv! Denne uken har han grått i flere timer hver dag i bhg og er helt utrøstelig. Forrige uke da han startet var han bare blid og fornøyd hele tiden. Lekte fint med de andre barna og koste seg helt tydelig. I dag måtte jeg tilslutt hente han etter tre timer fordi han bare hylte og gråt. Han gråt da jeg leverte han til morgen i dag og hadde ikke hatt noen pause før jeg hentet han tre timer senere. Kjenner jeg blir så fortvilet og redd for at han ikke har det noe bra. Vi kan ikke ha det sånn her i lengden. Noen som har noen tips? Er dette helt vanlig ved bhg start?
Favole Skrevet 23. januar 2015 #2 Skrevet 23. januar 2015 Jeg fikk beskjed av barnehagen når min ettåring begynte for noen uker siden at slike reaksjoner kunne komme. Dårligere søvn, dårligere matlyst, mer uro generelt. Det at han ikke vil spise selv kan like gjerne være naturlig utvikling som en reaksjon på at han ser at de andre barna spiser selv og skal gjøre det samme, akkurat det går seg nok til ganske greit. Snakk med lederen på gruppa hans og spør hvordan de kan gjøre dagen hans litt lettere, f.eks ved at en-to personer har mer ansvar for ham enn de andre inntil han er mer trygg. Hvor lenge er han der pr dag, er det et alternativ å gi kortere dager? Om mulig ville jeg bedt om å få ha tilvenning på nytt omtrent, slik at enten du eller pappaen er der litt på morgenen og drar når det løsner litt for ham, og henter igjen etter kort tid. Det er jo en enorm omveltning for små barn å gå fra å være hjemme med mor/far i kjente omgivelser, til å begynne i barnehage med en større gruppe fremmede barn, fremmede voksne, fremmede omgivelser, hvor mor/far plutselig ikke er tilstede for trøst og trygghet.
Gjest Magdalene Skrevet 23. januar 2015 #3 Skrevet 23. januar 2015 Noen barn takler bhgstart veldig dårlig. Det går ofte fint de første dagene, men så innser de at det skal være slik hver dag. Det er jo ikke så rart igrunn. De blir jo overlatt til noen de ikke kjenner.. At han vil spise selv er helt naturlig, det samme med nedsatt matlyst. Dere må nok ha god tålmodighet med tilvendingen, og prøve å tilstrebe kortest mulig dager.
millie88 Skrevet 23. januar 2015 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2015 Noen barn takler bhgstart veldig dårlig. Det går ofte fint de første dagene, men så innser de at det skal være slik hver dag. Det er jo ikke så rart igrunn. De blir jo overlatt til noen de ikke kjenner.. At han vil spise selv er helt naturlig, det samme med nedsatt matlyst. Dere må nok ha god tålmodighet med tilvendingen, og prøve å tilstrebe kortest mulig dager. Takk for svar! Det med spisingen er vel ikke så rart nei med tanke på alder. Er bare så frustrerende at han bare gråter hele tiden. Hjemme er han også utrolig sutrete og vil som sagt ikke lenger sove om natten. Han har til nå hatt et veldig godt sovehjertet og sovet natten igjennom siden han var 8 uker. Vi får vel bare prøve å holde ut og ha korte dager som du sier☺
Gjest Mythic Skrevet 23. januar 2015 #5 Skrevet 23. januar 2015 Dette handler nok om overgangen til barnehagestart. Bare tenk på hvor stor overgangen er fra å være hjemme med mamma hver dag i hele ditt første leveår, til plutselig å skulle forholde deg til masse nye mennesker, både små og store, alle rutinene i barnehagen, alle opplevelsene og inntrykkene, samtidig som han må finne ut av om mamma kommer tilbake eller ikke. Folk flest har voldsomme forventninger til hvor lett barn skal venne seg til å være i barnehage. Maks tre dager med tilvenning, og vips, så skal en 1-åring være klar for å være borte fra foreldrene i 7-8 timer hver dag - uten å reagere. Forhåpentligvis vil dette gå seg til ganske snart, men noen bruker lenger tid på tilvenning enn andre.
millie88 Skrevet 23. januar 2015 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2015 Jeg fikk beskjed av barnehagen når min ettåring begynte for noen uker siden at slike reaksjoner kunne komme. Dårligere søvn, dårligere matlyst, mer uro generelt. Det at han ikke vil spise selv kan like gjerne være naturlig utvikling som en reaksjon på at han ser at de andre barna spiser selv og skal gjøre det samme, akkurat det går seg nok til ganske greit. Snakk med lederen på gruppa hans og spør hvordan de kan gjøre dagen hans litt lettere, f.eks ved at en-to personer har mer ansvar for ham enn de andre inntil han er mer trygg. Hvor lenge er han der pr dag, er det et alternativ å gi kortere dager? Om mulig ville jeg bedt om å få ha tilvenning på nytt omtrent, slik at enten du eller pappaen er der litt på morgenen og drar når det løsner litt for ham, og henter igjen etter kort tid. Det er jo en enorm omveltning for små barn å gå fra å være hjemme med mor/far i kjente omgivelser, til å begynne i barnehage med en større gruppe fremmede barn, fremmede voksne, fremmede omgivelser, hvor mor/far plutselig ikke er tilstede for trøst og trygghet. Takk for svar! Skal snakke med bhg senere i dag. Dette er en liten familiebhg med kun 8 barn og to voksne + en pedagog noen dager i uka. Blir nok derfor litt vanskelig at en av de voksne kun tar seg av han hele tiden. Men skal høre med dem hvordan vi kan løse det. Jeg er sykemeldt for tiden så jeg kan hente han når som helst, så sånnsett er vi heldige der.
millie88 Skrevet 23. januar 2015 Forfatter #7 Skrevet 23. januar 2015 Dette handler nok om overgangen til barnehagestart. Bare tenk på hvor stor overgangen er fra å være hjemme med mamma hver dag i hele ditt første leveår, til plutselig å skulle forholde deg til masse nye mennesker, både små og store, alle rutinene i barnehagen, alle opplevelsene og inntrykkene, samtidig som han må finne ut av om mamma kommer tilbake eller ikke. Folk flest har voldsomme forventninger til hvor lett barn skal venne seg til å være i barnehage. Maks tre dager med tilvenning, og vips, så skal en 1-åring være klar for å være borte fra foreldrene i 7-8 timer hver dag - uten å reagere. Forhåpentligvis vil dette gå seg til ganske snart, men noen bruker lenger tid på tilvenning enn andre. Takk for svar! Absolutt ikke noe rart at de små syntes overgangen er stor. Tok det derfor veldig gradvis forrige uke hvor jeg var der alle dagene med unntak av noen timer her og der hvor han skulle prøve å være litt alene. Denne uka har han bare hatt korte dager (ca 4 timer).
Favole Skrevet 23. januar 2015 #8 Skrevet 23. januar 2015 Takk for svar! Skal snakke med bhg senere i dag. Dette er en liten familiebhg med kun 8 barn og to voksne + en pedagog noen dager i uka. Blir nok derfor litt vanskelig at en av de voksne kun tar seg av han hele tiden. Men skal høre med dem hvordan vi kan løse det. Jeg er sykemeldt for tiden så jeg kan hente han når som helst, så sånnsett er vi heldige der. Barnehagen har sikkert vært borti dette før og bør jo ha forslag til hvordan det kan løse seg på en god måte for dere alle. Dette går seg nok til etter hvert med en litt lengre tilvenningsperiode! Lykke til
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #9 Skrevet 23. januar 2015 Hvis du er sykmeldt og har mulighet til å være med han, så ville jeg gjort det. Jeg er all for at unger kan gråte og skrike og få trøst og likevel være trygge, men tre timers gråt i mange dager høres ikke bra ut. Om du kan være med dem i bhg til det roer seg er det et godt alternativ. Og når du først begynner å dra, gi det en halvtime før du henter, og sakte utvid. Alle barn er forskjellige, og deres lille trenger tydeligvis litt ekstra god hjelp med overgangen :-)Anonymous poster hash: bba63...f18
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #10 Skrevet 25. januar 2015 Kanskje det kan være en kombinasjon av barnehagestart, utviklingssprang og jeksler. Holder han på å få jekslene?Anonymous poster hash: 4b6e3...2c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå