Gjest Lea Skrevet 5. august 2004 #1 Skrevet 5. august 2004 Kameraet jeg har bestilt med tar både Compact Flash- og xD-kort. Og jeg aner ikke hva som er bra med det ene eller det andre. Noen som har peiling på hvilket jeg bør kjøpe?
Crazee Skrevet 5. august 2004 #2 Skrevet 5. august 2004 Fordelar med Compact Flash: [*]Billig (samanlikna med andre typar) [*]Større kapasitet [*]Kan du bruke type 2 kort, finst det og microdrive; ein harddisk. Bringer prisen ned for stor kapasitet. xD-kort tør eg ikkje seia noko om - hugsar ikkje kva som var fordelane der. Ikkje sikkert, i alle fall. Det er jo mindre fysisk, men kanskje det òg er raskare generelt enn Compact Flash generelt? Det finst jo raske CF-kort òg altså. Det kan spela ei rolle om du vil knipse bilete i rask rekkefølgje. Kjem eg over meir info så skal eg heller seia i frå her. (Om ingen kjem meg i forkjøpet )
Crazee Skrevet 5. august 2004 #3 Skrevet 5. august 2004 OK, har sett litt rundt - og det ser ut til at forskjellen ikkje er så overvettes. xD-kort skal bruka mindre straum, men kor mykje det i praksis har å seia? Eg veit ikkje. (Mesteparten går jo til skjerm og blitz uansett ) Det er eit (fleire?) Olympus-kamera som treng xD-kort produsert av Olympus for å bruke panrama-funksjonen, men... Om du vil lese meir, her er ei side eg fann: http://www.epinions.com/content_140206182020
Gjest Lea Skrevet 5. august 2004 #4 Skrevet 5. august 2004 Takk! Det er et Olympus-kamera og det er mulig å bruke en panorama-funksjon. Har jo ikke fått kameraet ennå, så jeg må nesten sjekke litt om jeg kommer til å bruke denne. Kanskje lurt å investere i et passe stort CF-kort først og siden kjøpe et panorama xD-kort. Liker å ha to middels store kort i stedet for et stort. Høres det smart ut?
Crazee Skrevet 5. august 2004 #5 Skrevet 5. august 2004 For meg høyrest det smart ut No veit eg ikkje korleis den panoramafunksjonen fungerer - du vil jo uansett ha muligheten til å gjera det arbeidet på PC etterpå, men om kameraet gjer heile arbeidet og set saman bileta til eit panoramabilete internt så er det jo enkelt Hmmm - oppdaga nett at det er muleg å gjere andre kort panorama-kompatible... Her og her.
Gjest Lea Skrevet 5. august 2004 #6 Skrevet 5. august 2004 :-) Hva du vet (eller finner ut av). Vi får se. Først må jeg få kameraet i hus.
Gjest Admin'C Skrevet 9. august 2004 #7 Skrevet 9. august 2004 dumpet over denne siden http://www.digitimes.com/news/a20040805A4013.html Her står det at cf er raskere enn xd så vet du det, står også at xd bruker lite strøm
Gjest Lea Skrevet 9. august 2004 #8 Skrevet 9. august 2004 Takk. Tror at jeg investerer i et CF-kort først og vurderer om jeg kjøper et xD litt senere.
Gjest Admin'C Skrevet 10. august 2004 #9 Skrevet 10. august 2004 Høres ok ut det uten at jeg har så god peil :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå