AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #1 Skrevet 23. januar 2015 Jeg har da termin 1.mai, må da ut i permisjon 10 april. Jobbet jan til ut august 2014, dagpenger i september og oktober, jobbet nov, des og ut januar. Må da ha dagpenger i februar og mars. Jeg tenker da på disse 6 av 10 månedene som skal til for å få foreldrepenger, vet at dagpenger telles som inntekt men jeg tjente mye mer i vanlig lønn og ønsker da at dette skal telles. Er det riktig at jeg oppfyller de 6 av 10 månedene ved hjelp av lønna mi fra juni, juli, august, november, desember og januar? Anonymous poster hash: 3307b...05a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #2 Skrevet 23. januar 2015 opp Anonymous poster hash: 3307b...05a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #3 Skrevet 23. januar 2015 Det er slutt på den tiden hvor man fikk lagt til grunn perioder med høy inntekt. Nå får man foreldrepenger ut fra siste månedslønn (i ditt tilfelle dagpenger) før permisjonen trer i kraft. Anonymous poster hash: 59624...298 1
lillejeg Skrevet 23. januar 2015 #4 Skrevet 23. januar 2015 Dette står det på nav sine sider: "Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du har når stønadsperioden din starter. Arbeidsgiver må dokumentere inntekten din ved å fylle ut og sende inntektsopplysningsskjema NAV 08-30.01 til NAV. Vi sammenligner denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. Vi legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene." Det blir altså nav som vurdere om din inntekt ved permisjonsstart skal ligge til grunn, eller gjennomsnittet av de tre siste årenes pensjonsgivende inntekt.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #5 Skrevet 23. januar 2015 Dette står det på nav sine sider: "og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene." Det blir altså nav som vurdere om din inntekt ved permisjonsstart skal ligge til grunn, eller gjennomsnittet av de tre siste årenes pensjonsgivende inntekt. ok, det kan jo utgjøre enorm forskjell hvis man feks har gått på dagpenger eller aap i perioder. Skal ikke NAV bruke den utregningen som blir mest gunstig i dette tilfellet? Anonymous poster hash: 19677...f22
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #6 Skrevet 23. januar 2015 Det er slutt på den tiden hvor man fikk lagt til grunn perioder med høy inntekt. Nå får man foreldrepenger ut fra siste månedslønn (i ditt tilfelle dagpenger) før permisjonen trer i kraft.Anonymous poster hash: 59624...298 Kilde? Høres merkelig ut, hvis man feks har lav inntekt hele året men av en eller annen grunn har en høy inntekt akkurat måneden før permisjonen, så skal alt beregnes ut fra denne? Anonymous poster hash: 19677...f22
juliane Skrevet 23. januar 2015 #7 Skrevet 23. januar 2015 Så lenge du går på dagpenger når du går ut i permisjon er det de seks beste av de ti siste som gjelder. "Hvis du er arbeidsledig og mottar dagpenger, er beregningsgrunnlaget for foreldrepengene lik det du får utbetalt i dagpenger. For gravide kvinner som er helt eller delvis arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter hvis det er mest gunstig." https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Relatert+informasjon/Beregning+av+foreldrepenger.346418.cms 1
lillejeg Skrevet 23. januar 2015 #8 Skrevet 23. januar 2015 ok, det kan jo utgjøre enorm forskjell hvis man feks har gått på dagpenger eller aap i perioder. Skal ikke NAV bruke den utregningen som blir mest gunstig i dette tilfellet? Anonymous poster hash: 19677...f22 Jo, jeg tror de bruker et grunnlaget som er mest gunstig. Om du har mulighet så avtal et møte med nav. De var hvertfall veldig behjelpelige på mitt lokale navkontor, da jeg skulle finne ut av permisjonsregler og papirer..
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #9 Skrevet 23. januar 2015 Kilde? Høres merkelig ut, hvis man feks har lav inntekt hele året men av en eller annen grunn har en høy inntekt akkurat måneden før permisjonen, så skal alt beregnes ut fra denne?Anonymous poster hash: 19677...f22 Kilde NAV selv. Kranglet med de for 5 mnd siden ang dette. I tillegg til min faste deltidsstilling så jobber jeg tilnærmet 100% med ekstravakter. De to siste mnd før permisjon så klarte jeg ikke å ta på meg ekstravakter utover fast stilling, og ble dermed ble foreldrepengene satt til siste månedslønning før permisjonen. Jeg klaget på dette og henviste til det den forrige anonyme bruker siterte, samt at jeg også ble gjennomsnittsberegnet sist gang jeg hadde foreldrepenger. NAV selv argumenterte med at det nye var at det var sist lønn før permisjon som gjelder. Og jeg tapte klagen så det sang. 10000 mindre i mnd merkes godt. Anonymous poster hash: 59624...298
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #10 Skrevet 23. januar 2015 Du kan også spørre på NAV sin Facebook side, der er de raske på å svare iallefall :-)Anonymous poster hash: 59624...298
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #11 Skrevet 23. januar 2015 Kilde NAV selv. Kranglet med de for 5 mnd siden ang dette. I tillegg til min faste deltidsstilling så jobber jeg tilnærmet 100% med ekstravakter. De to siste mnd før permisjon så klarte jeg ikke å ta på meg ekstravakter utover fast stilling, og ble dermed ble foreldrepengene satt til siste månedslønning før permisjonen. Jeg klaget på dette og henviste til det den forrige anonyme bruker siterte, samt at jeg også ble gjennomsnittsberegnet sist gang jeg hadde foreldrepenger. NAV selv argumenterte med at det nye var at det var sist lønn før permisjon som gjelder. Og jeg tapte klagen så det sang. 10000 mindre i mnd merkes godt.Anonymous poster hash: 59624...298 da burde de virkelig oppdatere sidene sine!! Fy fader så surt og ugreit Anonymous poster hash: 3307b...05a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #12 Skrevet 23. januar 2015 Veldig ulike erfaringer her. Kommer dette an på saksbehandler da eller?? Ser for meg at man må krangle og klage og at de automatisk beregner det dårligste grunnlaget Anonymous poster hash: 19677...f22
juliane Skrevet 23. januar 2015 #13 Skrevet 23. januar 2015 Jeg snakket med nav om dette i høst, siden jeg forsøkte å bli gravid mens jeg er i et vikariat, og ville finne ut hvilket tidsrom jeg kunne prøve i. Det er altså sånn at det lønner seg å gå på dagpenger de siste mnd (maks fire pga 6/10-regelen), enn å f.eks gå ned i lønn. (For min del f.eks ved å ta et kortere vikariat de siste par mnd før permisjon.) Han i nav var helt enig med meg i at det er latterlig at systemet oppfordrer til å gå på dagpenger fremfor å jobbe, men sånn er det bare...
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #14 Skrevet 23. januar 2015 Jeg snakket med nav om dette i høst, siden jeg forsøkte å bli gravid mens jeg er i et vikariat, og ville finne ut hvilket tidsrom jeg kunne prøve i. Det er altså sånn at det lønner seg å gå på dagpenger de siste mnd (maks fire pga 6/10-regelen), enn å f.eks gå ned i lønn. (For min del f.eks ved å ta et kortere vikariat de siste par mnd før permisjon.) Han i nav var helt enig med meg i at det er latterlig at systemet oppfordrer til å gå på dagpenger fremfor å jobbe, men sånn er det bare... Jøss, da har jeg hatt veldig flaks da vikariatet mitt blir avsluttet 31. januar. Skal uansett ta kontakt med de for å få hjelp til alt. Takk for svar! Anonymous poster hash: 3307b...05a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #15 Skrevet 23. januar 2015 herlighet, virker som et veldig rotete og uoversiktlig system.. Anonymous poster hash: 19677...f22
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #16 Skrevet 23. januar 2015 Jeg snakket med nav om dette i høst, siden jeg forsøkte å bli gravid mens jeg er i et vikariat, og ville finne ut hvilket tidsrom jeg kunne prøve i. Det er altså sånn at det lønner seg å gå på dagpenger de siste mnd (maks fire pga 6/10-regelen), enn å f.eks gå ned i lønn. (For min del f.eks ved å ta et kortere vikariat de siste par mnd før permisjon.) Han i nav var helt enig med meg i at det er latterlig at systemet oppfordrer til å gå på dagpenger fremfor å jobbe, men sånn er det bare... Eller bli fullt sykemeldt. Det sa damen jeg snakket med. Istedenfor å slutte å ta ekstravakter og bare gå mine egne, så hadde det lønnet seg å sykemelde seg, for da blir de gjennomsnittsberegnede sykepengene grunnlaget for foreldrepenger.Anonymous poster hash: 59624...298
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #17 Skrevet 23. januar 2015 herlighet, virker som et veldig rotete og uoversiktlig system.. Anonymous poster hash: 19677...f22 neida, det er bare NAV Anonymous poster hash: 3307b...05a 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #18 Skrevet 23. januar 2015 Eller bli fullt sykemeldt. Det sa damen jeg snakket med. Istedenfor å slutte å ta ekstravakter og bare gå mine egne, så hadde det lønnet seg å sykemelde seg, for da blir de gjennomsnittsberegnede sykepengene grunnlaget for foreldrepenger.Anonymous poster hash: 59624...298 så hull i hodet at man skal belønnes for å ta ut sykemelding,(og at NAV oppfordrer til det!!!) sikkert mange som spekulerer i dette Anonymous poster hash: 19677...f22
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #19 Skrevet 23. januar 2015 så hull i hodet at man skal belønnes for å ta ut sykemelding,(og at NAV oppfordrer til det!!!) sikkert mange som spekulerer i detteAnonymous poster hash: 19677...f22 Hadde jeg vist at reglementet var endret fra sist jeg fikk barn, så hadde jeg nok skaffet sykemelding de to siste mnd. Til tross for at jeg klarte å jobbe mine faste 50%. Og ja jeg synes det er skamfullt å si det :-/ Anonymous poster hash: 59624...298
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #20 Skrevet 23. januar 2015 så det er bare de på dagpenger som får beregnet de beste 6 av de 10 siste månedene? ikke de på feks aap? Så hvis man har tjent dårlig to av de tre siste årene så dras beregningen kraftig ned da? Hvordan i all verden skal man vite om man har fått den rette beregningen av NAV?? Anonymous poster hash: 19677...f22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå