Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når sluttet deres barn med smokk?

Her er frøkna 2år og 3månedr, og det kommer en lillesøster om ca 3 måneder. Jeg lurer veldig på om vi bør prøve å slutte med smokken nå før lillesøster kommer, eller om det går greit å slutte med smokken senere selvom lillesøster kanskje da bruker smokk?

Hvor lang tid tok det før smokkesavnet var borte?
Om dere har noen fine tips og erfaringer rundt smokkeslutt tar jeg de gledelig imot :blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi utsatte det ''for lenge'', fordi vi gruet oss sånn. :fnise: Hun var vel rundt 3 år og 3 måneder da hun sluttet, og da gjorde hun det nærmest helt selv. Veldig enkelt og greit, og milevis unna den kampen vi så for oss at det kunne bli. Det var ingen problem at lillesøster brukte smokk.

Jeg personlig hadde ikke stresset med det, men så har ikke vi vært de strengeste på smokkefronten heller, så...

Jeg kan jo legge til at det er en stor mulighet for at hun blir sjalu når babyen kommer. Vi hadde en fæl periode der, og jeg grøsser bare med tanken på at smokken og trøsten skulle ha vært borte i den tiden.

• Liker 1
Skrevet

Her henger jeg meg på for tips! Jentungen blir to i mai, og bruker smokk for soving på dag og natt, samt bilkjøring, og litt trøst. Prøver å begrense det mest mulig ellers.

Skrevet

Det er ingen problemer!

Men gjør litt "stas" ut av det. Vi tegna en fin tegning til kaptein sabeltann, skrev ett brev og putta den og alle smokkene i konvolutten. Så dro vi på postkontoret og sendte de.

Når hun skulle legge seg og spurte etter smokken, så var det ingen problemer når jeg fortalte at de hadde vi sendt til kaptein sabeltann. Det forsto hun :)

Skrevet

Henger meg på her. :) Har en gutt på tre år og to mnd som bruker smokk om natten. Vi har heldigvis avvent han fra å bruke den på dagtid, men han er fryktelig knyttet til den når han skal legge seg og gjennom hele natten.

Vi blir nok i utgangspunktet å vente til sommeren en gang, for jeg tenker at når han blir storebror om en måned så vil det være en stor nok omveltning for han. Vil ikke at han skal miste den kosen han har i smokken rundt samme tiden. Kanskje velger han å slutte med den selv hvis lillebror ender opp med å bruke smokk og han ikke vil være baby selv, men det kan også hende den blir enda mer viktig for han en periode.

Tannlegen sa til oss at så lenge han slutter før han blir fire så vil tennene rette seg helt fint av seg selv, så velger å ikke stresse med det.

Likevel greit å få litt tips her til den tid kommer. ;)

Skrevet

Vi utsatte det ''for lenge'', fordi vi gruet oss sånn. :fnise: Hun var vel rundt 3 år og 3 måneder da hun sluttet, og da gjorde hun det nærmest helt selv. Veldig enkelt og greit, og milevis unna den kampen vi så for oss at det kunne bli. Det var ingen problem at lillesøster brukte smokk.

Jeg personlig hadde ikke stresset med det, men så har ikke vi vært de strengeste på smokkefronten heller, så...

Jeg kan jo legge til at det er en stor mulighet for at hun blir sjalu når babyen kommer. Vi hadde en fæl periode der, og jeg grøsser bare med tanken på at smokken og trøsten skulle ha vært borte i den tiden.

Henger meg på her. :) Har en gutt på tre år og to mnd som bruker smokk om natten. Vi har heldigvis avvent han fra å bruke den på dagtid, men han er fryktelig knyttet til den når han skal legge seg og gjennom hele natten.

Vi blir nok i utgangspunktet å vente til sommeren en gang, for jeg tenker at når han blir storebror om en måned så vil det være en stor nok omveltning for han. Vil ikke at han skal miste den kosen han har i smokken rundt samme tiden. Kanskje velger han å slutte med den selv hvis lillebror ender opp med å bruke smokk og han ikke vil være baby selv, men det kan også hende den blir enda mer viktig for han en periode.

Tannlegen sa til oss at så lenge han slutter før han blir fire så vil tennene rette seg helt fint av seg selv, så velger å ikke stresse med det.

Likevel greit å få litt tips her til den tid kommer. ;)

Takk for fine svar! :blomst:

Da tror jeg vi venter :laugh: Hun bruker bare smokk når hun skal sove eller under bilkjøring, så smokken er egentlig ikke noe ''problem''. Jeg tenker også at smokken kan være en fin trøst når lillesøster kommer. Hun er veldig knytta til smokken enda, så tror det hadde blitt noen forferdelige dager med hyling ved leggetid og bilkjøring om hun må slutte nå. Og hvis det ikke går noe særlig utover tannstillingen så lenge man slutter før 4år, er det jo hvertfall ikke noe å stresse med. Det er vell det med tennene som har stresset meg mest.

Igjen, takk for fine svar alle sammen :biggrin:

Skrevet

Mine barn:

Nr 1 brukte smokk til 5-årsalder

Nr 2 brukte smokk til 2,5-årsalder

Nr 3 brukte smokk til 5-årsalder

Nr 4 brukte ikke smokk (ville ikke ha)

De har sluttet når de ville selv. Går helt fint. Ikke noe å mase med.

Anonymous poster hash: 09767...0a7
Skrevet

Så et barn på gaten på ca 5-6 år som hadd smokk i munnen! Noen slutter sent...

Anonymous poster hash: 855d0...d9f

Skrevet

Må legge til at mine ikke har fått gå rundt på gaten med smokk i 5-årsalderen. Etter ca 2-3 årsalder har den "bodd" i senga på dagtid - sammen med sengetøyet og kosedyret, og da bare i bruk på natten, evt brukt under ei kosestund i sofaen hjemme om ettermiddagen.

Anonymous poster hash: 09767...0a7
Skrevet

Her fikk julenissen alle smokkene. Gikk overraskende greit. Hun spør fremdeles etter smokken om hun sliter med å få sove, men har heldigvis ikke noe problemer med å godta at vi ikke har dem lengre.

Skrevet

De kan være klar før du tror. Her sa vi en dag; "Nå skal vi slutte med smokk". "OK", sa han, og ingen problemer. Dette kunne vi tydeligvis gjort for lenge siden :P Han var 3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...