Gå til innhold

allergivennlig hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dere kan komme med forslag til allergivennlig hund som passer til en lite aktiv familie, men som gjerne går 3-4 turer hver dag. Den må IKKE være liten, ikke terrier og ikke puddel. Vi vurderer portugisisk vannhund, men de krever vel egentlig mye aktivitet, derfor er jeg usikker.

Vi har katt og en 3åring, med planer om familieforøkelse etter hvert.

Bor i enebolig i et byggefelt utenfor by og har hage :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye aktivitet og mental stimuli tenker dere å gi den i hverdagen?

Anonymous poster hash: 0076c...843

Skrevet

Her er en liste over allergivennlige hunder. Du kan jo lese litt om hundene som er nevnt her og se om det er noen av disse som kan passe for dere?

90% av disse rasene er uaktuelle pga de faktisk ikke er allergivennlig, feks labredoodle. Jeg har sett på den lista og det er den som gjør at jeg sliter med å finne andre raser enn portugisisk vannhund.

Aktivitet tenker jeg at vi kommer til å være i mer aktivitet enn det som er påkrevd ved lov, men kanskje mer trening på lydighet og å finne ting osv 😄

Skrevet

Det finnes ikke en allergivennlig hund.Det er et salgstriks..

De som reagerer på hund,reagerer på spytt ,stoffer i pels eller fra hud..

Anonymous poster hash: a6dd9...ac0
  • Liker 3
Skrevet

det finnes allergivennlig hund, ikke allergi fri hund 😃 søstra mi tåler ikke hunder, men hun reagerer ikke på portugisisk vannhund og heller ikke på Samojed.

• Liker 1
Skrevet

Se på napperaser, de er ofte mer allergivennelig enn andre typer pelser. Moren min reagerer på glatte og langhårshunder (og katter,kanin, marsvin) men hun har schnauzere som hun ikke reagerer på. Men de krever både gode turer og mye mental stimuli i hverdagen.

Skrevet

Her er en liste over allergivennlige hunder. Du kan jo lese litt om hundene som er nevnt her og se om det er noen av disse som kan passe for dere?

En nettside som omtaler diverse poo og doodler som egne raser er en side men burde lese med meget kritiske briller. Eller bare holde seg unna.

• Liker 5
Gjest Solstråla88
Skrevet

Joda, jeg er kjempe allergisk mot hund, men puddel går helt fint. Jeg er typen som får puste besvær, hovne øyne, tett nese og hovent ansikt. Ofte også elveblest.,

Skrevet

Joda, jeg er kjempe allergisk mot hund, men puddel går helt fint. Jeg er typen som får puste besvær, hovne øyne, tett nese og hovent ansikt. Ofte også elveblest.,

Feil..Du reagerte ikke på DEN hunden.Men kan fint reagere på samme rase neste gang.

Folk burde få opp øynene ,det finnes ikke allergivennlige raser ,eller allergifri.

Det er oppdrettere som har funnet opp dette,for å selge til nettopp slike som TS. som vil ha hund,men som er allergisk.

• Liker 2
Skrevet

Feil..Du reagerte ikke på DEN hunden.Men kan fint reagere på samme rase neste gang.Folk burde få opp øynene ,det finnes ikke allergivennlige raser ,eller allergifri.Det er oppdrettere som har funnet opp dette,for å selge til nettopp slike som TS. som vil ha hund,men som er allergisk. Anonymous poster hash: a6dd9...ac0

Jo, det finnes allergivennlige hunder.

Hunder med hår istedenfor pels, og med anderledes hud.

Anonymous poster hash: 9e59f...855

Skrevet

Jo, det finnes allergivennlige hunder.

Hunder med hår istedenfor pels, og med anderledes hud.

Anonymous poster hash: 9e59f...855

Som AB #05 skrev over her, det er ikke bare pelsen allergikere reagerer på.

Anonymous poster hash: c5403...352

• Liker 1
Gjest Solstråla88
Skrevet

Feil..Du reagerte ikke på DEN hunden.Men kan fint reagere på samme rase neste gang.

Folk burde få opp øynene ,det finnes ikke allergivennlige raser ,eller allergifri.

Det er oppdrettere som har funnet opp dette,for å selge til nettopp slike som TS. som vil ha hund,men som er allergisk.

Jeg tror jeg vet utmerket godt hva jeg reagerer på og ikke. Jeg har tross alt bært hunde allergiker i 27 år, vært bort både allergifrie og ikke allergifrie hunder. Og nei, jeg har ikke reagert på den rasen før.

Skrevet

Jeg har mange venner som er allergikere, og de aller fleste reagerer ikke på mine mynder (1 greyhound, 1 italiensk mynde). Kjempeherlige raser i lynne, men særlig den store krever daglig mosjon og mental trening, og gjerne plass til å løpe fritt (jeg bor like ved en hundepark, så hun får rase fra seg der et par ganger i uka sent på kvelden når det ikke er noen andre der, med hun lille på slep, hehe). Har dere inngjerda hage er det kjempefint for en mynde.

Men om du virker sliter med allergi, vil jeg ikke anbefale å kjøpe hund med en gang. Se hvilke raser som kan virke aktuelle, og ta deretter kontakt med oppdretter, spør om å få komme på besøk, kanskje passe en hund for en helg osv. for å finne ut om du faktisk tåler den rasen. De fleste seriøse oppdrettere burde være samarbeidsvillige. Sjekk også facebookgrupper for den rasen og se om det finnes noen i ditt område og hør om du kan treffe de, kanskje være litt turavlastning, passe den om eieren skal reise bort og lignende. Bruk god tid og vær helt sikker! Ikke tenk "shitt au, det går sikkert greit", du risikerer at om et halvt års tid står du der med en bikkje du ikke tåler og som så må omplasseres. Omplassering er traumatisk for en hund og derfor med hensyn til hunden bør dere være helt sikre før dere skaffer dere hund!

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 6b74a...e46
Gjest Belle âme
Skrevet

Eg forstår meg altså ikkje på den sida. Finnes halvparten av desse hunderasene??

Skrevet

Eg forstår meg altså ikkje på den sida. Finnes halvparten av desse hunderasene??

Jeg er veldig usikker, men det skulle vel være en side over hunder som er allergivennlige. Flere i tråden her har kommentert at hundene i lista er langt fra allergivennelige, så den er visst ikke den beste å gå etter.

Skrevet

Den nettsiden er vel den mest useriøse nettsiden man kan finne over hunderaser. Mye blandinger som ikke er en godkjent rase, og mye feil info om de som faktisk er raser.

• Liker 1
Gjest gjest- silje
Skrevet (endret)

Ved allergivennlig hund så betyr det til gjengjeld mer pelsstell. Enten kamming + klipping eller napping.

Jeg er allergisk, men kan ha vanlig hund som er korthåret ved hjelp av petalcleans. Smøres inn 1- 2 ganger i uken.

Vi driver også oppdrett på en liten litt ukjent rase, og den tåler jeg helt fint, så de trenger jeg ikke å smøre inn med pt.

Det viktigste er å vite hvor god tid en har til å trene, en tenker at en har flere timer til dagen, men en hund som er tilvendt så og så mye trening/ eller har behov for flere timer til dagen, vil forvente den tiden hver dag, og kanskje bli masete hvis ikke - eller legge seg til flere uvaner hvis den ikke får behovet oppfylt så det er bedre å velge rase med litt mindre aktivitetsbehov, enn det den trenger, for alle hunder tåler aktivisering, så en kan heller øke nivået, enn å kutte ned.

Endret av gjest- silje
Skrevet

Vi har en ungarsk puli. Det er en såkalt allergivennlig rase. De har ikke pels, men hår.

Vår har nesten full pels. Vi velger å klippe henne såpass at det ikke henger i bakken.

Samboeren min er allergisk mot pelsdyr, men han tåler henne. Har også to andre pelsallergikere i familien som ikke reagerer på henne.

De er dog en aktiv rase, og trenger mental trening. De kan være litt av en utfordring, og bråke en del.

De er veldig lettrente, fine til agility og lydighet.

Skrevet

Jeg har mange venner som er allergikere, og de aller fleste reagerer ikke på mine mynder (1 greyhound, 1 italiensk mynde). Kjempeherlige raser i lynne, men særlig den store krever daglig mosjon og mental trening, og gjerne plass til å løpe fritt (jeg bor like ved en hundepark, så hun får rase fra seg der et par ganger i uka sent på kvelden når det ikke er noen andre der, med hun lille på slep, hehe). Har dere inngjerda hage er det kjempefint for en mynde.

Men om du virker sliter med allergi, vil jeg ikke anbefale å kjøpe hund med en gang. Se hvilke raser som kan virke aktuelle, og ta deretter kontakt med oppdretter, spør om å få komme på besøk, kanskje passe en hund for en helg osv. for å finne ut om du faktisk tåler den rasen. De fleste seriøse oppdrettere burde være samarbeidsvillige. Sjekk også facebookgrupper for den rasen og se om det finnes noen i ditt område og hør om du kan treffe de, kanskje være litt turavlastning, passe den om eieren skal reise bort og lignende. Bruk god tid og vær helt sikker! Ikke tenk "shitt au, det går sikkert greit", du risikerer at om et halvt års tid står du der med en bikkje du ikke tåler og som så må omplasseres. Omplassering er traumatisk for en hund og derfor med hensyn til hunden bør dere være helt sikre før dere skaffer dere hund!

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 6b74a...e46

Er ikke noen i huset som er allergiske, men min søster. Og jeg vil gjerne at hu skal kunne komme på besøk selv om vi har hund 😃 derfor allergivennlig hund som aller helst ikke røyter.

Om vi anskaffer hund, så skal hu ha vært på kennelen et par ganger og testa seg ut slik st vi er garantert at hun tåler akkurat den hunden vi skal ha. Derfor ser vi på oppdrettere i nærheten av henne, ikke i nærheten av oss 😃 vi har vurdert hund i over 1 år, men enda ikke gått til anskaffelse pga vi er redde for at hun skal reagere, samt at det må passe slik at vi kan være hjemme med valpen 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...