Gå til innhold

Innlagt kun for å spare penger til mat og drikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ene venninna mi sier hun liker å være innlagt på psykiatrisk fordi da får hun oppmerksomhet og gratis mat og drikke. Hun sier hun sparer mye penger på å være innlagt og derfor vil hun være mest mulig innlagt. Når hun da blir skrevet ut har hun masse penger og det liker hun. Venninna mi er innlagt ca. To-tre-fire måneder hvert eneste år og hun har vært innlagt helt siden hun var 18 år og nå er hun snart 40 år. Er det riktig å kun være innlagt for å spare penger? Hun er også venner med de fleste annsatte der og er ute med dem og spiser middag hjemme hos dem eller på resturanter eller hjemme hos henne når hun ikke er innlagt og hun omtaler de ansatte der som vennene sine. Jeg synes det er litt rart å være venner med personalet men det synes ikke hun. Hun liker at hun får oppmerksomhet og omtanke og at de synes synd på henne siden hun sier hun er så innmari syk. Jeg merker ikke noe på henne at hun sliter psykisk men det er jo en annen sak siden det er mange som holder dette skjult. Jeg sliter selv psykisk men jeg må klare meg selv hjemme uten noe innleggelser. Det koster jo samfunnet mange penger siden hun er innlagt så mye. Er rart at samfunnet skal bruke så mye penger på kun en person så ofte bare for at hun skal spare penger. Er det riktig? Hun mener selv at hun trenger disse innleggelsene for da har hun mere råd til andre ting enn mat.

Anonymous poster hash: 6bb8e...314

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøyaktig det samme som en kamerat av meg sier! Han sier det rett ut til meg at han sparer penger på å være innlagt, og at han spiller mye sykere enn han er for å bli lagt inn. Jeg kjenner han veldig godt, og vet dessverre at det er sant. Han var nylig innlagt 2,5 mnd.

Anonymous poster hash: 2d6f2...fe1
Skrevet

Høres ut som om hun lyver for å prøve å overbevise seg selv og andre om at hun ikke er syk.

Anonymous poster hash: 8bb64...a4f

• Liker 17
Skrevet

Dersom hun sier dette rett ut hadde jeg rapportert det.

Anonymous poster hash: 29140...49a
  • Liker 4
Skrevet

Sånt ville jeg sendt en bekymringsmelding om til avdelingen det gjelder. Det beste er jo om du har de uttalelsene på mail eller sms, så du kan dokumentere hva hun sier. Jeg er også selv psykisk syk, men det kunne ikke falle meg inn å misbruke systemet på den måten. Men av og til hadde jeg trengt innleggelse uten at jeg har fått det, kanskje mettopp fordi noen såer innlagt fordi de vil ha det "koselig" og spare penger.

Dypt urettferdig...

Anonymous poster hash: 99a0c...be9

• Liker 3
Skrevet

Psykiske lidelser er dessverre ofte forbundet med mer stigmatisering enn snylting.

Ja, man kan spare penger på å være innlagt. Men jeg regner med en slik uttalelse er mer en del av et sykdomsbilde enn en reell grunn.

• Liker 5
Skrevet

Herre-gud. Ikke rart vi som virkelig er syke og trenger innleggelse ikke får det før alvorlige selvmordsforsøk eller en BMI på 0..

• Liker 4
Skrevet

Sikker på at det ikke er bare noe hun sier fordi hun skammer seg for at hun er innlagt? Jeg sa noe lignende da jeg selv var innlagt og var veldig opptatt av at de nærmeste ikke skulle se at jeg var syk.

• Liker 9
Skrevet

Hvis hun er innlagt så ofte og har vært det i så mange år så er det vel ikke tvil om at dama er syk.Og jeg tenker at enten så lever hun i benektelse og ikke vil se ting som det er (at hun er syk) eller så skammer hun seg over å være syk og nettopp pga en av de to tingene så sier hun at grunnen til innleggelsene er for å spare penger

Anonymous poster hash: 2b5a6...fa8
  • Liker 3
Skrevet

Intet friskt menneske velger å være innlagt kun for å spare matpenger. Hadde det vært snakk om å velge mellom å være innlagt og å bo på gata kunne det nok vært reelt, men at hun sier det er for å spare penger er nok mer en unnskyldning overfor seg selv eller omgivelsene.

Anonymous poster hash: adcbc...1a9

• Liker 4
Gjest Nanna87
Skrevet

Hun lyver! Hun skammer seg over å være innlagt!

Skrevet

Ene venninna mi sier hun liker å være innlagt på psykiatrisk fordi da får hun oppmerksomhet og gratis mat og drikke. Hun sier hun sparer mye penger på å være innlagt og derfor vil hun være mest mulig innlagt. Når hun da blir skrevet ut har hun masse penger og det liker hun. Venninna mi er innlagt ca. To-tre-fire måneder hvert eneste år og hun har vært innlagt helt siden hun var 18 år og nå er hun snart 40 år. Er det riktig å kun være innlagt for å spare penger? Hun er også venner med de fleste annsatte der og er ute med dem og spiser middag hjemme hos dem eller på resturanter eller hjemme hos henne når hun ikke er innlagt og hun omtaler de ansatte der som vennene sine. Jeg synes det er litt rart å være venner med personalet men det synes ikke hun. Hun liker at hun får oppmerksomhet og omtanke og at de synes synd på henne siden hun sier hun er så innmari syk. Jeg merker ikke noe på henne at hun sliter psykisk men det er jo en annen sak siden det er mange som holder dette skjult. Jeg sliter selv psykisk men jeg må klare meg selv hjemme uten noe innleggelser. Det koster jo samfunnet mange penger siden hun er innlagt så mye. Er rart at samfunnet skal bruke så mye penger på kun en person så ofte bare for at hun skal spare penger. Er det riktig? Hun mener selv at hun trenger disse innleggelsene for da har hun mere råd til andre ting enn mat.

Anonymous poster hash: 6bb8e...314

Det første jeg tenkte på var BORDERLINE!! :)

Anonymous poster hash: d5c97...0f3

• Liker 2
Skrevet

Tror nok hun er virkelig syk når hun sier at hun liker å være der for å spare penger. Svært få friske hadde sagt det, tror jeg.

Jeg kan ikke forstå at hun liker å være der! Jeg var innlagt, og aldri om jeg skal inn igjen. Makan til frarøvelse av privatliv og overtramp av egne grenser!! Jeg var innlagt nesten 5 mnd.

Jeg har også bodd år "gratis" på institusjon, men jeg flyttet før jeg egentlig skulle og betaler mye heller dyr leie, mat og aktiviteter enn å være underlagt et slikt forferdelig regime.

Når jeg leser her at det er flere som utnytter systemet slikt, skjønner jeg godt de av personalet som sa at det ikke skulle være koselig her og ikke tillot god mat og sjekke aktiviteter.

Anonymous poster hash: 3c1b6...59d
Skrevet

Det første jeg tenkte på var BORDERLINE!! :)Anonymous poster hash: d5c97...0f3

Må du spre fordommer? Jeg har borderline (skrev innlegg lengre opp i tråden), og jeg har aldri misbrukt systemet på den måten. En med borderline opplever lidelse, de koser seg ikke gjennom dagene. Hun høres mer ressurssvak ut, kanskje det er noe kognitivt feil (som altså ikke har noe med borderline å gjøre). Eller så er det noe som hun holder skjult, som en tung psykoselidelse eller noe, men det er jo litt vanskelig å holde dte skjult.

• Liker 2
Skrevet

Har en venninne som er så forfengelig at hun frivillig legger seg inn for å spare penger til botox osv. Men jeg ser på henne som psykisk skadet/syk selv om hun er oppegående. Noen ganger er hun nede, og da trøster hun seg med at hun sparer litt penger.

Anonymous poster hash: 5fcc2...826
  • Liker 1
Skrevet

AnonymBruker, on 23 Jan 2015 - 17:11, said:

Må du spre fordommer? Jeg har borderline (skrev innlegg lengre opp i tråden), og jeg har aldri misbrukt systemet på den måten. En med borderline opplever lidelse, de koser seg ikke gjennom dagene. Hun høres mer ressurssvak ut, kanskje det er noe kognitivt feil (som altså ikke har noe med borderline å gjøre). Eller så er det noe som hun holder skjult, som en tung psykoselidelse eller noe, men det er jo litt vanskelig å holde dte skjult.

Hehe, kan ikke la være... Spre fordommer om borderlinere:

- du sprer fordommer om kognitiv svikt

- du sprer fordommer om ressurssvake

- du sprer fordommer om psykotiske

Anonymous poster hash: d362e...da7

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært innlagt noen ganger pga selvmordsforsøk (snakk om dager) og syntes det var helt forferdelig. Jeg bønnfalte de om å få lov til å dra hjem så snart som mulig, og syntes det var uutholdelig å være der. Akkurat den første dagen/natten var det fint å slippe bekymringer og "bli tatt vare på". Men jeg kan ikke forstå at noen frivillig er innlagt over en lengre periode om det ikke er tvingende nødvendig. Husleie, strøm, diverse abonnement må man jo uansett betale, og mat trenger jo ikke være så forferdelig dyrt. Ville heller tenkt at det var bortkastede penger å være innlagt, man betaler jo mye for ting man ikke får.

Selv om jeg har fått inntrykk av at mange trives bedre som pasient enn som menneske i den virkelige verden, hvor man er ansvarlig for handlingene sine og at valg har konsekvenser. De slipper å se realitieten i øynene og kan gå rundt i en rosa boble og spise piller for å glemme alt som er trist. Noen lager mat til deg, alle som jobber der er interessert i deg, hvordan du skal bli bedre osv.

Men om hun ikke har noen andre grunner til å bli innlagt ville hun vel blitt sendt hjem igjen?

Anonymous poster hash: d9c66...43f
  • Liker 2
Skrevet

Hun lyver! Hun skammer seg over å være innlagt!

Det vet vi ingenting om. Hun kan mangle sykdomsinnsikt. Og eller bruke denne forklaringen for å slippe unna en langt mer konfronterende forklaring.

Ingen får bli værende innlagt på noe sykehus lengre enn strengt tatt nødvendig i dagens system.

De skal være gode skuelspillere som får være innlagt i psykiatrien uten å bli avslørt som nettopp, skuespillere.

I tillegg blir de fleste tungt medisinert, så nei takk, innleggelse i psykiatrien for å spare penger er ikke noe som virker forlokkende.

Anonymous poster hash: 884d4...b2a

Skrevet

Jeg har vært innlagt noen ganger pga selvmordsforsøk (snakk om dager) og syntes det var helt forferdelig. Jeg bønnfalte de om å få lov til å dra hjem så snart som mulig, og syntes det var uutholdelig å være der. Akkurat den første dagen/natten var det fint å slippe bekymringer og "bli tatt vare på". Men jeg kan ikke forstå at noen frivillig er innlagt over en lengre periode om det ikke er tvingende nødvendig. Husleie, strøm, diverse abonnement må man jo uansett betale, og mat trenger jo ikke være så forferdelig dyrt. Ville heller tenkt at det var bortkastede penger å være innlagt, man betaler jo mye for ting man ikke får.

Selv om jeg har fått inntrykk av at mange trives bedre som pasient enn som menneske i den virkelige verden, hvor man er ansvarlig for handlingene sine og at valg har konsekvenser. De slipper å se realitieten i øynene og kan gå rundt i en rosa boble og spise piller for å glemme alt som er trist. Noen lager mat til deg, alle som jobber der er interessert i deg, hvordan du skal bli bedre osv.

Men om hun ikke har noen andre grunner til å bli innlagt ville hun vel blitt sendt hjem igjen?

Anonymous poster hash: d9c66...43f

Enig med deg!

Skrevet

Jeg mener at de som faktisk går så langt at de "lyver" på seg psykisk sykdom for å bli innlagt, har kommet på rett plass.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...