Gå til innhold

Hvor mange måltider spiser du om dagen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei;)

Jeg lurte på hvor mange måltider man skal spise om dagen?

Og hva spiser du ?

Jeg vill spise sunt, men synes det er så vanskelig hehe, men tenkte og starte i morgen. Jeg vet hva som er sunt, men kunne kansje trengt noen eksempler på god sunn kosthold..;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis spiser jeg 3 måltider, men det kan variere fra 2-6 også.

Skrevet

Vanligvis spiser jeg 3 måltider, men det kan variere fra 2-6 også.

Skrevet

Jeg har vansker med å kjenne sult før jeg blir skikkelig sulten, får vondt i hodet og magen, så jeg er ikke flink til å spise ofte nok. Vanligvis 1-4 måltider om dagen. Jeg glemmer rett og slett ofte å spise.

Skrevet

Jeg har vansker med å kjenne sult før jeg blir skikkelig sulten, får vondt i hodet og magen, så jeg er ikke flink til å spise ofte nok. Vanligvis 1-4 måltider om dagen. Jeg glemmer rett og slett ofte å spise.

Samme problemet jeg har også. Men har tenkt og begynne og spise selvom jeg ikke føler meg sulten. Er det ikke 5 måltider man skal spise om dagen ?

Skrevet

Frokost

Lunsj

Middag

Kvelds

Så det blir 4, men spiser en frukt, gulrot, yoghurt eller lignende som mellommåltid når jeg er sulten, så blir vel 5-6 hvis jeg regner med mellommåltider.

men varierer endel fra dag til dag, noen dager skipper jeg frokost, eller kvelds.

Anonymous poster hash: 0d370...d04
Skrevet

Spiser mellom 3-4 måltider, litt etter hvor jeg begynner dagen, trening osv.

Frokost kan feks være havregryn med skummelt melk og sukkerfritt syltetøy, knekkebrød med godt pålegg eller eggerøre. Til lunsj tar jeg gjerne en smoothie, frukt med yoghurt eller noe ala frokost.

Middagen varierer mer, men noen av mine favoritter er speltlompepizza, wok, fiskekaker og tacosalat :-)

Spiser kun kveldsmat om middagen ble spist så tidlig at jeg rekker bli sulten (sjeldent) men da tar jeg meg noe enkelt som frukt, knekkebrød etc.

Skrevet

Jeg spiser jevnt gjennom hele dagen. Spiser hver tredje time. Mellom måltidene spiser jeg nøtter, frukt osv. Er ikke feit altså.

Anonymous poster hash: edb97...c04
Gjest Runforit
Skrevet

4 måltider, men måltid nr 4 er mer dessert/kveldskos ala gresk yoghurt med ananas.

Så er 3 hovedmåltider.

Skrevet

Som oftest tre måltider. Frokost/lunsj/middag eller lunsj/middag/kvelds (kommer an på når jeg står opp og om jeg skal på jobb eller ikke)

Er ikke så innmari glad i frokost, er rett og slett ikke sulten når jeg står opp, iallefall ikke når jeg står opp før fuglene (sånn som idag) før jeg skal på jobb.

Sånn som idag lagde jeg meg en smootihe av en halv avokado, 1 mango og litt kokosvann. Lettere å drikke frokosten før jobb. Lunsj blir et par knekkebrød og en banan, spiser midddag ca kl 16. Er jeg sulten til kvelds så blir det som oftest et par knekkebrød.

Gjest earlgrey
Skrevet

Forokost, lunsj, middag og kvelds, og hvis jeg blir sulten imellom tar jeg frukt, yoghurt etc imellom :) men vanligvis holder det med 4:)

Skrevet

På de verste dagene spiser jeg bare lunsj og middag. Som regel spiser jeg lunsj, mellommåltid (et knekkebrød eller cottage cheese med frukt) og middag. Kvelds om jeg har trent. :)

Skrevet

Med mellommåltider så prøver jeg å komme opp i 6-8. Lettere sagt enn gjort.

Gjest Sådetså
Skrevet

Spiser som oftest middag og kvelds.

Har aldri vært en frokost mann, og lunsj har også falt ut siste månedene.

Skrevet

Det kommer an. Du bør i alle fall spise minst 3 måltider. Jo flere måltider, jo mindre porsjoner. Jo færre måltider, jo større porsjoner. Jeg spiser:

Frokost - To-tre grove brødskiver med majones og røkt laks + litt frukt (en neve druer, litt blåbær eller noe annet jeg føler for)/en skål med weetabix og melk eller en skål havregrøt med kanel og bær/mandler.

Lunsj - En rund matboks fylt med frukt og grønnsaker. Druer, eple/pære, gulrøtter, litt dadler eller klementin. Og to grove brødskiver med f.eks. kalkunfilet, avokado og majones.

Mellommåltid - En neve mandler eller en banan.

Middag - Spiser sjelden varm mat, så det blir som regel et par brødskiver med laks og litt frukt/grønnsaker ved siden av.

Mellommåltid - Mandler/frukt/kesam med bær/lett yoghurt med musli.

Kvelds - Som regel brødskiver eller havregrøt. Har alltid frukt eller grønnsaker ved siden av for ekstra næring + vitaminer.

Jeg spiser litt ensformig og skal prøve å spise mer kylling, grønnsaker og fisk. Det er målet :) Spis sunn, god og næringsrik mat. Få i deg nok proteiner, karbohydrater og fett fra sunne kilder. Avokado, fisk, egg, kylling, grove knekkebrød/brødskiver, grov ris/pasta, mager kesam/yoghurt/cottage cheese, kylling- eller kalkunfilet, etc. Jeg skal prøve å spise mer av det i år.

Skrevet

Mandag-fredag spiser jeg frokost, lunsj og middag. I tillegg blir det som regel ett mellommåltid, i sjeldne tilfeller to.

I helgene spiser jeg sen frokost og middag. Og gjerne ett til to mellommåltid.

Skrevet

På hverdager spiser jeg fire ordentlige måltider. Frokost, lunsj, middag og kvelds.

I tillegg småspiser jeg frukt, grønt, nøtter og "knekkebrød" mellom måltidene.

Type en pose knaskerøtter mellom frokost og lunsj, ett eple etter lunsj, en pakke cherrytomater og ett byggknekkebrød mellom lunsj og middag, og kanskje en 10-15g nøtter rett før eller rett etter middag, dersom jeg føler jeg trenger noe.

Jeg spiser generelt mye grønnsaker, og forsøker å holde meg unna de mest kaloririke rettene. Men spiser ellers ganske normalt. (Muligens litt mindre mengder middag enn før.) Frokost, lunsj og middag blir mye brød. Totalt 4 skiver hver dag.

I helgene blir det færre måltider. Da står jeg opp til lunsj, og spiser litt større lunsj enn vanlig. Jeg er også litt dårligere på å spise mellom måltidene da. Det hender også at kveldsmat og middag bytter plass i helgene.

Så 4 store og 2-3 små måltider på ukedagene, og 3 store og ett lite i helgen er vel standarden for meg.

Skrevet

Spiser 3-4 måltider i hverdagen...Kan gjerne ta meg en banan, en yoghurt eller noe annet imellom måltidene.
I helgene står det litt verre til... :fnise:
Da er det gjerne 2-3 måltider, da jeg kan finne på å stå opp litt sent (11 tiden) og er aldri sulten når jeg står opp så blir gjerne mat i 14-tiden, middag i 18-tiden og kvelds, oftest rester fra middagen rundt -når jeg blir sulten igjen :fnise:

Hva jeg spiser for noe...
Spørs hva jeg har i kjøleskapet, men prøver å passe på å få i meg nok fiber, spise litt frukt og lage mat fra bunnen av..Idag tenkte jeg å lage meg noe super enkelt som ovnsbakt laks med grønnsaker, hollandaise saus og fullkornsris x) Mnom ^^ (og kanskje om jeg gidder å dra på butikken idag, så blir det gele til dessert :fnise: )

Skrevet (endret)

Jeg lurte på hvor mange måltider man skal spise om dagen?

Man skal spise så mange som er passe for en selv. Hva som er passe, oppdager man fort: Man skal være opplagt, stort sett blid, passe sulten til måltidene, og antall og tid for måltider skal passe med døgnrytmen og resten av livet (ikke meningen at du skal knaske på et salatblad mens mann og barn spiser middag).

Og hva spiser du ?

Jeg vill spise sunt, men synes det er så vanskelig hehe, men tenkte og starte i morgen. Jeg vet hva som er sunt, men kunne kansje trengt noen eksempler på god sunn kosthold.. ;)

Det er mange meninger om hva som er sunt, men det er egentlig ikke så vanskelig å spise sunt. Se på offisielle retningslinjer og test samtidig ut hva du trives med og hva som fungerer i praksis. Du bør ikke strebe etter det ideelle kostholdet (et tenkt, perfekt kosthold som en del fanatikere og kostholds"eksperter" og deler av myndighetene forlanger), men et av de mange optimale (dvs noe som er bra nok i det virkelige liv).

Jeg spiser vanligvis fem måltider om dagen, men hvis det skjer noe spesielt (besøk, restaurant, tur, sykdom, ferie) kan det bli færre eller flere.

Standard måltidsplan for Pringle

Frokost: Husman knekkebrød med pålegg (leverpostei, peppermakrell el.l), lite glass melk, frukt, grønnsak.

Første og andre lunsj, spiser noe av dette, forskjellig til hvert måltid: Melk og knekkebrød med pålegg, grøt, pai, middagsrester, bløtkokt egg, kjøttpålegg, sursild/sardiner, tørket kjøtt, ost eller nøtter, smoothie (melk, banan, annen frukt/bær, yoghurt), yoghurt med nøttesmør eller nøtter og honning/lønnesirup, kakao, frukt, grønnsak.

Middag: Enten oppdelt i stivelse (ris, potet(mos), søtpotetmos, pasta, byggryn, maiskolbe), fettholdig protein (kotelett(er) av svin, lam, okse, eller kylling(-lår eller-vinger) eller laksefilet/kryddersild), og grønnsaker (frosne erter eller bønner, eller grønn salat). Eller en type gryterett som følger samme tredelingsprinsipp - spaghetti med kjøttsaus, chili. Eller cheese on toast (4 skiver brød, ost, sylteagurk, løk, sennep, ketchup). Eller grønnsakssuppe, gjerne kremet (kjørt med stavmikser) med bacon, og en dessert (pudding, tørket frukt, eller noe fra kveldmatlista).

Kvelds: Knekkebrød, grøt, smoothie eller nøtter, nøttesmør, kjøttpålegg eller ost, og frukt og grønnsak.

Jeg prøver å bare spise til måltidene, ha noe fettholdig protein og grønnsaker til hvert måltid, lage mest mulig fra bunnen, unngår lettprodukter og kunstige tilsetnings/søtningsstoffer.

Dette fungerer for meg.

Endret av Pringle
Skrevet

Jeg spiser frokost, lunsj og middag. Tar en halv banan før trening, og timer middag eller lunsj etter trening. Og spiser jeg middag tidlig spiser jeg ofte kveldsmat også. Og et eple innimellom som mellomåltid på ettermiddagn.

Anonymous poster hash: 72bd7...9da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...