Gå til innhold

Høyt blodlager - liten blodprosent

Fremhevede innlegg

Gjest Hvitveis
Skrevet

En jeg kjenner har en type spiral som gjør at hun ikke blør lenger i det hele tatt, hun har ikke gjort det på mange år. Samtidig er jernlageret hennes stabilt høyt, mens blodprosenten er nede i 11 nå. Kan noen forklare meg hvordan dette er mulig? Hvorfor sendes ikke blodlegmer fra jernlageret til blodet, og hvordan er det mulig å ikke blø til mensen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes flere prevensjonstyper hvor man bruker hormoner og dermed stopper menstruasjonen, hun har nok hormonspiral.

Når det gjelder samsvar med jernlager og blodprosent, vet jeg bare det motsatte - jeg har alltid høy blodprosent, men kan i perioder slite med jernlagrene. Dette vet jeg fordi jeg er blodgiver og de passer på.

Det er mer alvorlig å ha lave jernlagre enn lav blodprosent, det har jeg også lært der. Litt "morsomt" akkurat det, fordi jeg i Forsvaret bla. leverer helseattest der kun blodprosent blir spurt om, og samtidig vet jeg at jeg har så lave jernlagre at de faktisk burde ha stoppet meg. Men ikke noe er ikke noe som ikke noen bokser med jern kan rette på.

Gjest Hvitveis
Skrevet

Ja, det er en hormonspiral. Tidligere blødde hun 14 dager med 14 dager pause så hun klager ikke. Det er bare jeg som er nysgjerrig :-)

Ja, hun har fått informasjon om dette da hun også gir blod. Men det fins ingen (?) info om hvordan hun kan ha høyt jernlager i kombinasjon med lav blodprosent. Jeg lurte kanskje hun manglet et eller annet mineral som transporterer blodlegmene, men finner ikke annet enn at kobber er viktig. Mer info ønskes, pluss at det er en spennende problemstilling, høyt jernlager er heller ikke særlig sunt i lengden.

Skrevet

Det beste svaret får hun fra legen sin.

Gjest Virvel
Skrevet

Det du kaller jernlager er jern bundet til transportproteinet ferritin. Blodprosent er hemoglobinkonsentrasjonen i blodet. Altså to forskjellige ting, og de kan være høye/lave uavhengige av hverandre. :wink:

At ferritinen er stabil og høy er ikke rart når man ikke blør. Kroppen skiller nemlig ikke ut jern, og den eneste måten å bli kvitt jern på er å blø. Det er derfor det er farlig å ta jern hvis man ikke har jernmangel. (Overskudd av jern avleires i indre organer og gir varige skader.)

En kvinne som har hemoglobin under 11,5 g/100 ml har anemi, så hun du kjenner burde få dette sjekket. Det er tydeligvis ikke jernmangelanemi det er snakk om, men det finnes jo andre typer anemi.

Hemoglobinkonsentrasjonen sier forresten ingenting om hvor mange erytrocytter (røde blodceller) hun har. Det kan godt være at hun har kjempemange erytrocytter, men at hver av dem inneholder lite hemoglobin. For å finne ut av forholdet mellom antallet røde blodceller, størrelsen på disse, og gjennomsnittlig Hb-konsentrasjon i hver av dem må det gjøres flere analyser enn bare hemoglobin. Ferritin har ingen ting med dette å gjøre.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det beste svaret får hun fra legen sin.
Point taken, jeg skal ikke leke lege. Men av og til kan man jo litt rundt dette og foreslå mulige veier å søke på. Min motivasjon var nysgjerrighet, ikke egentlig å komme med et legesvar tilbake.

Takk også til Virvel for fyldig svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...