AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Jeg er livredd for å velge utdanning, spesielt siden jeg ikke er helt sikker på hva jeg vil. 1) Jeg må like det og klare meg gjennom studiet. 2) Utdanningen må gjerne by på flere yrkesmuligheter. 3) Det må være mulig å få jobb etterpå. Konkurransen må ikke være så høy at det nesten er umulig å finne jobb, og det må være "bærekraftig". Vil gjerne ha bruk for utdanningen min om 30 år også. Lønnen må heller ikke være så lav at studielånet ikke var verdt det. Så nå ser jeg litt på utdanningen som motekonsulent. Lærer man verdifulle ting? Noen som vet noe rundt dette? Utdanningen finnes kun på svært få privatskoler i Norge, ellers må man til utlandet. Så det er ganske kostbart. Men er det verdt det? Vet folk her noe om konkurransen på dette området? Er det vanskelig å komme seg i jobb etter endt studie? Anonymous poster hash: d8001...5c8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 wow, etter at jeg leste de tre sjekklistene dine, så trodde jeg virkelig ikke motekonsulent skulle være det du ender opp med.. Anonymous poster hash: 62b73...f42 25
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 Ville ikke sagt det er så lurt men, jobber du hardt for å få kontakter og sånn kan jo det hjelpe. Også må du velge en skole der folk er ettertraktet. Har de motekonsulent på esmod??? Vet hvert fall at det fks er en skole som er litt ettertraktet innen mote/søm i Norge. Folk ansetter heller folk fra esmod enn fra en random privatskole ingen har hørt om. Men... Ting kommer jo an på.. Behov for folk innen kunst/håndverk/mote er lav. Jeg har selv utdanning innen kunst, og jeg holder på å bygge på utdanninga med noe annet så det er større mulighet for jobb. Kan hende du må jobbe noe freelance.. Tviler på at du får fast jobb med en gang liksom. Anonymous poster hash: 14c36...298
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 wow, etter at jeg leste de tre sjekklistene dine, så trodde jeg virkelig ikke motekonsulent skulle være det du ender opp med.. Anonymous poster hash: 62b73...f42 Hvorfor ikke? Hva er det som ikke passer? Jeg sliter med å finne informasjon om dette på nettet, og kjenner ingen i bransjen. Ville ikke sagt det er så lurt men, jobber du hardt for å få kontakter og sånn kan jo det hjelpe. Også må du velge en skole der folk er ettertraktet. Har de motekonsulent på esmod??? Vet hvert fall at det fks er en skole som er litt ettertraktet innen mote/søm i Norge. Folk ansetter heller folk fra esmod enn fra en random privatskole ingen har hørt om. Men... Ting kommer jo an på.. Behov for folk innen kunst/håndverk/mote er lav. Jeg har selv utdanning innen kunst, og jeg holder på å bygge på utdanninga med noe annet så det er større mulighet for jobb. Kan hende du må jobbe noe freelance.. Tviler på at du får fast jobb med en gang liksom.Anonymous poster hash: 14c36...298 Som jeg har forstått det er det bare to skoler i Norge som tilbyr denne utdanningen(?). Imageakademiet og Treider Fagskole. Jeg liker at noen av fagene er juss, markedsføring og økonomi. Da føler jeg at studiet blir mer verdifullt, fordi det kan dekke flere områder. Men jeg vet ikke... Om bare 1/10 får jobb etter et slik studie i året, er det jo litt risikofullt. Vet bare ikke helt hvordan jeg finner ut av dette Anonymous poster hash: d8001...5c8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 Ulurt. Det er et halvtårs studium på heltid. Det er ikke høgere utdanning. Det er et ikke et internasjonalt studium. Den eneste måten du kan få en medium ok jobb med dette studiet er dersom du allerede jobber i bransjen og har kontaktene klare. Du bør enten dra til utlandet og studere mote i en av de store motebyene eller ta økonomi med fokus på detaljhandel/markedsføring i Norge. Gjerne med utveksling til et universitet som har fokus på fashion og økonomi i løpet av studiet. Anonymous poster hash: fecb5...427 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 Ulurt. Det er et halvtårs studium på heltid. Det er ikke høgere utdanning. Det er et ikke et internasjonalt studium. Den eneste måten du kan få en medium ok jobb med dette studiet er dersom du allerede jobber i bransjen og har kontaktene klare. Du bør enten dra til utlandet og studere mote i en av de store motebyene eller ta økonomi med fokus på detaljhandel/markedsføring i Norge. Gjerne med utveksling til et universitet som har fokus på fashion og økonomi i løpet av studiet. Anonymous poster hash: fecb5...427 Takk for synspunkt. Jeg setter pris på alt. Når man skal bruke tid og MYE penger, vil jeg være helt sikker på at det blir verdt det. Men hva mener du med at det er et halvårs studium? Det varer i ett år og har fulle dager (9-16). Og studiet har økonomi som fag. Altså ikke bare mote, noe jeg er glad for. Jeg vurderer å sende mail og ta en ringerunde for å høre med magasiner og bedrifter om de ville ansatt noen med den utdanningen. Er så redd for å leve med masse lån uten å ha bruk for utdanningen. Skal man investere, må man investere rett. Anonymous poster hash: d8001...5c8
Gjest Skrevet 22. januar 2015 #7 Skrevet 22. januar 2015 Hvis du vil ha trygg jobb - ulurt! Dette er en typisk jobb man ikke utdanner seg til, men som man jobber seg til, ved å ha erfaring og nettverk. Det lille av økonomi er ikke verdt mye heller. 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #8 Skrevet 22. januar 2015 Takk for synspunkt. Jeg setter pris på alt. Når man skal bruke tid og MYE penger, vil jeg være helt sikker på at det blir verdt det. Men hva mener du med at det er et halvårs studium? Det varer i ett år og har fulle dager (9-16). Og studiet har økonomi som fag. Altså ikke bare mote, noe jeg er glad for. Jeg vurderer å sende mail og ta en ringerunde for å høre med magasiner og bedrifter om de ville ansatt noen med den utdanningen. Er så redd for å leve med masse lån uten å ha bruk for utdanningen. Skal man investere, må man investere rett. Anonymous poster hash: d8001...5c8 Jeg tittet bare på motekonsulent på treider fagskole, der var det enten et halvår på heltid eller et år på deltid. Som lektor på en bachelor vet jeg at det er begrenset på hva en kan lære på et semester, så den økonomien og jussen du får på det studiet er minimal. Det samme vil jeg si gjelder ofr et år om du skal ha jus, økonomi og motelære. Du vil ha mye mer ut av en bachelor. Anonymous poster hash: fecb5...427
globalagogo Skrevet 22. januar 2015 #9 Skrevet 22. januar 2015 Hei! Dette er å utdanne seg til arbeidsledighet. Velg noe litt bredere kanskje?:-) Så kan du ha mote osv som hobby, ikke levebrød. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #10 Skrevet 22. januar 2015 Absolutt ulurt. Vil fraråde det. Er særlig skeptisk til dette med privatskole. Universiteter og høyskoler utdanner folk til jobber samfunnet har behov for. Privatskoler utdanner folk for å tjene penger av det, derav alle de "spennende" studiene som blir tilbudt av privatskoler rundtom i landet (og som du ikke finner på offentlige institusjoner). Det er veldig kjipt å bli sittende med et gigantisk studielån og kompetanse ingen har bruk for. Og ja, jeg snakker av erfaring. Anonymous poster hash: 0c45a...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #11 Skrevet 22. januar 2015 Hei! Dette er å utdanne seg til arbeidsledighet. Velg noe litt bredere kanskje?:-) Så kan du ha mote osv som hobby, ikke levebrød. Faen, alle skriver det jeg ikke vil lese Ser ut som om jeg ikke har funnet utdanningen for meg ennå, da. På nettsiden til skolene står det at man kan jobbe som DL i butikker, stå for innkjøp, ha ansvar for klær i magasiners photoshoots og lignende. Så jeg vet at det er mye man kan få bruk for utdanningen til, spørsmålet er bare om man får sjans i jobbene om det er mange om beinet _______ Problemet mitt er at jeg har problemer med hukommelse og konsentrasjon, og derfor ikke helt tør å begi meg ut på en treårs-utdanning. Er det noe annet ett-årig som kan være et smart valg i dagens samfunn? Anonymous poster hash: d8001...5c8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #12 Skrevet 22. januar 2015 Det det er en type "utdannelse" man tar når man allerede jobber innenfor motebransjen, for å bygge på. Anonymous poster hash: 620d0...b35 9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #13 Skrevet 22. januar 2015 Absolutt ulurt. Vil fraråde det. Er særlig skeptisk til dette med privatskole. Universiteter og høyskoler utdanner folk til jobber samfunnet har behov for. Privatskoler utdanner folk for å tjene penger av det, derav alle de "spennende" studiene som blir tilbudt av privatskoler rundtom i landet (og som du ikke finner på offentlige institusjoner). Det er veldig kjipt å bli sittende med et gigantisk studielån og kompetanse ingen har bruk for. Og ja, jeg snakker av erfaring. Anonymous poster hash: 0c45a...1b1 Ja, ikke sant. Takk for at du deler din erfaring med meg! Det setter jeg stor pris på. Problemet mitt er at jeg har problemer med hukommelse og konsentrasjon, og derfor ikke helt tør å begi meg ut på en treårs-utdanning. Kjipt å kaste bort penger på å muligens få dårlige resultat. Er det noe annet ett-årig som kan være et smart valg i dagens samfunn, tror du? Anonymous poster hash: d8001...5c8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #14 Skrevet 22. januar 2015 Ja, ikke sant. Takk for at du deler din erfaring med meg! Det setter jeg stor pris på. Problemet mitt er at jeg har problemer med hukommelse og konsentrasjon, og derfor ikke helt tør å begi meg ut på en treårs-utdanning. Kjipt å kaste bort penger på å muligens få dårlige resultat. Er det noe annet ett-årig som kan være et smart valg i dagens samfunn, tror du? Anonymous poster hash: d8001...5c8 Nja, jeg ville i hvert fall anbefalt deg å ta noe på en offentlig institusjon. Og da er det jo mye man kan velge i (og mange av disse studiepoengene kan sannsynligvis omgjøres til "valgfrie emner" hvis du senere bestemmer deg for å ta en bachelorgrad). Det finnes jo mange årsstudier innenfor ulike felt, så det kommer jo alt an på hva som fenger deg. Medievitenskap, psykologi, økonomi, språk... Det som skjedde med meg var at jeg etterhvert innså, halvveis i studieløpet, at jeg utdannet meg til arbeidsledighet. Jeg trodde jeg kunne få noe lån omgjort til stipend dersom jeg tok eksamen, men ble informert om at man måtte fullføre hele studiet for å få lån omgjort til stipend. Så nå sitter jeg på et koselig lån til et par hundre tusen, med kompetanse som jeg ikke har vitnemål på i og med at jeg ikke gadd å bruke et par hundre tusen til på å fullføre graden. Offentlig, gratis utdanning is the shit. Anonymous poster hash: 0c45a...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #15 Skrevet 22. januar 2015 Det er ikke enklere å ta årsstudium enn bachelor. Det er ikke mindre å pugge og huske. Det er like "vanskelig" hvert år, selv om det jo blir mer "avansert" etterhvert. Jeg har tatt bachelor + årsstudium etterpå, og jeg "sliter "like mye nå som jeg gjorde på bachelorutdanninga. Uansett er ett år med studier lite verdt. Du kunne sikkert fått jobber her og der hvor du kan bruke det du har lært på et årsstudium, men du får ikke noe bedre betalt.. Og du kommer ikke først i køen. Ta en bachelor hvor du kan fordype deg i mote:) som noen lenger oppe har nevnt. Tar du økonomi/ledelse/noe med bedrifter kan du helt sikkert prøve å bevege deg inn mot områder innen mote-butikk/magasiner osv. I bacheloroppgava skriver du jo egentlig om hva du vil, så da kan du jo fks undersøke noe for et magasin e.l Anonymous poster hash: 14c36...298 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #16 Skrevet 22. januar 2015 Det er ikke enklere å ta årsstudium enn bachelor. Det er ikke mindre å pugge og huske. Det er like "vanskelig" hvert år, selv om det jo blir mer "avansert" etterhvert. Jeg har tatt bachelor + årsstudium etterpå, og jeg "sliter "like mye nå som jeg gjorde på bachelorutdanninga. Uansett er ett år med studier lite verdt. Du kunne sikkert fått jobber her og der hvor du kan bruke det du har lært på et årsstudium, men du får ikke noe bedre betalt.. Og du kommer ikke først i køen. Ta en bachelor hvor du kan fordype deg i mote:) som noen lenger oppe har nevnt. Tar du økonomi/ledelse/noe med bedrifter kan du helt sikkert prøve å bevege deg inn mot områder innen mote-butikk/magasiner osv. I bacheloroppgava skriver du jo egentlig om hva du vil, så da kan du jo fks undersøke noe for et magasin e.l Anonymous poster hash: 14c36...298 Jada, det er jeg klar over Tror bare at sjansen er større for å holde ut og peise på i ett år enn tre år. Dessuten er det så økonomisk slitsomt å være student, så det på toppen av at jeg nesten er helt sikker på at jeg ikke klarer å komme meg gjennom det med bra resultat, frister det SÅ lite Anonymous poster hash: d8001...5c8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #17 Skrevet 22. januar 2015 Men må du studere med engang da når du ikke vet hva du vil? Er det ikke bedre å få seg en jobb i mens og heller starte på studier når du vet mer hva du vil og er mer klar for å studere? Anonymous poster hash: b7bb3...994
globalagogo Skrevet 22. januar 2015 #18 Skrevet 22. januar 2015 Faen, alle skriver det jeg ikke vil lese Ser ut som om jeg ikke har funnet utdanningen for meg ennå, da. På nettsiden til skolene står det at man kan jobbe som DL i butikker, stå for innkjøp, ha ansvar for klær i magasiners photoshoots og lignende. Så jeg vet at det er mye man kan få bruk for utdanningen til, spørsmålet er bare om man får sjans i jobbene om det er mange om beinet _______ Problemet mitt er at jeg har problemer med hukommelse og konsentrasjon, og derfor ikke helt tør å begi meg ut på en treårs-utdanning. Er det noe annet ett-årig som kan være et smart valg i dagens samfunn? Anonymous poster hash: d8001...5c8 Noen ganger er det bedre å ta i mot tips fra fremmede, selv om svarene ikke er slik du håpte på. Må du studere enda? Kan du ikke jobbe deg oppover i et eller annet? Ta interne kurs? Ofte er de betalte.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #19 Skrevet 22. januar 2015 Kusinen min gikk til en "coach" og tok noen personlighetstester for å finne ut hva hun passet til å bli. Kanskje noe for TS? Anonymous poster hash: 0c45a...1b1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #20 Skrevet 22. januar 2015 Jada, det er jeg klar over Tror bare at sjansen er større for å holde ut og peise på i ett år enn tre år. Dessuten er det så økonomisk slitsomt å være student, så det på toppen av at jeg nesten er helt sikker på at jeg ikke klarer å komme meg gjennom det med bra resultat, frister det SÅ lite Anonymous poster hash: d8001...5c8 Det blir mindre økonomisk slitsomt om du tar utdanningen ved en annerkjent institusjon...Men da må du jo ta tre år. Noen ganger er det bedre å ta i mot tips fra fremmede, selv om svarene ikke er slik du håpte på. Må du studere enda? Kan du ikke jobbe deg oppover i et eller annet? Ta interne kurs? Ofte er de betalte. Dette tenker jeg er lurt å tenke over.Det studiet du ser på gir deg bare fagskolepoeng. Har du ingen tiligere utdanning eller kontakter er dette en utdanning som er verdiløs. Er du ikke inne i miljøet tjener du mye mer på å ta en bachelor og jobbe (frivillig) ved siden av. Anonymous poster hash: fecb5...427
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå