AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Min datter på tre år fortalte i kveld at hun hadde sparket en annen i barnehagen i dag. Først reagerte jeg med å bli streng og fortalte strengt at sånn gjør vi ikke! Inni meg var jeg faktisk litt irritert, fordi hun hadde sparket det andre barnet ut av det blå. Etterhvert så tenkte jeg "hun fortalte meg faktisk dette helt av seg selv. Kanskje jeg heller bør helt rolig forklare hvorfor vi ikke skal gjøre sånn" Så da gjorde jeg det. Fortalte henne at folk blir lei seg dersom de blir sparket. Jeg minnet henne om en gang hun hadde blitt bitt av et annen barn og spurte hvordan hun syns det var. Da svarte hun at hun ble lei seg. Da fortalte jeg henne at sånn var det for andre hvis hun gjorde slemme ting mot dem også. Til slutt fortalte jeg henne at jeg var veldig glad for at hun kom å fortalte meg det, og at det må hun fortsette med. Hun må komme å fortelle alt til meg. Avslutningsvis sa jeg at jeg alltid er glad i henne. Hvordan reagerer dere andre på slike ting? Det er første gang dette har skjedd, altså at hun selv har kommet å fortalt meg om noe slikt. Anonymous poster hash: b6fd7...3e7
Rotemor Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 Det er bra de forteller. Det er en naturlig del av livet som barn at de sparker eller slår av og til. I og med at hun sa det, så har hun jo fått noen konsekvenser. Det var bra du var rolig etterpå Vi overreagerer alle iblant.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #3 Skrevet 23. januar 2015 Jeg tror jeg hadde reagert noen lunde likt som deg. Sagt først med en alvorlig, litt streng stemme, at det må han ikke gjøre. Så hadde jeg spurt ham om årsaken til det da jeg synes det er viktig at alle barn får fortelle sine synspunkt på slike saker. Jeg hadde også spurt ham om han hadde sagt unnskyld til barnet, og at man ikke under noen omstendigheter skal slå, eller sparke andre. Avhengig av årsaken til det, og om han hadde sagt unnskyld i etterkant eller ei hadde jeg også vurdert om jeg burde snakke med barnehageansatte om det (kontaktpersonen vår der/der som var der da) for å be dem holde et ekstra øye med disse to i nærmeste fremtid for å finne ut hvordan de har det sammen objektivt sett. Anonymous poster hash: 5ee1f...193
Leini Skrevet 23. januar 2015 #4 Skrevet 23. januar 2015 Synes du håndterte det bra. De fleste ville nok reagert med litt sinne til å begynne med, men du gjorde det helt rett da du hadde samtale nr 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå