AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Hei Jeg er fast ansatt i en kommune og har vært alvorlig syk i ca to år med blant annet lange sykehusinnleggelser. Jeg er fortsatt veldig syk, og det er usikkert om jeg kommer tilbake i arbeid snart. Er det slik at jeg vil miste jobben min og bli sagt opp fordi jeg har vært så lenge borte fra jobben? Jeg vil virkelig ikke miste jobben min, jeg tenker på dette hele tiden. Jeg har lang og god utdannelse og det er ikke det at jeg tror at det vil bli kjempevanskelig å finne en ny jobb, men det er påkjenningen av å bli sagt opp som tærer på meg, og det at jeg ikke vil ha en annen jobb enn der jeg jobber/er ansatt nå. Hvilke rettigheter har jeg? Jeg har forsøkt å hente informasjon både på nett og hos andre, men det virker som ingen kan helt svare meg på dette: Mister man automatisk jobben - blir sagt opp - fordi man har vært syk over et bestemt tidsrom når man er fast ansatt i en kommune i Norge? Kjempetakknemlig om det er noen der ute som vet litt mer enn meg når det gjelder rettigheter og jus på dette området - hilsen meg Anonymous poster hash: e16fd...3a5
Gjest tuppesjura Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 Nei, det gjør du ikke. Du vil bli innkalt til drøftingsmøte, og om det er sannsynlig at du kan komme tilbake i jobb, så blir du ikke sagt opp. Sånn er det hvertfall i min kommune.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 Vær så snill å si opp selv. Ingenting er værre enn folk som på trass og håp, sitter og holder fast på stillinger som vi vikarer kunne fått fast. Etter 2 år, så kommer man ikke tilbake. Uansett her i kommunen, så kan man holde fast stillingen sin i 5 år (har vel noe med hvor lang tid det kan ta å bli ufør). Anonymous poster hash: d5280...cae 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 Nei, det gjør du ikke. Du vil bli innkalt til drøftingsmøte, og om det er sannsynlig at du kan komme tilbake i jobb, så blir du ikke sagt opp. Sånn er det hvertfall i min kommune. Tusen takk for svar : ) Anonymous poster hash: e16fd...3a5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 Vær så snill å si opp selv. Ingenting er værre enn folk som på trass og håp, sitter og holder fast på stillinger som vi vikarer kunne fått fast. Etter 2 år, så kommer man ikke tilbake. Uansett her i kommunen, så kan man holde fast stillingen sin i 5 år (har vel noe med hvor lang tid det kan ta å bli ufør). Anonymous poster hash: d5280...cae Hei, takk for svar. : ) Jeg forstår at det er frustrerende å være vikar og ikke få fast. Samtidig er det også ulemper å bli sagt opp og miste fast ansettelse fordi man er blitt syk. Jeg og legene tror at jeg kommer tilbake og at jeg blir frisk, men at det vil ta litt tid. Anonymous poster hash: e16fd...3a5 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 Enten bør du melde deg inn i en god fagforening eller skaffe deg en advokat med spesialkompetanse på arbeidsrett. Før du skriver under på papirer enkelte kommuner sender ut, bør du være klar over at noen kommuner har noen papirer de trykker nedover ørene på deg, for å få deg til å skrive under din egen fordekte oppsigelse. Disse papirene kommer gjerne samtidig med overgang fra sykepenger og til ar du får penger fra pensjonsordningen i kommunen. Kanskje har du alt signert? Anonymous poster hash: 8a34c...2b2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #7 Skrevet 22. januar 2015 Hei, takk for svar. : )Jeg forstår at det er frustrerende å være vikar og ikke få fast. Samtidig er det også ulemper å bli sagt opp og miste fast ansettelse fordi man er blitt syk.Jeg og legene tror at jeg kommer tilbake og at jeg blir frisk, men at det vil ta litt tid. Anonymous poster hash: e16fd...3a5 Sier du opp, frivillig, kan du miste trygderettigheter og lage mye trøbbel for deg selv, særlig om du blir friskmeldt. Klor deg fast, i jobben!Anonymous poster hash: 8a34c...2b2 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #8 Skrevet 22. januar 2015 Tusen takk for svar begge to : ) Anonymous poster hash: e16fd...3a5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #9 Skrevet 22. januar 2015 Arbeidsplassen har rett til å si deg opp når du har vært syk i over ett år, hvorvidt de gjør det eller ei kan ingen her svare deg på. Du kan heller ikke få sykepenger i to år, så du må da ha gått over på en annen trygdeytelse?Anonymous poster hash: ac8ec...f66 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #10 Skrevet 22. januar 2015 Arbeidsplassen har rett til å si deg opp når du har vært syk i over ett år, hvorvidt de gjør det eller ei kan ingen her svare deg på. Du kan heller ikke få sykepenger i to år, så du må da ha gått over på en annen trygdeytelse?Anonymous poster hash: ac8ec...f66 I kommune og stat, samt en del private selskaper, er det bedre rettigheter gjennom tariffavtalene enn det aml gir - heldigvis! Anonymous poster hash: 652df...9d1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #11 Skrevet 22. januar 2015 Arbeidsplassen har rett til å si deg opp når du har vært syk i over ett år, hvorvidt de gjør det eller ei kan ingen her svare deg på. Du kan heller ikke få sykepenger i to år, så du må da ha gått over på en annen trygdeytelse?Anonymous poster hash: ac8ec...f66 Nei, sykepenger fikk jeg det første året. : ) Nå er jeg mottaker av AAP. Jeg har ikke blitt sagt opp enda. Men fikk indirekte varsler om dette etter sist samtale jeg hadde med øverste leder. Fordi det hadde gått to år, så må jeg gi snarest avklaring om jeg kommer tilbake snart. Er som sagt, veldig redd for å miste jobben min og arbeidsplassen min. Redd for å ikke få nok tid til å bli frisk, jeg er veldig innstilt på å komme tilbake. (Jobben min betyr alt for meg)Men det er ikke mulig nå, men mest sannsynlig senere. Så slik jeg forstår det, så er det forskjellige regler innenfor kommunene også. Jeg vet at det kan være stor forskjell på fylke og kommune. Er veldig sliten fra før pga sykdom, og det oppleves så tungt å ikke få noen svar på hva jeg burde gjøre/ og hva jeg burde vite. Ingen på NAV vet eller kan svare, heller ikke lege og alle behandlerne jeg har osv. Synes det er så rart. Må jeg faktisk få meg en advokat for å vite hvordan jeg bør gå frem eller for å vite mer om evt rettigheter og spørsmål jeg har ? Jeg orker ikke tenke på å miste jobben min midt i alt annet kroppen min har misten pga sykdommen : ( Anonymous poster hash: e16fd...3a5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #12 Skrevet 22. januar 2015 Nei, sykepenger fikk jeg det første året. : ) Nå er jeg mottaker av AAP. Jeg har ikke blitt sagt opp enda. Men fikk indirekte varsler om dette etter sist samtale jeg hadde med øverste leder. Fordi det hadde gått to år, så må jeg gi snarest avklaring om jeg kommer tilbake snart. Er som sagt, veldig redd for å miste jobben min og arbeidsplassen min. Redd for å ikke få nok tid til å bli frisk, jeg er veldig innstilt på å komme tilbake. (Jobben min betyr alt for meg)Men det er ikke mulig nå, men mest sannsynlig senere. Så slik jeg forstår det, så er det forskjellige regler innenfor kommunene også. Jeg vet at det kan være stor forskjell på fylke og kommune. Er veldig sliten fra før pga sykdom, og det oppleves så tungt å ikke få noen svar på hva jeg burde gjøre/ og hva jeg burde vite. Ingen på NAV vet eller kan svare, heller ikke lege og alle behandlerne jeg har osv. Synes det er så rart. Må jeg faktisk få meg en advokat for å vite hvordan jeg bør gå frem eller for å vite mer om evt rettigheter og spørsmål jeg har ? Jeg orker ikke tenke på å miste jobben min midt i alt annet kroppen min har misten pga sykdommen : ( Anonymous poster hash: e16fd...3a5 Jobber du i kommunen skal det finnes et attdøringsutvalg også. Snakk med fagforening, er ikke den lokale til hjelp synsk hjelp hos fylkeslaget. Der får du også advokathjelp. Verneombud skal dere også ha i kommunen, og kanskje også på din arbeidsplass.Anonymous poster hash: 652df...9d1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #13 Skrevet 22. januar 2015 Reglene innen kommune er like det er tolkningen og tilpasningen til lovverket som er forskjellig. Nav skal ikke vite dette, det er utenfor deres område. Dette har du fagforeninger og arbeidsrettsadvokater til å hjelpe deg med, særlig dersom du er bestemt på at du skal tibake til jobb er dette veien å gå. Ser heller ikke bortifra at du kan få fri rettshjelp hos advokat, fordi det å miste jobben/truende oppsigelse er blant de prioriterte sakene fordi det er en stor inngripen i et menneskes liv. Prøv!Anonymous poster hash: 8a34c...2b2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #14 Skrevet 22. januar 2015 Jobber du i kommunen skal det finnes et attdøringsutvalg også. Snakk med fagforening, er ikke den lokale til hjelp synsk hjelp hos fylkeslaget. Der får du også advokathjelp. Verneombud skal dere også ha i kommunen, og kanskje også på din arbeidsplass.Anonymous poster hash: 652df...9d1 Takk for svar : ) Da tar jeg kontakt videre (på fylkesnivå) med forbundet som jeg er medlem i og har vært de siste fem årene da. Takk for at du tok deg tid til å svare! Anonymous poster hash: e16fd...3a5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #15 Skrevet 22. januar 2015 Reglene innen kommune er like det er tolkningen og tilpasningen til lovverket som er forskjellig. Nav skal ikke vite dette, det er utenfor deres område. Dette har du fagforeninger og arbeidsrettsadvokater til å hjelpe deg med, særlig dersom du er bestemt på at du skal tibake til jobb er dette veien å gå. Ser heller ikke bortifra at du kan få fri rettshjelp hos advokat, fordi det å miste jobben/truende oppsigelse er blant de prioriterte sakene fordi det er en stor inngripen i et menneskes liv. Prøv!Anonymous poster hash: 8a34c...2b2 Å, tusen takk for svar og råd : ) Anonymous poster hash: e16fd...3a5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #16 Skrevet 22. januar 2015 Jobber du i kommunen skal det finnes et attdøringsutvalg også. Snakk med fagforening, er ikke den lokale til hjelp synsk hjelp hos fylkeslaget. Der får du også advokathjelp. Verneombud skal dere også ha i kommunen, og kanskje også på din arbeidsplass.Anonymous poster hash: 652df...9d1 Jeg tror ikke synske er veien å gå. 😛 Enig i at du ikke må finne på å si opp frivillig! I arbeidslivet må man tenke på seg selv.Anonymous poster hash: bdb65...36c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå